Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Filmtajm och tevesoffan

Notiser

Filmtajm och tevesoffan Från Grötbögen till Sex and the City.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
Halal-TV - 2008-11-09, 20:54

Tydligen ett TV-program med tre troende muslimska tjejer varav en vägrade att ta Carl Hamilton i hand, det var emot hennes tro att hälsa på en man på det viset.
Min fråga och det jag vill diskutera är, ska man ta seden dit man kommer eller ska seden ändras utefter de som kommer och deras seder?

Personligen tar jag seden dit jag kommer och försöker anpassa mig efter det som gäller i det land jag är, det kanske är fel? Man kanske borde tvinga folk att respektera min sed, brukar jag sola topless hemma så borde de i Dubai förstå det och respektera det. Jag har kanske gjort fel som försökt respektera andra länders regler och de borde anpassa sig till mig och mina normer.
Så, åsikter, tack!


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-09, 21:06

Jag tittade snabbt på programmet igår, och måste ärligt säga att det var en skitproduktion.

Maken till förutsägbarheter och tramsiga klassperspektivfrågor har jag sällan skådat. Det måste finnas troende muslimska tjejer som är bättre på det dom lyckades åstadkomma. Känns som formatet (tremuslimska tjejer i sjal) är viktigare än innehållet.

Angående dravlet med Hamilton förstår jag mig inte på hela grejen. Det handlar väl om personlig integritet också. Känner jag att en person inte vill hälsa med handen, så inte våldshälsar jag väl eller tvingar till mig en hälsning. Man kan väl "tjena" istället. Vare sig det beror på religion eller ngt annat. Alla inblandade i den frågan gjorde en jävligt stor grej av det.

Sedan är det svårt att som individ kämpa mot alla kulturella koder som finns när man kommer till ett annat land/kultur. Där får man väl anpassa sig, för att göra livet så behagligt som möjligt men ändock inte kompromissa sig till döds. I fallet med att sola naken i Saudi skulle det väl rent krasst också vara en kamp att föra alldelens i onödan som en person, som dessutom kan vara farlig för en.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-11-09, 21:21

Iom SVTs syfte med programmet kan knappast vara att debattera om islam i Sverige, med tanke på valet av programledare, så kan man verkligen komma till någon annan slutsats än att programmet bara är ett jippo?

Att stödja den stereotypbilden som de flesta har om muslimer, det var nog ingen överraskning? Vore det omöjligt att be en icke-slöjad tjej/tant att vara med, eller var det helt uteslutet?

Religion är dessutom det bästa sättet för att INTE ta seden dit man kommer, programmet kan knappast anses som en "brygga" mellan olika kulturer, utan det förstärker bara känslan av att all segregation är svenskarnas fel, och vi måste därför "låta dem vara".


Edit: Med att "låta dem vara" menar jag hur SVT lyckades använda tre typer utan någon som helst journalistisk utbildning, trots att landet kryllar av muslimska journalister. Men de passar nog inte (läs: ingen slöja, inget program )

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1973923.svd


Spritney Bears rockar f1!

Senast redigerad av CodeMAN den 2008-11-09 klockan 21:25.
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-11-09, 21:24

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Jag tittade snabbt på programmet igår, och måste ärligt säga att det var en skitproduktion.

Maken till förutsägbarheter och tramsiga klassperspektivfrågor har jag sällan skådat. Det måste finnas troende muslimska tjejer som är bättre på det dom lyckades åstadkomma. Känns som formatet (tremuslimska tjejer i sjal) är viktigare än innehållet.

Angående dravlet med Hamilton förstår jag mig inte på hela grejen. Det handlar väl om personlig integritet också. Känner jag att en person inte vill hälsa med handen, så inte våldshälsar jag väl eller tvingar till mig en hälsning. Man kan väl "tjena" istället. Vare sig det beror på religion eller ngt annat. Alla inblandade i den frågan gjorde en jävligt stor grej av det.

Sedan är det svårt att som individ kämpa mot alla kulturella koder som finns när man kommer till ett annat land/kultur. Där får man väl anpassa sig, för att göra livet så behagligt som möjligt men ändock inte kompromissa sig till döds. I fallet med att sola naken i Saudi skulle det väl rent krasst också vara en kamp att föra alldelens i onödan som en person, som dessutom kan vara farlig för en.
Alltså jag håller med i princip men i Sverige tar man folk man inte känner i hand för att hälsa och presentera sig, de man känner kan man ge en kram.
I Polen blev jag som kvinna ofta hälsad med tre kindpussar eller med en handkyss.
Jag respekterade det och gjorde som de gjorde, tre kindpussar=man har träffats förut, handkyss respektfull polsk hälsning till en person man vill visa att det är trevligt att få träffa, används enbart av män mot kvinnor.

Självfallet skulle det inte falla mig in att sola topless i ett arabland, jag solar inte så här i Sverige heller, jag bara drog en jämförelse lite långt.

Jag har rest rätt mycket och lärt mig att respektera andra människors seder och bruk, jag blir rätt irriterad av att inte få samma respekt tillbaka.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-09, 21:32

Jag tror det kan vara skillnad om man har ngn slag diplomat/världsresenär-inställning till att vara i ett annat land, eller ha emigrerat dit av andra skäl för permanent boende. Kanske tom bott där i generationer men inte blivit riktigt accepterad i samhället.

Personligen har jag inget problem, utan ser det snarare som spännande att anpassa mig till andra länders kotym. Men som cody skriver kommer religiösa koder in i bilden som skall praktiseras dogmatiskt kompliceras ofta saker så in i helsike.

Däremot vet jag inte hur jag skulle reagera om jag tillhörde en så pass utpekad och diskriminerad grupp som muslimer, som väl ofta får känna av fördomar eller tom rädsla där de befinner sig. Speciellt efter 11 sept.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
ökenräven
Elev
 
ökenrävens avatar
 
Inlägg: 24
Reg.datum: Oct 2008
2008-11-09, 21:36

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Min fråga och det jag vill diskutera är, ska man ta seden dit man kommer eller ska seden ändras utefter de som kommer och deras seder?
Kvinnornas roll var uppenbarligen att agera och vara "på hemmaplan" och då ingick det att stå för sin integritet vid handslaget. Har aldrig mött, eller ens haft nån bekant som mött, samma beteende vid möten med muslimska kvinnor i det svenska samhället.
ökenräven är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-09, 21:42

Är man så traditionellt troende är det dock OK att som muslimsk kvinna skaka hand med en kvinna, det såg man när de träffade Mona S. Men inte med en man.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-11-09, 21:43

Men min ursprungsfråga kvarstår.
Ska vi anpassa oss till de som flyttar hit eller ska de anpassa sig till oss?
Jag tror att det är en viktig fråga i hur vårt samhälle ska utveckla sig, helt ärligt.
Jag har inga problem med att folk går i shador eller döljer sitt hår, fine om det är viktigt för dem men om jag respekterar deras val, borde de då inte respektera mitt?


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-11-09, 21:44

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Däremot vet jag inte hur jag skulle reagera om jag tillhörde en så pass utpekad och diskriminerad grupp som muslimer, som väl ofta får känna av fördomar eller tom rädsla där de befinner sig. Speciellt efter 11 sept.
Borde man inte i så fall låta bli att "sticka ut"?

Hade jag haft problem med att uppfattas som en "dåraktig fanatiker som vill krascha flygplan till höger å vänster" så hade jag nog gjort allt för att inte dyka upp i ett program som anlitade mig enbart för att "jag hade mörk hy".


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-09, 21:46

Det pratas nu om interkulturalitet, dvs att människor lär sig av varandra. Vi lär oss av de som kommer hit och dom lär sig av oss. Däremot är det saker som sipprar på lång sikt, som att vi är mer bekanta med muslimsk kultur nu än innan, mat etc etc. Det svenska - dvs den homogena kultur som etablerats under senare tid - finns däremot att finnas kvar som en stabil grund ett långt tag framöver. Den är dominerande.

För att detta skall funka krävs dock en bra dialog och respekt för varandra, vilket väl inte alltid existerar.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp