Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Bokmalen och språkliga frågor

Notiser

Bokmalen och språkliga frågor Litteratur, serier och språk.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
Boktipset..ni na ni nana. - 2008-07-13, 10:13

Tema: krigskorresponter.
Ytterligare ett bisarrt intresse jag har.

Tre böktips:

Michael Herr - Dispatches (klassiker om Vietnam)
Anthony Loyd - My War Gone By, I Miss It So. (brittisk)
Johanne Hildebrandt - Blackout (riktigt riktigt bra svenskt alternativ om när hon var frilans under kriget på Balkan)



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
KrämigaBajsTjyven
Elev
 
KrämigaBajsTjyvens avatar
 
Inlägg: 42
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-14, 03:01


Jag har bara läst en bok i hela mitt liv, och det var på den egna toaletten, under en lång oavbruten diarré..
Boken hette Frimärksmysteriet på Loberga, och är skriven av Sivar Ahlrud. Får fem fistar upp..


JesusSsSsS <3
KrämigaBajsTjyven är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-14, 12:30

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Tema: krigskorresponter.
Ytterligare ett bisarrt intresse jag har.

Tre böktips:

Michael Herr - Dispatches (klassiker om Vietnam)
Anthony Loyd - My War Gone By, I Miss It So. (brittisk)
Johanne Hildebrandt - Blackout (riktigt riktigt bra svenskt alternativ om när hon var frilans under kriget på Balkan)
Shutterbabe av Deborah Copaken Cohen är en ganska bra typisk krigs- och krisdokumentär. Författaren är fotograf och var bl.a hon som tog bilderna av de rumänska barnhemsbarnen som kablades ut i världen. Hon var även på Balkan samt en rad olika oroshärdar. Jag råkade hitta den i en rea-låda för 10 kr och det var ett bra köp.

I övrigt håller jag med om att Blackout var en mycket bra bok, hon borde hållit sig till journalism.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-15, 08:22

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Shutterbabe av Deborah Copaken Cohen är en ganska bra typisk krigs- och krisdokumentär. Författaren är fotograf och var bl.a hon som tog bilderna av de rumänska barnhemsbarnen som kablades ut i världen. Hon var även på Balkan samt en rad olika oroshärdar. Jag råkade hitta den i en rea-låda för 10 kr och det var ett bra köp.
Iofs...var länge sedan jag läste den (hittaden den också påbokrea).

Det jag minns är att jag tyckte den var intressant, men blev lite irriterad på myten om den store manliga fotografen (som hon väl hängde och drog till Afghanistan med?).

Skall kolla in den och friska upp minnet.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-07-15, 19:26

Nu måste alla gå ut och genast köpa boken "En halv gul sol", den handlar om inbördeskriget i Nigeria och alltså om det som benämndes Biafrakriget i Sverige.
Äntligen har jag fått en förklaring till det och jag som är gammal nog att minnas när mamma sa till mig att äta upp maten för jag skulle tänka på barnen i Biafra.

Köp och läs, väldigt bra.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-15, 20:24

Läser en thriller just nu av Mo Hayder, Pig Island heter den. Bra skriven och riktigt jävla otäck faktiskt! Satanism, religiösa sekter, människoätande grisar. Påminner lite om den där övergivna semesterbyn på Orust.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
dr fotpall
Pink Sissy
 
dr fotpalls avatar
 
Inlägg: 139
Reg.datum: Jul 2008
dagens/nattens litteraturtips - 2008-07-16, 01:40

...är... givetvis allas vår WG Sebalds Saturnus ringar. till och med mer obskyr än Pynchons Gravitationens regnbåge (som råkar ha en bild av Saturnus på omslaget)

läs och bliv melankoliska i Suffolk
dr fotpall är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-15, 07:53

*slumpbump*

Epepe av Ferenc Karinthy


Bokjäveln har försvunnit och tillhörde en av mina allra högst värderade. Den kom från Bra Böcker (bokklubb! Häpp!) kanske på sjuttiotalet.

Jag har snott recentionen http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=5189:

Det värsta var oförmågan att att nå kontakt. Språket och alfabeteti den myllrande jättestaden liknade inte något av dem han kunde: och han, språkexperten, kunde många. Dessutom verkade det som om ordens uttal och betydelse försköts från dag till dag och från person till person. En stad som alla andra, men där ändå allt var obegripligt. Fanns den på jorden överhuvudtaget? Passet hade tagits ifrån honom på hotellet, ingen intresserade sig för hans problem. Hur hade han kunnat hamna här i denna overklighet när han stigit på planet i Budapest med destination Helsingfors? Kanske har han ändå en möjlighet att nå ett svar: hos den vackra Epepe, (eller hette hon Bebebe eller Edjedje). Men en dag är hon borta, andra har flyttat in i hans hotellrum. Hans identitet är nollställd. Mardröm? Science fiction? Förtäckt samhällskritik? Helvetesvision? Många tolkningar erbjuder sig: säkert är bara att ungraren Ferenc Karinthy driver spänningen till bristningsgränsen i en mycket ovanlig berättelse med ohyggliga perspektiv och många dunkla bottnar.


HA!!! Jag ser till min glädje att boken går att få tag på, på engelska. Metropole av Ferenc Karinthy


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.

Senast redigerad av Gullan den 2008-10-15 klockan 08:01.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2011-05-24, 16:41

Vad ni än gör så läs inte Leif GW Perssons bok - Den döende detektiven.

Det finns i och för sig en anledning att läsa de två första sidorna, och det är att få en recension av Gunters korv på Karlbergsvägen.

http://hem.passagen.se/laibach/korv/



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Christer
Anal-ytiker
 
Christers avatar
 
Inlägg: 3 320
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Överkalix
2011-05-24, 18:57

Citat:
Ursprungligen postat av Mröff Visa inlägg
Vad ni än gör så läs inte Leif GW Perssons bok - Den döende detektiven.

Det finns i och för sig en anledning att läsa de två första sidorna, och det är att få en recension av Gunters korv på Karlbergsvägen.

http://hem.passagen.se/laibach/korv/
Den var ju bra, trots att vår vän Evert inte var med (bara omnämndes)! Klart läsvärd!


Nejdå, ni luktar inte alls lök.
Christer är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp