Nej, det mesta tyder på att gnorfar aldrig funnits. De få som hävdar motsatsen är nästan uteslutande reaktionära dvärgar. Bland tomtar och mer liberala dvärgar ses gnorfen som en ren fantasiskapelse.
(För den okunniga: Gnorfen är en påstådd korsning mellan tomten (gnome) och dvärgen (dwarf) och kännetecknas av sin blygsel, låga intelligens och kraftiga kroppsbehåring.)
Bevisbördan ligger förstås på de individer som hävdar att gnorfen existerar, men låt mig ändå dra ett av många motargument: Blandäktenskap och sexuella relationer mellan dvärgar och tomtar är som bekant mångdubbelt vanligare idag än för hundra år sedan. Det finns ingen anledning att tro att sannolikheten för en gnorf skulle vara lägre idag än för hundra år sedan, så om det existerade gnorfar då borde det rimligen vimla av dem idag.
Ett annat uppenbart motargument är att det fortfarande inte finns
ett enda dokumenterat exemplar av gnorfen. Fotografier lyser med sin frånvaro, och arkeologer har inte hittat så mycket som en kindkota.
(Till de verkliga foliehattarna: Nej, gnorfbilden som cirkulerat på nätet är inte autentisk. Om man inte ser att den är photoshoppad bör man nog uppsöka ögonläkare omgående.)
Tack och lov är myten om gnorfen är på väg att dö ut, även om den fortfarande lever kvar bland "rasmedvetna" dvärgar som gärna vill ha något att skrämma sina barn med:
"Flytta ihop du med din tomteflicka, men räkna inte med någon hjälp från mor och mig den dagen hon krystar fram en förståndshandikappad gnorf."
För övrigt hoppas jag att vi slipper en diskussion om rasblandning mellan tomtar och dvärgar i den här tråden. Ämnet känns
ganska uttjatat vid det här laget.