Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur h@XX0r och teknik- och spelstofiler

Notiser

h@XX0r och teknik- och spelstofiler IT, datanööördar och spel.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
Jag går i Mactankar - 2009-01-29, 21:23

Nu gav jag bort min lilla ASUS til svärdottern i julklapp så jag funderar på att skaffa en ny laptop. Är helt borta på Mac men visst skulle en Mac pro sitta fint utom i plånboken. Så alla som vet varför jag ska jag välja en Mac före en PC med liknande prestanda för kanske halva priset ge mig lite argument.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-29, 21:48

För varje uppdatering av operativsystemet som apple kommer med kommer din dator faktiskt gå snabbare och vara mindre minneskrävande.

Det är ju milt sagt en stor skillnad gentemot PC..

Sedan är det ju ganska trist att som pc-användare första gången logga in på internet med en sprillans ny dator och ha datorn låst i typ två jävla dygn för att ladda ned någon jävla uppdatering av vista som den uppenbarligen inte kan klara sig utan.

Macpro vet jag dock inte varför du skulle behöva om du inte har stora krav på grafikkort etc, borde klara dig bra med en betydligt billigare macbook.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-29, 21:59

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
För varje uppdatering av operativsystemet som apple kommer med kommer din dator faktiskt gå snabbare och vara mindre minneskrävande.

Det är ju milt sagt en stor skillnad gentemot PC..

Sedan är det ju ganska trist att som pc-användare första gången logga in på internet med en sprillans ny dator och ha datorn låst i typ två jävla dygn för att ladda ned någon jävla uppdatering av vista som den uppenbarligen inte kan klara sig utan.

Macpro vet jag dock inte varför du skulle behöva om du inte har stora krav på grafikkort etc, borde klara dig bra med en betydligt billigare macbook.
Varför skulle det ta två dygn? Har aldrig hört eller själv råkat ut för det problemet. Sist tog det väl en kvart eller något. Bättre argument tack. Och konstigt att det blivit lite av status att kunna köra windows på Mac helt plötsligt?
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-30, 07:33

Jag tycker att du ska fortsätta att tänka på det och köpa dig en PC till halva Mac-priset.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Vänlige Viktor
Elev
 
Inlägg: 150
Reg.datum: Sep 2008
2009-01-30, 12:42

Jag minns när en Big Mac kostade 4:25 på Kungsgatan som var det första McDonalds i Sverige.
Vänlige Viktor är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-30, 16:51

Citat:
Ursprungligen postat av Torsten Visa inlägg
Varför skulle det ta två dygn? Har aldrig hört eller själv råkat ut för det problemet. Sist tog det väl en kvart eller något. Bättre argument tack. Och konstigt att det blivit lite av status att kunna köra windows på Mac helt plötsligt?
Det beror naturligtvis på vilka uppdateringar som kom med datorn men jag upplever att det kan ta en jävla tid även om säkert två dygn är överdrivet.
Att koppla upp mot nätet trådlöst är en dröm, vill du ansluta, ja tack. Det blir ofta strul med pc, sedan är det mycket mindre problem att ansluta till kringutrustning, skrivare och scannrar t.ex då mac har väldigt bra täckning även för äldre drivrutiner.

Du kan vidare glömma antivirusprogram, trojaner och allsköns skit, det finns inte, hårdvaran är väldigt driftsäker och håller hög kvalitet och operativsystemet det mest stabila på marknaden. Jag har haft min macbook pro i ett år och den har hittills aldrig kraschat och detta trots att jag ofta har hela creative suite paketet samtidigt, laddat ner torrents samtidigt som jag surfar. och jag har inte så blodigt mycket minne inlagt, bara 2 gig, det hade aldrig funkat för pc där bara operativsystemet kräver nästan 2 gig för att funka smidigt.

Gratisprogrammen som följer med systemet är av högre kvalitet än motsvarande för pc och det finns bra funktioner för backup etc, icalendar som jag använder varje dag samt massa annat lull lull som garageband och photobook och imovie. Samt att utbudet av nedladdningsbara produkter (pirat) idag är riktigt bra om du inte främst skall spela och ha dig, där ligger mac i lä.

Vidare har man kunnat köra windowsprogram på mac sedan power pc:s dagar och att kunna boota windows har man också kunnat ett bra tag, bara det en bra service som knappast pc kan skyta med, många kunder arbetar ju fortfarande i pc och då har man ju den möjligheten. Det är knappast för att vista är bättre, tvärtom.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-02-02, 21:38

Jag är med mac igen...



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp