Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Brott och straff

Notiser

Brott och straff Kriminalfall och dess konsekvenser.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#41) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-09-06, 23:20

Som det ser ut nu är den offentlig, och kunde lika gärna läggas upp på myndighetens hemsida för nedladdning.

Någon slags grundregel i dessa fall är väl "respekt för anhöriga".
Skulle kunna tänka mig att informationer som kan vara känsliga för anhöriga kan komma att utlämnas från framtida förundersökningar, om de så önskar. Med all rätt.

Sedan finns det naturligtvis en moralisk gräns som människor har, för att använda offentlighetsprincipen personligen.

Bara för att det går att få tag på massor med offentlig info om en person, innebär det t.ex. inte att man kollar upp varje person man träffar och blir vän med via alla offentliga register.

Det kan lätt ses som ett onormalt beteende och stöta bort vänner. Att sitta och frossa i bilder på krossade barnskallar är också lite magstarkt.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#42) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-09-07, 02:01

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
Nu förfasar sig Sverige, politiker som försöker ta enkla poäng, över att en massa bilder finns tillgängliga för allmänheten i FUn. FUn är offentlig men det kostar en massa pengar att köpa den men ingen som hostar upp kosingen nekas. Är det inte istället ett brott mot offentlighetsprincipen att inte tillhandahålla den till alla som så önskar, även de som inte har råd? Någon form av ekonomisk censur?
Så sant. Med tanke på att FUP:et är på 3000 sidor så skulle det kosta en del att få det kopierat.

Enligt vad jag har läst på andra forum så har flera anhöriga har hört av sig till TPB, som till slut har kommit med kommentaren "j-ä tjat", och inte som första bästa svar till pappan, som medier vill gärna få oss att tro (vinkling i medier, det var väl nytt?)

Dessutom kunde man be domstolen att sekretessbelägga bilder/uppgifter om man nu hade tänkt från början att det egentligen handlade om offentliga uppgifter. Det finns chatt- och SMS-loggar, vittnesförhör, ja, massor av privatinformation som kan tyckas vara "jobbiga" att ha ute, men det är EXAKT vad offentlighetsprincipen handlar om. Visste folk inte det innan?

Det finns dock en positiv sak för min del i detta fall, nämnligen tyska polisens foresisk analys av tyskans datorinnehåll. En äkta forensisk analys från ett annat land. Man kan förvisso få tag på svenska polisens arbete genom andra offentliga handlingar, men det är sällan man kan läsa om en utlänsk polismyndighets arbete.
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#43) Gammal
Svimfärdig
Återanpassningsbar?
 
Svimfärdigs avatar
 
Inlägg: 2 476
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sluten avdelning på okänd ort.
2008-10-28, 01:24

Ja, och nu då? Vad säger ni?


"Bara för att jag inte bryr mig behöver det inte betyda att jag inte förstår."
Svimfärdig är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#44) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2009-02-16, 13:48

Ja nu har äntligen rättvisa skipats. Kommer Christina Schurrer få det lätt på Hinseberg framöver? Kvinnor kan vara än värre än män och en barnamörderska lär väl inte stå högt i kurs? Kanske hon väljer att avtjäna straffet i Tyskland i stället?
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#45) Gammal
Svimfärdig
Återanpassningsbar?
 
Svimfärdigs avatar
 
Inlägg: 2 476
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sluten avdelning på okänd ort.
2009-02-18, 07:01

Ja, Tyskland. Förvisad på livstid. HEJDÅ med henne.


"Bara för att jag inte bryr mig behöver det inte betyda att jag inte förstår."
Svimfärdig är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#46) Gammal
selma
Den ultimata bajstanten
 
selmas avatar
 
Inlägg: 776
Reg.datum: Aug 2008
2009-02-18, 08:50

I aftonbladet visade de nåt tyskt fängelse där hon skulle sitta av straffet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4431130.ab




I´m happy
selma är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#47) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2009-05-20, 18:58

*slumpbump*

Är hon överförd till Tyskland ännu?
Kommer hon att sitta på livstid eller blir det en Annika Östbergare av det hela?


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp