Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#41) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-24, 19:49

Citat:
Ursprungligen postat av Birger Visa inlägg
Hur är det med kladdkakor då?
Jo, helt rätt. Kladdkakor prickar jag varenda gång. *blir sugen*
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#42) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-09-05, 12:05

Jag fick massor med plommon igår, men vet inte vad jag skall göra med dem.

Är det någon som har ett bra recept på ngt med plommon i.
Utan allt för många ingredienser.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#43) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-09-05, 21:09

Plommonkompott

Urkärnade plommon, en skvätt vatten, lagom med socker, lite maizena att reda av med.

...sen kan du starta en riktig skitttråd.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#44) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-09-05, 21:20

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Jag fick massor med plommon igår, men vet inte vad jag skall göra med dem.

Är det någon som har ett bra recept på ngt med plommon i.
Utan allt för många ingredienser.
Vi gjorde plommonlikör en gång, det blev gott, har fortfarande kvar och det är drickbart än i dag. Vi hade hela badkaret fullt med plommon den gången. Vi gjorde det bara en gång.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#45) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-09-05, 21:35

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
Plommonkompott

Urkärnade plommon, en skvätt vatten, lagom med socker, lite maizena att reda av med.

...sen kan du starta en riktig skitttråd.
Det testar jag, sedan skriver jag om bajset .



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#46) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-09-06, 09:37

Gud hjälpe oss..
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#47) Gammal
pippi
Nu ännu tjockare
 
pippis avatar
 
Inlägg: 1 708
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Villa Svullekulla
2008-09-06, 09:40

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Gud hjälpe oss..
Ja kom Skumrask.


Ja Nej
pippi är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#48) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2008-09-07, 10:56

Plommonmarmelad gott och håller länge i kylen. Det finns jättebra recept på tex tasteline.


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#49) Gammal
elbastardo
aka Dr. OlhonRhot
 
elbastardos avatar
 
Inlägg: 242
Reg.datum: Jul 2008
Ort: WT style framför TV'n
Angående koka-ägg-problemet... - 2008-09-07, 12:00

*tar fram sid 14 ur boken 'Gott med ägg - från klassisk äggröra till marmorerade maränger'*

Citat:
Att koka ägg

Den enkla tillfredsställelse man känner när man lyckats åstadkomma ett perfekt kokat ägg bör inte föraktas. Och inte är det särskilt svårt heller: när man väl lärt sig bortse från själva beteckningen - man kokar inte ägg man sjuder dem - handlar det bara om att hålla ett öga på klockan.

Löskokta ägg
Koka upp vatten i en liten kastrull. Lägg ett ägg i en sked och sänk försiktigt ned det i vattnet. Avpassa temperaturen så att vattnet sjuder och inte kokar, eftersom äggen då rullar omkring för mycket i kastrullen.

Sjud äggen i 4 minuter och ta sedan upp dem med en sked. Placera ett ägg i en äggkopp, slå av toppen och ät. Gulan skall vara mjuk och rinnande och vitan nätt och jämnt stelnad - idealisk att doppa små rektanglar av rostat bröd i.

För medelhårt kokade ägg följer man instruktionerna ovan men låter äggen sjuda i 5-6 minuter innan man tar upp dem ur vattnet. Då är gulan nästan genomkokt men ändå mjuk, och vitan har stelnat helt.

Hårdkokta ägg
Lägg äggen i en kastrull och täck med kallt vatten. Stick eventuellt ett hål i äggens trubbiga ändar innan du lägger dem u kastrullen. På så sätt kan luften inuti äggen avdunsta utan att skalet spricker, vilket annars kan hända eftersom luft utvidgar sig när den blir varm. Håltagningen är dock inte helt nödvändig - om man inte är lätt på handen när man sticker så kan skalet spricka ändå.

Låt äggen koka upp, sänk värmen och sjud dem i 8 minuter. Ta upp dem, slå av toppen av ett ägg och ät. Gulan ska vara genomkokt och bara en aning mjuk i mitten. Vitan ska vara helt genomkokt. Om äggen ska sparas kyler man dem i kallt vatten så att kokningen upphör.
Boken som handlar bara om ägg och är på hela 150 någonting sidor blandar vetenskap med ren matglädje. Som till'ägg' till kokprocessen tycker jag att ett utdrag om äggproteiner gör sig gällande.

Citat:
Hur äggproteiner fungerar

Att förstå hur ett ägg fungerar är till god hjälp om man vill vara säker på att lyckas med ett recept. Genom att styra temperaturen och tillagningshastigheten kan man kontrollera proteinernas reaktioner.

Koagulering Äggproteinerna är ihopvecklade i en trekantig form. När ägget hettas upp vecklas proteinerna ut, tjocknar och bildar nya bildningar samtidigt som de fångar upp luftbubblor och kringflytande partiklar under processens gång. Temperaturen och den hastighet med vilken proteinerna "stelnar" eller koagulerar har stor betydelse för ett lyckat slutresultat. Man kan också påverka koaguleringen genom att tillsätta olika ingredienser. Salt och syror såsom citronsaft befrämjar koaguleringen, medan grädde, socker och alkohol* fördröjer den eftersom det då krävs en högre temperatur för att äggen ska koagulera. Om äggmassan skär sig beror detta på att proteinerna har hettats upp över koaguleringspunkten, t.ex. när man kokar en äggkräm, och därför binder till varandra och pressar ut vätskan istället för att hålla den kvar....
*en stor anledning till en lyckad Eggnog


Med motorsåg kommer man långt
elbastardo är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#50) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-09-07, 12:35

Alltså, om man läger dem i kokande vatten blir det lätt att få tiden rätt. Men då spricker de alltid tycker jag. Funkade kanske på gasspisar där värmeregleringen är så snabb
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp