Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Volvo 245

Notiser

Volvo 245 Motorer, farkoster och vråltrimmat.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#111) Gammal
Christer
Anal-ytiker
 
Christers avatar
 
Inlägg: 3 320
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Överkalix
2008-08-21, 14:54

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Edit: Gula divisionen är fö en höjdpunkt i den svenska filmhistorien.
Du har god smak, du!


Nejdå, ni luktar inte alls lök.
Christer är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#112) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-21, 14:59

Citat:
Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
Du har god smak, du!
För de som missat mästerverket finns lite info här:

http://www.imdb.com/title/tt0047057/

"Gula divisionen står stridsberedd under ledning av den kylige divisionschefen Wreting." Som det står på baksidan av dvd:n.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#113) Gammal
Christer
Anal-ytiker
 
Christers avatar
 
Inlägg: 3 320
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Överkalix
2008-08-21, 15:03

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
För de som missat mästerverket finns lite info här:

http://www.imdb.com/title/tt0047057/

"Gula divisionen står stridsberedd under ledning av den kylige divisionschefen Wreting." Som det står på baksidan av dvd:n.
Och missa inte Youtubeklippet jag lade in för några inlägg sedan. J29-onani på hög nivå.


Nejdå, ni luktar inte alls lök.
Christer är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#114) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-21, 16:21

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Berätta!

Som jag kommer ihåg det var det väl en pilot som bara råkade åka med i kabinen, som rusade in i cockpit och också hjälpte till.
Vad jag förstår bröt den gamle Rasmussen ihop tämligen direkt och blev apatisk. Snubben som kom inspringande och andrepiloten är de verkliga hjältarna; andrepiloten flög planet och snubben spanade lämplig landningplats för att sedan skrika hastigheter och annat matnyttigt medan Rasmussen grät och bad till Gud.

Typ. Det är vad jag fick höra av mina kontakter på den tiden det begav sig, men jag vet inte om det stämmer till 100 %.


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#115) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-21, 21:04

Hmmm....det kanske var Rasmussens sista flygning innan pensionen...
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#116) Gammal
Christer
Anal-ytiker
 
Christers avatar
 
Inlägg: 3 320
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Överkalix
2008-08-21, 21:16

Som sagt, lyssna på dokumentären. Där beskrivs allt som hände före, under och efter dramat.


Nejdå, ni luktar inte alls lök.
Christer är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#117) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-21, 21:40

Jag lyssnar på den i detta nu. Återkommer med reflektioner...
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#118) Gammal
selma
Den ultimata bajstanten
 
selmas avatar
 
Inlägg: 776
Reg.datum: Aug 2008
2008-08-21, 22:01

redigerat eftersom jag tydligen missade de sista sidorna i tråden

Senast redigerad av selma den 2008-08-21 klockan 22:05.
selma är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#119) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-21, 23:05

Selma...välkommen till flygtråden...en mycket intressant plats på forumet.

Jag har nu lyssnat på dokumentären som var väldigt bra. Måste nog samla mig och låta den sjunka in innan jag kommer med några funderingar.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#120) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-22, 23:58

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Det är lite skumt, måste berott på ngn annan faktor/kombination av faktorer.

En motor som fattar eld behöver eg. inte vara så katastrofalt, vad jag förstår. Den släcks inifrån motorn där det finns brandsäkra skott och det går att starta med bara en motor. Det kan inte ha lyft innan det hände.

Hmm...detta är ett fall som jag måste följa.

http://airdisaster.com/

http://aviation-safety.net/index.php
Ja,jag fattar ingenting.
Ärligt talat låter det som ett motorbortfall, följt att ett diametralt felaktigt agerande - att piloten tryckt rodret åt fel håll!
Det skulle få till följd att det först blir en tvär gir, följt av en power-on stall vilket på den låga höjden med endast en motor betyder krasch.


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp