Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#21) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-16, 09:05

Jag skall filma men jag kan inte lova att det blir ikväll. Men det blir innan sommaren är slut i alla fall. Skall försöka involvera en kompis i andinfångandet, han gillar sånt. Det blir roligare då. Och godare

I övrigt tänker jag att det kan vara bra med ett par rejäla trädgårdshandskar, om den skulle försöka skita på mig.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#22) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-16, 09:42

Det rätta måste var en full dykarutrustning, i Slottskogens ankdamm.
Du simmar under ytan och tar dem underifrån.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#23) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-16, 09:49

Eller kanske dynamit? Tänk att slänga en dynamit i slottskogsdammen, vad mycket gott man skulle få upp då!

Någon som ätit dopping?

Nej men skämt åsido, jag tar den med en stor håv. Fast jag tänker att det blir lättare om man är två, med dokumenterandet och så. Men C ställer garanterat upp. Fast å andra sidan var det han som trodde att han fått upp sill när han metade på bryggan i Lundbystrand.

Just nu läser jag dock på om hängmörning och styckning, bakterietillväxt och liknande. Det är prio ett nu. Man vill ju inte att anden förfars innan man får sätta tänderna i godbiten.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#24) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-16, 09:54

Just för att det pratats kött här, så passade jag på att fråga runt lite, när jag handlade i saluhallen igår. En handlarna sa "nja.... javisst är det mörat, men det är sträckmörat (tyckte jag han sa), inte hängmörat.

???
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#25) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-16, 10:00

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Just för att det pratats kött här, så passade jag på att fråga runt lite, när jag handlade i saluhallen igår. En handlarna sa "nja.... javisst är det mörat, men det är sträckmörat (tyckte jag han sa), inte hängmörat.

???
Kanske hade de tränat kossorna att klara spagat och split innan slakt?


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#26) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-16, 10:05

Eller... de avlivas med hängning.

Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#27) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-16, 10:06

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Eller kanske dynamit? Tänk att slänga en dynamit i slottskogsdammen, vad mycket gott man skulle få upp då!

Någon som ätit dopping?

Nej men skämt åsido, jag tar den med en stor håv. Fast jag tänker att det blir lättare om man är två, med dokumenterandet och så. Men C ställer garanterat upp. Fast å andra sidan var det han som trodde att han fått upp sill när han metade på bryggan i Lundbystrand.

Just nu läser jag dock på om hängmörning och styckning, bakterietillväxt och liknande. Det är prio ett nu. Man vill ju inte att anden förfars innan man får sätta tänderna i godbiten.
Hahahaha...bra att du läser på ordentligt innan dådet. Kanske läge att köpa en polisradio också, så ni kan hålla reda på snuten under "operation and"...

Hmm...undrar om C är pålitlig, men han kanske kan hålla i kameran..



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#28) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-16, 10:25

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Just för att det pratats kött här, så passade jag på att fråga runt lite, när jag handlade i saluhallen igår. En handlarna sa "nja.... javisst är det mörat, men det är sträckmörat (tyckte jag han sa), inte hängmörat.

???
Tror att sträckmörning kan handla om att slaktkroppens muskelkött skall få maximal sträckning. Bäckenhängning är att föredra (skall ge bättre sträckning och mörning) men ibland, när kroppen hängs i bakbenen kan man skära av vissa leder och ben så att belastningen (från kroppens egna tyngd) blir bättre balanserad.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#29) Gammal
Svimfärdig
Återanpassningsbar?
 
Svimfärdigs avatar
 
Inlägg: 2 476
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sluten avdelning på okänd ort.
2008-07-16, 10:32

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Om du inte vill döda en gräsand i smyg, finns det inte någon fin saluhall i krokarna?

Annars kanske det är bäst att fixa anden på en lite mer avsides belägen plats och inte i Parken.
Så tänkte jag med.

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Men är det ens olagligt då, att ta kål på en gräsand? Skjutvapen är ju illegalt i bebyggelse men här är det ju fråga om håv. Om jag hävdar att jag agerade i självförsvar? Anden dök mot mina ögon och jag reagerade instinktivt?
Ja, får man sno en and bara sådär? Hela idén är...jag vet inte. Jag skulle inte klara av att fånga in och döda den iaf.

Film? Ja spoiler hoppas jag.


"Bara för att jag inte bryr mig behöver det inte betyda att jag inte förstår."
Svimfärdig är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#30) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-16, 10:49

Nu har jag läst på ännu mer och det visar sig att unga änder inte behöver hängmöras utan är möra per definition. De skall dessutom tillagas genast, enligt en hr Carl-Emil Hagdahl som i sin bok "Kok-konsten (1872)" skriver:

Citat:
And
Canard sauvage
Änder böra användas så fort de är skjutna, ty de öfvergå mycket fort i förskämning, hvilken ej får förvexlas med den haut goût, som annat vildt utvecklar. Då den förvaras någon tid (faisandé), och som af kännare värderas.
Och hur vet man hur en and är ung då? Carl-Emils danske kollega, Skovfogeden Troels Trier Mørk, vet besked:

Citat:
Tag anden ytterst i undernäbben, lyft den, och om då näbben knäcker under andens vikt, kan man räkna med att det är en ung and.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp