Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Livets väsentligheter Hus och Hem

Notiser

Hus och Hem Bostadsfrågor och hemtrivsel.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#21) Gammal
Christer
Anal-ytiker
 
Christers avatar
 
Inlägg: 3 320
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Överkalix
2009-12-10, 18:35

Citat:
Ursprungligen postat av Mröff Visa inlägg
Jag blev helt förstörd i helgen då jag var på Claes Ohlsson och de bara hade klara glödlampor och sådana där skitjobbiga, fula och dyra lågenergilampor....Har glömt att bunkra.

Finns det någon svart marknad för glödlampor?
Kanske du kan annonsera efter en glödlamps-kran på FB?


Nejdå, ni luktar inte alls lök.
Christer är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#22) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-12-10, 18:35

Ja, det är nog lite mer ljusskygga sammanslutningar jag måste vänja mig till. Polacker?



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#23) Gammal
Christer
Anal-ytiker
 
Christers avatar
 
Inlägg: 3 320
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Överkalix
2009-12-10, 18:37

Citat:
Ursprungligen postat av Mröff Visa inlägg
Ja, det är nog lite mer ljusskygga sammanslutningar jag måste vänja mig till. Polacker?
Jaa, polacker är ju upplysta människor, så du kan prova med dem.


Nejdå, ni luktar inte alls lök.
Christer är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#24) Gammal
Östen
Bajs är livet
 
Östens avatar
 
Inlägg: 992
Reg.datum: Jul 2008
2009-12-10, 19:34

Eller så köper man dom i Östens lampshop. Jag tror att glödlampor kommer att vara väldigt eftertraktade i framtiden och betinga höga priser.

Jag pratade med en säljare på Osram för ett tag sen och de hade en restorder från ICA på 20000 glödlampor som inte skulle levereras. Anledningen till att matta lampor förbjuds först är tydligen att det bara är i norden som sådana används.


Det löser sig sa han som sket i vasken
Östen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#25) Gammal
Gunnar Brogren
a.k.a. Eugen Sandberg
 
Gunnar Brogrens avatar
 
Inlägg: 151
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Döderhult
2009-12-10, 21:16

Det är för djävligt, men jag har förberett mig. Jag läste i "Om kriget kommer" att man bör ha reserver. Således har jag införskaffat stora mängder glödlampor, nu när EU vill förbjuda allting som är bra och gott.

Tacka vet jag Sovjetunionen, de hymlade i alla fall inte!



Se bara så lyckliga de är!!!


Amy Diamond dyrkar Satan!
Gunnar Brogren är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#26) Gammal
Östen
Bajs är livet
 
Östens avatar
 
Inlägg: 992
Reg.datum: Jul 2008
2009-12-10, 22:14

Jag tror nog att dom var lyckliga, vem har inte drömt om en stuga vid Volgas strand att vila upp sig i efter en hård arbetsdag på Kolchosen?


Det löser sig sa han som sket i vasken
Östen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#27) Gammal
Evert
Grillat är godast!
 
Everts avatar
 
Inlägg: 690
Reg.datum: Aug 2008
2009-12-11, 22:36

Citat:
Ursprungligen postat av Mröff Visa inlägg
Jag blev helt förstörd i helgen då jag var på Claes Ohlsson och de bara hade klara glödlampor och sådana där skitjobbiga, fula och dyra lågenergilampor....Har glömt att bunkra.

Finns det någon svart marknad för glödlampor?
Varför inte gå över till halogenstrålkastare istället? Några sådana här i lägenheten så är det jämförbart med att möta en långtradare som vägrar slå av helljuset (inkluderat alla 72 extraljus samlat på 14 ramper) en mörk kväll. Och varmt blir det också


Evert är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#28) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2009-12-12, 08:48

Jag bytte en glödlampa igår. 25W päron med smal sockel.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#29) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-12-26, 21:36

Update:

det är inte glödlampor som går på 220V som blir förbjudna.
Så man måste inte köpa lågenergi med en jätteblaffa till transformator i botten. Bara de är fyllda med någon dyr ädelgas typ halogen i st f vanlig luft så verkar det vara OK. Det är någon lobby som ligger bakom detta.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#30) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2009-12-26, 22:00

Citat:
Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
Varför inte gå över till halogenstrålkastare istället? Några sådana här i lägenheten så är det jämförbart med att möta en långtradare som vägrar slå av helljuset (inkluderat alla 72 extraljus samlat på 14 ramper) en mörk kväll. Och varmt blir det också


Det är kul att höra att någon (även om det handlar om en anka!) resonerar som jag... Eftersom man förbjuder "vanliga" glödlampor så har jag börjat köra 300 watts halogen lampor, 5 styckna av dem. Måste fixa badkar till vardagsrummet snart...


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp