Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Övrigt

Notiser

Övrigt Jag hittade inget annat ställe att posta denna fundering.

Visa resultat för omröstning: Vilken klass tillhör du/kommer du ifrån?
Arbetarklass 6 31.58%
Medelklass 8 42.11%
Öfvre medelklass 3 15.79%
Överklass 1 5.26%
Jordägande adel 1 5.26%
Antal röster: 19. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 11:12

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Det där var lite intressant, har du lust att brodera ut?
En första sak är att ingen i min släkt riktigt kan säga vad jag håller på med eller vad jag jobbar med. Det anses ofta för abstrakt. Ibland är det frustrerande eftersom man känner sig ensam och inte kan förklara vad man håller på med.

En andra sak är den syn på ekonomi och fackliga rättigheter som är förhärskande inom akademien, vilken är den jag åsyftar på. Där du alltid är underbetald, jobbar utan att få betalt för det och har urusla arbetsvillkor. Det stöter sig diametralt från en arbetarkultur som baseras på starka fackliga förbund. I den frågan har jag hamnat i konflikt med arbetsgivarna inom akademien, när jag öppet problematiserat olika problem med arbetsrätten. Akademien är en slags kultur baserad på ekonomisk undergivenhet trots att du skall vara intellektuellt stark. Det är en extrem konkurrens pga de hårda villkoren för forskningsfinansiering, så många beter sig som regelrätta rövhål.

Koderna är helt annorlunda. Iofs skolas man in i det under resans gång, men akademien är mer procedurstyrd. Det bra är att jag lärt mig hålla tal
på middagar och föra mig i formella sammanhang. Jag har också lärt mig att dricka rödvin till jag stupar, och samtidigt föra en diskussion.

Det är skillnad på akademiska kulturerna på olika ställen. Akademien i Stockholm är ett intrikat nätverk a la franska kungahus med anor i generationer. Kulturetablissemanget är iblandat. Alla har en relation till varandra, och en status att skydda. En väldigt patriarkal kultur där du som kvinna (yngre än männen med högre utbildning) inte skall stöta dig med fel gubbar, eller vara för kaxig intellektuellt. Har du inte med dig alla informationer om människors relationer till varandra, eller slickar röv i skymundan, blir du utmanövrerad. Koden är: håll käft.

En bisarr sak är att du samtidigt kan hålla föreläsningar om kritiskt tänkande och att utmana och problematisera auktoriteter för studenter, samtidigt som det råder en kultur av tystnad och undergivenhet inom de akademiska organisationerna.

Kanske är jag lite överkritisk, för jag skall byta bransch. Det passar inte mig..



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp