Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
Djur som går att äta - 2008-07-15, 20:35

Bläddrade lite i en fransk kokbok och hittade en massa roliga recept på vildfågel som jag blev inspirerad av. I den vevan började jag fundera på hur skralt utbudet är i dagens matbutiker, man kan ju inte ens hitta ungtupp eller höna i dagens matdiskar och än mindre sjöfågel som tidigare var ett rätt stående inslag vid bättre middagar men även basmat för utsocknes boende.

Funderar faktiskt helt allvarligt på att gå ner till slottskogen och fånga en gräsand, med håv eller dylikt. Det skall ju gå ganska lätt, locka med lite bröd, snabbt ut med håven och ha köttkniven beredd för att halshugga och därigenom förkorta lidandet.

Någonting mer man behöver tänka på? Jag kan tänka mig att skrida till verket redan ikväll, fast mer troligt senare under veckan.
Vad jag vet behöver änder inte flås (skinnet från många andra sjöfåglar ger en smak av tran), man skall skära bort gumpen, i övrigt är det väl som att rensa kyckling ungefär? Det är ju en helt vanlig fågeljävel liksom?

Jag har inga problem med att äta en gräsand, de finns gott om dem och således hotar jag inte den ekologiska mångfalden. Dock tänker jag bespetsa mig på en and som är singel.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-07-15, 20:40

Jag har såna där låtsasfåglar i trä som de använde i skärgården förut för att locka till sig ejder. Är det någon som äter sånt idag?


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-15, 20:47

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Funderar faktiskt helt allvarligt på att gå ner till slottskogen och fånga en gräsand, med håv eller dylikt. <...>
Någonting mer man behöver tänka på? Jag kan tänka mig att skrida till verket redan ikväll, fast mer troligt senare under veckan.
Vad jag vet behöver änder inte flås (skinnet från många andra sjöfåglar ger en smak av tran), man skall skära bort gumpen, i övrigt är det väl som att rensa kyckling ungefär? Det är ju en helt vanlig fågeljävel liksom?
Idén är onekligen god men jag tror dessa pippiar har mkt stor andel senor och hårt, segt, funktionellt muskelkött, i motsats till våra försoffade tamfågelraser.

Men för all del. Kan t o m sträcka mig så långt som till att dokumentera infångadet, om du gör slag i saken.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-15, 20:57

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Idén är onekligen god men jag tror dessa pippiar har mkt stor andel senor och hårt, segt, funktionellt muskelkött, i motsats till våra försoffade tamfågelraser.

Men för all del. Kan t o m sträcka mig så långt som till att dokumentera infångadet, om du gör slag i saken.
Dumheter, de skall ju naturligtvis hängas och möras. Har du aldrig ätit anka? Det är ju samma sak och oftast är det vanlig sjöfågel som avses. Har en släktng som brukade skjuta skarv som han lade i mjölk för att ta bort transmak och annat. Delikatess enligt honom.

Har en gammal kyl i källaren som jag kan använda för hängmörningen.

Allt i naturen är till för att ätas.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-15, 20:58

Har surfat lite nu och det lutar åt att jag enbart använder mig av bröstköttet. Kanske en god buljong på skrovet.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker
 
Sven Hedins avatar
 
Inlägg: 3 694
Reg.datum: Jul 2008
Ort: клізма клініки
2008-07-15, 21:02

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Jag har såna där låtsasfåglar i trä som de använde i skärgården förut för att locka till sig ejder. Är det någon som äter sånt idag?
Njae... Häromkring så slutade folk äta fågelatrapper nån gång efter kriget.
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-15, 21:07

Det här låter ju alldeles fantastiskt gott:

Krispig gräsand med potatis- och sellerimos

En rätt med mycket känsla av "comfort food", mat som känns härligt hemlagad. Krusbären kan bytas ut mot till exempel lingon eller vinbär och anden mot annan sjö- eller skogsfågel. Tryter tillgången på vilda fåglar så fungerar det bra med kyckling istället.


Ingredienser

1 1 st and, plockad (ca 2 kg)
3 3 st vitlöksklyftor
1 1 tsk flingsalt
5 5 kvistar timjan
0.5 0.5 tsk vit- eller svartpeppar, hel
1 1 st gul lök
1 1 st citron
2 2 dl vitt vin
smör till stekning

Rårörda krusbär:
2 2 dl krusbär
1 1 dl råsocker

Potatis- & sellerimos:
1 1 kg mjölig potatis, i bitar
1 1 st liten rotselleri, i bitar
2.5 2.5 dl mjölk
1 1 st vitlöksklyfta
25 25 g smör
1 1 dl salladslök, hackad
salt
vitpeppar


Annons:



Gör så här

1. Sätt ugnen på 175°. Mortla vitlök, salt, peppar och timjan. Gnid in i fågeln och lägg den i en ugnsfast gryta.
2. Pensla fågeln med smält smör. Lägg i klyftad lök, pressa över citron och häll på vin.
3. Sätt in en köttermometer och stek i ugnen cirka 25 minuter, ös fågeln några gånger med stekskyn under stekningen. Vid 58°, ta ut grytan, höj ugnsvärmen till 225° och ställ in fågeln några minuter så att skinnet blir krispigt. Sila av stekskyn och spar den.
4. Blanda under tiden krusbär och råsocker och låt stå i rumstemperatur tills sockret har smält.
5. Koka potatis och selleri mjuka i lättsaltat vatten, ca 15 minuter. Värm mjölken med vitlöken.
6. Häll av vattnet från potatis och selleri, stampa sönder bitarna med potatisstöt. Vispa ner mjölk, vitlök och smör. Tillsätt salladslöken. Smaka av med salt och peppar. Gör en grop i moset och klicka i lite smör vid serveringen.
7. Servera anden med steksky, rårörda krusbär samt potatis- och sellerimos med smörgrotta.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-15, 21:09

Duva åts under kriget. Nej, jag var inte med men har hört talas om det. Används även idag, som kött på pizza om man får tro ryktet.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-07-15, 21:13

Citat:
Ursprungligen postat av Jan Troell Visa inlägg
Njae... Häromkring så slutade folk äta fågelatrapper nån gång efter kriget.
Atrapperna åt man väl inte här heller antar jag, man lockade till sig ejder med dem (tror jag) och sen dödade man de då levande ejdrarna och åt upp dem men vad vet jag, jag var inte med då.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-15, 21:14

Om du inte vill döda en gräsand i smyg, finns det inte någon fin saluhall i krokarna?

Annars kanske det är bäst att fixa anden på en lite mer avsides belägen plats och inte i Parken.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp