Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Sverige och Utrikes Ekonomi

Notiser

Ekonomi Trix med cash.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2008-12-06, 19:15

Citat:
Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
Och så hoppas jag att räntesänkningen fixar lite drag i ekonomin i övrigt.
Risken är väl att inflationen tar ny fart igen.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#12) Gammal
Pomperipossa
Ugnsbakad trollpacka
 
Pomperipossas avatar
 
Inlägg: 307
Reg.datum: Jul 2008
2008-12-06, 23:33

Vad är det för ras? Det är alltid svårare att omplacera en hund ju större och äldre den är, men det är ingen omöjlighet. Är det en liten hund finns det många äldre människor som gärna har en kompis att fylla dagarna med. Kontakta Hundstallet, sätt ut en annons, hör runt bland grannar och bekanta och börja ensamhetsträna honom. Det är säkert bara omställningen och går att fixa med lite tålamod. Det är så synd att en frisk hund ska behöva avlivas för en sådan sak.
Pomperipossa är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#13) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-12-07, 15:30

När det blir lågkonjuktur blir det fart på utbildningsbranschen, fullt med sökande till olika universitet och skolor. Så den enes död den andres bröd.

Sen är det klart att folk blir ju sjuka och kolar vippen även under dåliga tider, så visst finns det jobb. Fast då drar jag mig nog hellre tillbaka till mitt franska vinslott
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#14) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-12-07, 17:44

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Vi har väl ingen sån tråd, va?

Iom att vi flyttade till Sverige så fick vi betydligt mindre pengar att röra oss med, det är jävligt jobbigt men man får försöka vänja sig.

Idag lyssnade jag på P4 och där konstaterade man att om man ger saker eller pengar till folk så mår man bättre.
Jag har ibland gjort det men jag känner mig sämre efter det.
Jag ger bort saker jag inte vill ha, eller lite pengar där det behövs men jag känner mig sämre som person av det. Som om jag är en rik kärring som kan skänka lite, jag är inte rik men kärring är jag.

Nu blir det nog inget utomlandsjobb, så hunden får avlivas vid årsskiftet och sen ska här sökas jobb, det tror jag att jag skulle må bra av.
Kanske en floskel, men utgifterna har mycket större genomslag än inkomsterna.

Ibland tycker jag man kan komma in i ett "flow", där man av nån anledning knappt gör av med pengar alls men ändå är jättelycklig. Skafferi och kylskåp töms ner i botten innan man handlar nytt, och då bara några få saker som tar en över de närmaste dagarna, utan överdrifter.

Ja, man har mindre pengar till hands i Sverige. Men det finns väldigt stora möjligheter att ha det bra utan att det kostar ett öre, än så länge.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#15) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-12-07, 18:31

Att ligga på marginalen för att kunna käka fil och pasta/pesto, röra sig en gång i veckan med billigaste transportmedel är inte roligt.

Pengar betyder mycket.

De ger en manöverutrymme och grundläggande trygghet som mat och ett hem. Allt blir lättare med stålar.
Först då inkomsterna ligger på en stabil nivå går det att dra ner på vanorna, för konsumtionen ökar lätt är pengarna börjar trilla in.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#16) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-12-07, 18:48

Jag var väldigt deppig igår och är det idag också.
Det är naturligtvis så att jag inte alls lever ett "fattigt" liv rent materiellt men det är så trist när man kollar utgifterna varje månad och hela tiden ligger på minus trots att jag verkligen försökt att dra ner på allt.
Handlar bara mat på typ Willys och försöker att hålla mig till extrapriser, just matkontot ligger väl iofs rätt okej just nu.
Jag shoppar inga kläder eller bra och ha saker heller, vi har inga lån på huset och ändå går vi på minus.
Jag blir galen av det, vi har ju en bra ekonomi och ändå!!!!????


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#17) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-12-07, 18:55

Äh, låt de äldsta ungarna ta ett extrajobb och tjäna ihop sina egna fickpengar, de dör de inte av och är karaktärsdanande.

Jag har jobbat sedan jag var femton och titta bara vilket praktexemplar och föredöme jag blivit!
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#18) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-12-07, 19:11

Citat:
Ursprungligen postat av Mröff Visa inlägg
Först då inkomsterna ligger på en stabil nivå går det att dra ner på vanorna, för konsumtionen ökar lätt är pengarna börjar trilla in.
Jag tror inte att man skulle kunna dra ner på vanorna även om man ligger på en stabil nivå. Det kommer alltid att dyka upp nya vanor, människor (över)lever på kickar.

Och det finns inget slut på det. Det är som klättring, först börjar man med ett litet berg, sedan ett lite större, osv. Till slut klättrar man på Everest, först med, sedan utan, syrgas. Det finns liksom inget slut på det.

Det är därför folk blir narkomaner/alkisar/osv, man kan inte bemästra sina kickar längre. Det vettigaste i ett sånt läge är att hitta mindre skadliga kickar, kickar som inte kostar pengar eller skadar hälsan lika mycket. Vettefan vad de nu kan vara...


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#19) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-12-07, 19:32

Sex är gratis..
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#20) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-12-07, 19:32

SEX och SNUSK



hundpromenader är ganska billiga också.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp