Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Livets väsentligheter Globetrotteri

Notiser

Globetrotteri Resor och andra kulturer.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Östen
Bajs är livet
 
Östens avatar
 
Inlägg: 992
Reg.datum: Jul 2008
Dalarna - 2009-07-31, 16:00

Jag tänkte åka dit i nästa vecka, eventuellt blir det en sväng till Jämtland och Härjedalen också. Har några obsklassare tips om sevärdheter i dessa trakter?
Östen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2009-07-31, 17:23

Tjacka en sån dära trähäst?


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2009-08-01, 21:42

Citat:
Ursprungligen postat av Östen Visa inlägg
Jag tänkte åka dit i nästa vecka, eventuellt blir det en sväng till Jämtland och Härjedalen också. Har några obsklassare tips om sevärdheter i dessa trakter?
Jag har just passerat Dalarna och det är klart överskattat! Rekommenderar Hälsingland istället.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Östen
Bajs är livet
 
Östens avatar
 
Inlägg: 992
Reg.datum: Jul 2008
2009-08-01, 23:46

Jag har faktiskt aldrig varit i Hälsingland men har alltid föreställt mig det som ett väldigt vackert landskap. Vad får man inte missa om styr kosan den vägen istället då?
Östen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2009-08-02, 08:29

Citat:
Ursprungligen postat av Östen Visa inlägg
Jag har faktiskt aldrig varit i Hälsingland men har alltid föreställt mig det som ett väldigt vackert landskap. Vad får man inte missa om styr kosan den vägen istället då?
Hälsingland är lite som Dalarna fast där Dalarna är pluttinuttgulligt är Hälsingland mer brutalt och rätt på. Något som vi hittade av en slump och som är rätt otillgängligt är Hylströmmen. Rekommenderas. Googla så hittar du mer. Jag har liknande bilder men nu knyckte jag en från internettet. Det är rätt mäktigt att stå på den där hängbron... öronbedövande dån!



Växbo Lin är ett linväveri strax NV om Bollnäs. Fina lintyger, handdukar och kläder och så får man besöka väveriet och få info om lin. Dessutom, om man har tur, en tur ner i Trolldalen, där linet bereddes förr i tiden. 1700-tal och framåt. Om det går så sätter de igång maskinerna, skäkten och den andra som slår sönder skalet. Lunch avätes med stor njutning på Växbo Krog. Efterrätten som består av tropisk creme, fattig riddare, reduktion på ingefära och dill, ananas sorbet och rostad kokos rekommenderas starkt. Kan ha glömt nåt konstigt men det var mycket njutbart. Entrecoten var också finemang. http://www.vaxbokrog.se/ Ser nu att de finns med i White Guide!

Landa Öfre, Segersta, på onsdagar. Där serveras kolbullar och så får man åka ett pyttelitet ångtåg. Kul och väldigt lokalt. http://www.landabanan.com/sida5/sida...p?select=meny5

Över huvudtaget är naturen kring Bollnäs väldigt fin. Vi pratar rätt allvarligt om att köpa oss ett litet purte där. Glöm inte att bada. Det finns massor av sjöar och älvar att bada i.

Turistinformationen i Bollnäs var jättebra. Stanna till och plocka på er alla broschyrer som finns och sätt er på ett fik och lusläs vad som är på G och vad man kan göra. Det finns riktiga guldkorn om man kan se bort från alla shoppingannonser.
Blir det boende i dessa trakter då tycker jag att Kullerbackens Gasthus i Segersta är alldeles utmärkt. 525:- BB.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker
 
Sven Hedins avatar
 
Inlägg: 3 694
Reg.datum: Jul 2008
Ort: клізма клініки
2009-08-02, 09:28

Citat:
Ursprungligen postat av Östen Visa inlägg
Jag tänkte åka dit i nästa vecka, eventuellt blir det en sväng till Jämtland och Härjedalen också. Har några obsklassare tips om sevärdheter i dessa trakter?
Oh ja! Strax norr om Orsa så finns det tre grejor du bara måste se. Det är lätt att hitta dit eftersom det ifall man är observant är skyltat redan ute vid 45:an. Om du svänger in vid flygfältet och sedan kör vidare på en grusväg som går in åt vänster så kommer följande sevärdheter att radas upp med med några kilometers avstånd.


Hängbron över Helvetesfallet:
Spoiler:

Tågbron vid Storstupet:
Spoiler:

En specialare som nog bara tilltalar en särskild sorts folk:
Spoiler:
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2009-08-02, 16:49

Där var jag också. Fast jag måste säga att Hylströmmen är häftigare. Fast bron i Helvetesfallet var läskig.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2009-08-02, 16:51

Lönnkrogen i Mora rekommenderas också. Mycket bra. Dyrt men otroligt gott och väldigt trevlig servis. Finns även den i White Guide.

Vänta du bara Svenne till jag får in fotona från Ångtåget i datorn.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2009-08-03, 05:57

Citat:
Ursprungligen postat av Östen Visa inlägg
Jag har faktiskt aldrig varit i Hälsingland men har alltid föreställt mig det som ett väldigt vackert landskap. Vad får man inte missa om styr kosan den vägen istället då?
Kustvägen, mellan Mellanfjärden och Saltvik (som iof ligger i Medelpad) står högt på min lista just nu. Jag befinner mig för tillfället iof bara ett par mil från delar av Kustvägen men jag vet inte om jag hinner åka den den här gången.
http://www.kustvagen.nu/
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2009-08-03, 12:02

Citat:
Ursprungligen postat av Fortune Visa inlägg
Kustvägen, mellan Mellanfjärden och Saltvik (som iof ligger i Medelpad) står högt på min lista just nu. Jag befinner mig för tillfället iof bara ett par mil från delar av Kustvägen men jag vet inte om jag hinner åka den den här gången.
http://www.kustvagen.nu/
Där ska jag åka någon gång, definitivt!

Hälsingland vinner med hästlängder över Dalarna, iaf i min bok! Kring Bollnäs är det jättevackert och de människor jag träffade på var väldigt trevliga. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om Surdal... ursäkta menade Ljusdal. På turistinformationen där jobbar två stolpskott från Samhall. Riktiga puckon...

Får se om jag ids få ihop en liten reseberättelse. (Vet att jag uppskattar väldigt mycket att läsa andras.)


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp