Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Farbror Barbro och Sofi Fahrman

Notiser

Farbror Barbro och Sofi Fahrman Prylbögeri, skönhet och mode. I en salig blandning.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#21) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2009-01-10, 00:37

Citat:
Ursprungligen postat av Sven Hedin Visa inlägg
Tar jag fel ifall jag tror att du kan bli väldigt brun?

För allas vetskap så kan jag förresten meddela att jag inte kan bli brun. Det ligger alltså inte för mig, varken pigmentmässigt eller via solbränne-genererande intressen. Jag är nästan vit som ett lakan året om.
Så har jag varit i alla år tidigare, i somras var jag så brun så folk inte ens kände igen mig. Och jag tror att allt beror på att jag började smörja mig med olivolja efter varje dusch i våras. Alltså misstänker jag att huden tar åt sig mer sol om man int eär så torr i huden.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#22) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker
 
Sven Hedins avatar
 
Inlägg: 3 694
Reg.datum: Jul 2008
Ort: клізма клініки
2009-01-10, 09:41

Citat:
Ursprungligen postat av Fortune Visa inlägg
Så har jag varit i alla år tidigare, i somras var jag så brun så folk inte ens kände igen mig. Och jag tror att allt beror på att jag började smörja mig med olivolja efter varje dusch i våras. Alltså misstänker jag att huden tar åt sig mer sol om man int eär så torr i huden.
Ja man kanske skulle smörja in sig med lite olja och börja exponera sig (för solen alltså)
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#23) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-10, 09:45

Vad jag har sett så kan man träna upp huden att bli brun. Jag menar, träna upp ömtålig lättbränd hud, så att den också reagerar på sol och blir brun (och inte bränd). Eftersom jag tillhör dem som tror att det är nyttigt att få sol, så gjorde jag så med min son. När han var liten hade jag honom i solen i små omgångar, utan solskydd. Så har jag fortsatt, i längre och längre omgångar. Och nu solar han "normalt" och får en härlig jämn färg. Men jag fick stå ut med en hel del ojanden från omgivningen.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#24) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2009-01-10, 09:58

Citat:
Ursprungligen postat av Sven Hedin Visa inlägg
Ja man kanske skulle smörja in sig med lite olja och börja exponera sig (för solen alltså)
Smörj dig bara inte precis före solandet, då kokar oljan och det kan bli tokigt.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#25) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-10, 10:16

Med tanke på Svens hudtyp skulle jag nog inte rekommendera olivolja som solskydd...

Jag är en solkräm, t-shirt (när jag bränt mig), parasolltyp när jag åker till väldigt soliga länder. Förutom när jag badar då.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#26) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker
 
Sven Hedins avatar
 
Inlägg: 3 694
Reg.datum: Jul 2008
Ort: клізма клініки
2009-01-10, 10:18

SAE 50...?
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#27) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-10, 10:21

Citat:
Ursprungligen postat av Sven Hedin Visa inlägg
SAE 50...?
Prova och så rapporterar du tillbaka här.

När jag tänker närmare så skulle jag föredra att du skippar syntet och syntetblandningarna. Finns ju numera mineralpuder (för nyllet) som blir riktigt snyggt så ren mineralolja borde funka bäst.

Nu tänkte jag en gång till: Du kan ta använd olja, den jag har sett är rätt mörk... blir bättre utgångsläge.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#28) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-10, 10:23

Citat:
Ursprungligen postat av Sven Hedin Visa inlägg
SAE 50...?
Har inte provat det själv...men kanske någon annan har.

Apropå att vänja huden vid sol, verkar det sannerligen vara så.

Betänk bara de raggare som är i solen med bar överkropp/linne jämt. Skulle de få för sig att sola de vita benen skulle de nog ta ett bra tag innan de ens fick en liten brun nyans.
Eller för all del bönderna med sin bonnabränna.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#29) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2009-01-10, 10:34

Citat:
Ursprungligen postat av Mröff Visa inlägg
Med tanke på Svens hudtyp skulle jag nog inte rekommendera olivolja som solskydd...

Jag är en solkräm, t-shirt (när jag bränt mig), parasolltyp när jag åker till väldigt soliga länder. Förutom när jag badar då.
Olivoljan fungerar absolut INTE som solskydd utan snarare som näring till huden. Den ska inte appliceras inför direkt solande utan i duschen.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#30) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker
 
Sven Hedins avatar
 
Inlägg: 3 694
Reg.datum: Jul 2008
Ort: клізма клініки
2009-01-10, 12:38

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
Prova och så rapporterar du tillbaka här.

När jag tänker närmare så skulle jag föredra att du skippar syntet och syntetblandningarna. Finns ju numera mineralpuder (för nyllet) som blir riktigt snyggt så ren mineralolja borde funka bäst.

Nu tänkte jag en gång till: Du kan ta använd olja, den jag har sett är rätt mörk... blir bättre utgångsläge.

Precis så tänkte jag också. En skvätt mogen begagnad olja från tråget på en vagn som kanske inte har varit på vägen sen åtminstone 1970. Vem vet vad för hudnärnade ingredienser den kan ruva på? Kanske är det härligt mjukgörande ESSO-lube eller den, som jag misstänker, UV-skyddande Energolen.
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp