Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Farbror Barbro och Sofi Fahrman

Notiser

Farbror Barbro och Sofi Fahrman Prylbögeri, skönhet och mode. I en salig blandning.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
Fortunes honungsschampoo [utbruten tråd /mod] - 2008-10-03, 21:57

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Men...varför använder du inte schampoo?

Jag köper det billigaste eller det på rea.
Det enda jag har hemma, som jag sett reklam för, är ett hårbalsam för tunt nordiskt hår från Garnier Fructis.
För att schampoo torkar ut hårbotten.

Jag slutade använda schampoo i april och har sluppit klåda och torr hårbotten sen dess och det är jag så nöjd och glad över så jag tänker aldrig mer använda schampoo.

Det är väl lika bra att jag berättar att jag tvätar håret med honung och ägg eller honung och balsam (det billigaste som finns på marknaden skulle jag gissa, Euroshopper, eftersom det är utan silikon.) istället.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-10-03, 22:03

Citat:
Ursprungligen postat av Fortune Visa inlägg
För att schampoo torkar ut hårbotten.

Jag slutade använda schampoo i april och har sluppit klåda och torr hårbotten sen dess och det är jag så nöjd och glad över så jag tänker aldrig mer använda schampoo.

Det är väl lika bra att jag berättar att jag tvätar håret med honung och ägg eller honung och balsam (det billigaste som finns på marknaden skulle jag gissa, Euroshopper, eftersom det är utan silikon.) istället.
Hur gör du då?

Blandar honung och ägg? Hur blir det rent av det?


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2008-10-03, 22:10

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Hur gör du då?

Blandar honung och ägg? Hur blir det rent av det?
Japp, jag kör honungen några sekunder i micron så att den blir flytande sen vispar jag i ett ägg. Har i det i torrt hår (oftast), gnuggar noga, noga i hårbotten och det som blir över har jag i resten av håret och låter det sitta i medan jag dushar och smörjer in mig med olivolja i duschen. Sen sköljer jag med så kallt vatten jag klarar av, varmt vatten till ägg är ingen höjdare. Oftast sköljer jag till slut med regnvatten ev blandat med lite citron.

Har man fet hårbotten kan an använda bikarbonat och honung eller bara ägg.

Och ja, det blir rent. Och det håller sig renare längre än med schampoo när hårbotten väl vant sig vid att producera sitt normala fett.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-10-03, 22:14

Citat:
Ursprungligen postat av Fortune Visa inlägg
Japp, jag kör honungen några sekunder i micron så att den blir flytande sen vispar jag i ett ägg. Har i det i torrt hår (oftast), gnuggar noga, noga i hårbotten och det som blir över har jag i resten av håret och låter det sitta i medan jag dushar och smörjer in mig med olivolja i duschen. Sen sköljer jag med så kallt vatten jag klarar av, varmt vatten till ägg är ingen höjdare. Oftast sköljer jag till slut med regnvatten ev blandat med lite citron.

Har man fet hårbotten kan an använda bikarbonat och honung eller bara ägg.

Och ja, det blir rent. Och det håller sig renare längre än med schampoo när hårbotten väl vant sig vid att producera sitt normala fett.
Använder du hela ägget eller bara gulan?


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2008-10-03, 22:25

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Använder du hela ägget eller bara gulan?
Hela. Jag trodde att jag bara skulle använda gulan eftersom vitan är uttorkande men det skulle jag visst inte och det fungerar med hela. Fast jag använder oftare honung och balsam.


Här finns massor att läsa om metoden: http://www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409-1.html
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-10-04, 17:41

Citat:
Ursprungligen postat av Fortune Visa inlägg
Hela. Jag trodde att jag bara skulle använda gulan eftersom vitan är uttorkande men det skulle jag visst inte och det fungerar med hela. Fast jag använder oftare honung och balsam.


Här finns massor att läsa om metoden: http://www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409-1.html
Läste lite nu men man bör tydligen inte använda några andra produkter heller? Typ hårmousse eller spray om jag fattade det hela rätt.

Det måste jag ha i mitt hår om det inte ska se platt och stripigt ut.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2008-10-04, 19:21

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Läste lite nu men man bör tydligen inte använda några andra produkter heller? Typ hårmousse eller spray om jag fattade det hela rätt.

Det måste jag ha i mitt hår om det inte ska se platt och stripigt ut.

Näe helst ska man ju inte det men jag använder ibland lite gel. Men faktum är att håret blir så annorlunda när du slutar med schampoo att du faktiskt inte vet om du behöver andra produkter. Dessutom kan an göra mycket själv av vanliga livsmedel och använda istället för köpta produkter. Jag använder normalt aloe gel som gel i håret men nu är det slut så då blir det ibland vanlig gel. Kanske ska påpeka att jag oftast inte använder någonting men när jag har blött hår och ska åka bil så har jag i lite gel eftersom håret blir så himla elektriskt av bilvärmen.

I den tråden du fick länken till finns länkar i ts till bl.a en tråd med recept och där finns ett recept på hemgjord spray vet jag.

Och en sak kan jag lova, ditt hår kommer inte att se platt ut efter att du har använt den hrä metoden ett tag. Antagligen inte stripigt heller.

De flesta sm skriver i den där tråden har nog blivit lite maniska och använder sig av metoden av helt andra anledningar än vad jag gör så att jag ibland använder produkter som de inte gör bryr jag mig, faktiskt, inte så mycket om eftersom jag har blivit av med det jag ville bli av med när jag började, klådan i hårbotten.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-10-04, 19:25

Citat:
Ursprungligen postat av Fortune Visa inlägg
Näe helst ska man ju inte det men jag använder ibland lite gel. Men faktum är att håret blir så annorlunda när du slutar med schampoo att du faktiskt inte vet om du behöver andra produkter. Dessutom kan an göra mycket själv av vanliga livsmedel och använda istället för köpta produkter. Jag använder normalt aloe gel som gel i håret men nu är det slut så då blir det ibland vanlig gel. Kanske ska påpeka att jag oftast inte använder någonting men när jag har blött hår och ska åka bil så har jag i lite gel eftersom håret blir så himla elektriskt av bilvärmen.

I den tråden du fick länken till finns länkar i ts till bl.a en tråd med recept och där finns ett recept på hemgjord spray vet jag.

Och en sak kan jag lova, ditt hår kommer inte att se platt ut efter att du har använt den hrä metoden ett tag. Antagligen inte stripigt heller.

De flesta sm skriver i den där tråden har nog blivit lite maniska och använder sig av metoden av helt andra anledningar än vad jag gör så att jag ibland använder produkter som de inte gör bryr jag mig, faktiskt, inte så mycket om eftersom jag har blivit av med det jag ville bli av med när jag började, klådan i hårbotten.
Okej, jag ska prova nu, hur gör jag?
Tar ett ägg och blandar med honung, kletar in i håret och väntar 15 minuter innan jag sköljer ur eller?


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-04, 19:28

Hur luktar håret när man använder denna metod?



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2008-10-04, 19:30

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Okej, jag ska prova nu, hur gör jag?
Tar ett ägg och blandar med honung, kletar in i håret och väntar 15 minuter innan jag sköljer ur eller?
Inte kletar in i håret utan masserar (NOGA) i hårbotten. Själva håret behöver man egentligen inte tvätta, det blir konstigt nog rent ändå. MEn massera noga, noga är nog det viktigaste och att sen skölja otroligt noga.. När du tror att du är klar med sköljningen sjölj lika länge till, typ. Och skölj helst med antingen äppelcidervinäger utblandat med vatten 1+ 10 ungefär eller citron och vatten. Jag föredrar citron eftersom jag inte gillar äcv-lukten.

Lycka till!
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp