Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Bokmalen och språkliga frågor

Notiser

Bokmalen och språkliga frågor Litteratur, serier och språk.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
Gömda?! - 2009-01-16, 21:54

Ja, ni har väl hängt med i debatten om boken "Gömda" av Liza Marklund om Mia som fick asyl i USA för att hon inte kunde skyddas här.
Vad tycker ni? Jag är lite road över att just Liza får kritik, hon är ju närmast ett helgon annars i svensk media.
Läste en debattartikel där de menade att hon uppmuntrade rasismen genom boken, samt att Mias förföljare skulle straffas ordentligt samtidigt som hennes (Lizas) agent dömts för kvinnomisshandel men hon försvarade det med att alla ska få en andra chans.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker men jag har de senaste åren blivit mer och mer tveksam till Mia, som alltid råkar så illa ut och sen hennes barn och alla ska de skriva böcker om det.

Så, några åsikter?


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2009-01-17, 00:01

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Ja, ni har väl hängt med i debatten om boken "Gömda" av Liza Marklund om Mia som fick asyl i USA för att hon inte kunde skyddas här.
Vad tycker ni? Jag är lite road över att just Liza får kritik, hon är ju närmast ett helgon annars i svensk media.
Läste en debattartikel där de menade att hon uppmuntrade rasismen genom boken, samt att Mias förföljare skulle straffas ordentligt samtidigt som hennes (Lizas) agent dömts för kvinnomisshandel men hon försvarade det med att alla ska få en andra chans.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker men jag har de senaste åren blivit mer och mer tveksam till Mia, som alltid råkar så illa ut och sen hennes barn och alla ska de skriva böcker om det.

Så, några åsikter?
Jag tror att Mia har blivit misshandlad (det är ju konstaterat) och kände sig säkert förföljd men jag tror absolut inte att det var så illa som det verkar i hennes böcker. Och som det verkar nu, efter Lizas "avbön" så handlar ju inte Gömda om enbart Mia, hur det nu går till. Den "sanna historien om Mia" verkar alltså handla om i stort sett alla misshandlade och förföljda kvinnor i Sverige på 80-talet.....eller nåt.


En mycket förrvirrande historia är det.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2009-01-17, 00:07

Läs det här skitbra.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article4172778.ab


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-17, 00:19

Jag är leds på den där historien, och får bara en sur smak i munnen av att en diskussionen om allvarliga saker som kvinnomisshandel måste dras med det här bagaget också.

Iofs har väl fokus också kommit att handla om hur en man med utländsk härkomst kan råka jävligt illa ut vid vårdnadstvister etc om han gängar sig med en svensk kvinna.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2009-01-17, 00:21

Det jag tyckte var bra i artikeln jag hänvisade till var just att den tog upp så mycket annat som jag stört mig på I Liza Marklunds böcker.

Hennes usla människosyn helt enkelt.


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
selma
Den ultimata bajstanten
 
selmas avatar
 
Inlägg: 776
Reg.datum: Aug 2008
2009-01-17, 13:25

Jag tänkte jag skulle läsa igenom den där människans blogg...... Hon som säger att Marklund ljuger....... Men jag har inte orkat. Är det nån som gjort det? Och hur "sanningsenlig" är hon? Jag måste säga direkt att jag inte satt mig in i detta ordentligt. Men det känns som om ..... jaha liksom...... Jag vädrar personliga bråk mellan Marklund och den andra damen som bakomliggande motiv, men jag har som sagt ingen aning.

Är det så jävla hemskt om historien är påhittad egentligen? Jag vet inte men alla böcker jag läser (även de som påstås vara "sann-historier") läser jag med viss skepsis. Man får ju bara den enas sida och det är ju den personens sanning så att säga.

Jag ska se om jag orkar läsa bloggen och återkomma i frågan




I´m happy
selma är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-17, 13:30

Det är mycket allvarligt om man skriver en "sann historia" och den inte är det. Hela genren och författares trovärdighet kan då slängas på skroten.

Vissa saker är inte relativa.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2009-01-17, 13:32

Det som är hemskt är väl just att hon säger att den är sann och sen utlämnar fakta ljuger och förskönar.

Hon hade faktiskt kunnat ge ut exakt samma bok utan att kalla den en sann historia.

Människor som finns i boken har ju känt sig illa behandlade och kränkta av det hon skrivit som uppenbarligen inte varit sant.

Men i stället för att läsa den bloggen läs i stället det jag hänvisar till några inlägg upp.
Det är kort och lättläst.

Jag har heller inte orkat läsa allt dravel som skrivits om den här historien.


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
selma
Den ultimata bajstanten
 
selmas avatar
 
Inlägg: 776
Reg.datum: Aug 2008
2009-01-17, 13:36

Ok, du säger det? Ja jag har inte riktigt funderat vad jag tycker än. Jag är en ganska skeptisk person i största allmänhet så därför känner jag mig inte särskilt förvånad att den här debatten kom. Samma sak var det väl med den där Betty Mahmoody (eller nåt sånt) som skrev "Inte utan min dotter". Hon skrev "sin" sanning och den ifrågasätts helt självklart av motparten och resten av världen som ogillar hennes framgång. Själv läser jag bara och tänker att jaja det här är hennes sida av storyn. Det finns en till och jag kan sätta rövhålet på att den skiljer sig markant från hennes.

Men som sagt jag ska läsa lite mer innan jag väljer vad jag tycker




I´m happy
selma är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2009-01-17, 14:09

Jo visst ska man beskriva sin upplevelse och den som läser ska också begripa att det är den personens upplevelse.

Men i det här fallet är det rent uppenbara lögner alltså fakta som är fel.


Sen när det gäller inte utan min dotter så anser jag att den boken inte borde fått givits ut alls utan att någon kraftigt redigerat vissa delar.

Grundstoryn är väl helt okej men att beskriva ett helt folkslag som smutsigt illaluktande och efterblivet tycker jag är lite magstarkt.
Det är nog nästan på gränsen till kränkande.


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp