Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Brott och straff

Notiser

Brott och straff Kriminalfall och dess konsekvenser.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
Vad tror ni om mordet på 15-åringen? - 2009-06-10, 17:02

Jag har med bestörtning läst om den unga flicka som hittades mördad i Stureby och med två jämnåriga häktade.
Eftersom jag har barn i ungefär deras ålder så får jag snudd på panik när jag läser såna saker.
Vad får så unga människor att göra något så hemskt som att mörda en kamrat?

Här finns en mastodonttråd om mordet:

https://www.flashback.info/showthread.php?t=932561

Verkar helt sjukt, hur kan det gå så långt?


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2009-06-10, 17:08

Det verkar ju som att det mer eller mindre är klarlagt att det är svartsjuka bakom mordet/dråpet. Jag tror nog inte att det var meningen att hon skulle dö, hon skulle nog "bara" märkas, typ. Men visst är det för jävligt och skrämmande hur det är. Dom är ju bara barn och nu är en borta och två har förstört sitt liv. Tragiskt!
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2009-06-10, 17:14

Citat:
Ursprungligen postat av Fortune Visa inlägg
Det verkar ju som att det mer eller mindre är klarlagt att det är svartsjuka bakom mordet/dråpet. Jag tror nog inte att det var meningen att hon skulle dö, hon skulle nog "bara" märkas, typ. Men visst är det för jävligt och skrämmande hur det är. Dom är ju bara barn och nu är en borta och två har förstört sitt liv. Tragiskt!
Fast det är ju hemskt att ungdomar inte förstår vissa saker.

1. Man slår inte andra.
2. Folk kan dö om man slår för hårt, tar stryptag osv.

Det spekuleras i att hon blev strypt av sin halskedja.
Jag kollade på hennes blogg (), skitsöt tjej, jag blir så beklämd av sånt här skit. Hur ska de två som låg bakom det kunna leva med att man dödat en kompis? Pga. svartsjuka (antagligen), tjejen verkar ju neka helt medan killen gjort vissa erkännanden. Det fattar jag inte heller, de har dödat en kompis och de nekar fast det finns så mycket bevisning mot dem. Är de helt empatilösa?


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2009-06-10, 18:45

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Är de helt empatilösa?
Jag blir alltid förbryllad när barn mördar barn. Jag tror inte att förklaringen så enkelt som att de saknar empati, utan något mycket mer komplicerat. Jag menar, 4-5 åringar har ju lyckats mörda, hur är det med avsaknaden av empati hos dem?

Jag anser dock att någonting har gått galet snett i deras liv, för trots mina trasiga ungdom, och mitt umgänge med trasiga ungdomar så har jag aldrig hört att någon jämnårig mördat någon. Trots att vi drack och knarkade endel i den åldern. Och i ett frustrerat land med sina frustrerade ungdomar som Turkiet.

Fast den typen av knark (cannabis) omvandlar knappast en till en mördare, utan troligen till den lugnaste personen i världen.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2009-06-10, 20:33

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
Jag blir alltid förbryllad när barn mördar barn. Jag tror inte att förklaringen så enkelt som att de saknar empati, utan något mycket mer komplicerat. Jag menar, 4-5 åringar har ju lyckats mörda, hur är det med avsaknaden av empati hos dem?

Jag anser dock att någonting har gått galet snett i deras liv, för trots mina trasiga ungdom, och mitt umgänge med trasiga ungdomar så har jag aldrig hört att någon jämnårig mördat någon. Trots att vi drack och knarkade endel i den åldern. Och i ett frustrerat land med sina frustrerade ungdomar som Turkiet.

Fast den typen av knark (cannabis) omvandlar knappast en till en mördare, utan troligen till den lugnaste personen i världen.
Fast det är ju just det jag undrar över, hur kan vanliga ungdomar gå för långt?

T.ex Ricardo-fallet och nu det här, vad får unga människor att gå över gränsen och slå så mycket att någon dör?
Jag fattar inte det, att man inte förstår att man dödar någon och det är inget man skryter med på skolgården, alla lär ju ta avstånd från dem eller är det bara vad jag tror?


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2009-06-10, 20:42

Och framförallt, hur kan ett bråk sluta med mord?

Folk bråkar ju hela tiden, de slås, men ingen dör. Vad gör dessa ungdomar så att de mördar?

Vi lär väl inte kunna läsa några FUPs då de sekretessbelags om mördaren är under 18 år, eller? Ska kolla om jag hittar några undersökningar.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2009-06-11, 14:12

Nu börja Aftonbladets krönikörer ifrågasätta föräldrarnas agerande med frågor som "Var var de vuxna?"..

Så småningom kommer vi nog att konstatera att det var samhällets fel att tjejen mördades...


Jo, det är ju så att på alla fester runt omkring världen så dör några ungdomar varje gång vuxna är inte med på en hörna. Å yes.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Christer
Anal-ytiker
 
Christers avatar
 
Inlägg: 3 320
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Överkalix
2009-06-11, 16:47

Fy fasen vilken fruktansvärd historia; i synnerhet då alla inblandade tycks vara barn (eller om man så vill, ungdomar).

Dessutom blir jag illa berörd över drevet på internet, där folks hängs ut till höger och vänster.


Nejdå, ni luktar inte alls lök.
Christer är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2009-06-11, 17:58

Enligt åklagaren verkar det hela planerats i två veckor och skulle enligt obekräftade källor (Aftonbladet) varit ett svartsjukedrama där den unga, häktade tjejen ville att killen skulle bevisa sin kärlek genom att mörda rivalen.

Låter helt sjukt, hur kan man överhuvudtaget få för sig något så sanslöst dumt?

Håller med Christer om internet även om jag erkänner att jag är sjukt nyfiken och självklart kollat på FB.

Nu har dock medierna gått ut med bild och namn på den mördade flickan.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2009-06-13, 06:40

Maxstraffet för så unga är 4 års sluten ungdomsvård. Känns lite för mesigt för ett sådant utstuderat och grovt brott. I t.ex England hade det t.om kunnat bli livstid. Luktar lite Helge Fossmo där han genom manipulation fick en annan att utföra själva mordet.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp