Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur h@XX0r och teknik- och spelstofiler

Notiser

h@XX0r och teknik- och spelstofiler IT, datanööördar och spel.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#21) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2009-08-09, 18:00

Citat:
Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
CodeMAN, du som är haj på datorer. Om vi ska ha nätverk här hemma, ska vi uppgradera från Windows 3.1 till Windows 3.11 då?
Äsch, det behövs nog inte. På jobbet kör vi Windows 3.0, och det fungerar alldeles utmärkt:



Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#22) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2009-08-09, 18:06

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
Äsch, det behövs nog inte. På jobbet kör vi Windows 3.0, och det fungerar alldeles utmärkt:

Oj vilka minnen det väcker. Minns när jag uppgraderade och installerade windows 95 med över 50 disketter.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#23) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2009-08-09, 18:12

Citat:
Ursprungligen postat av Torsten Visa inlägg
Oj vilka minnen det väcker. Minns när jag uppgraderade och installerade windows 95 med över 50 disketter.
Windows 3.1 fick väl plats på 6-7 disketter? Windows 95 installerade jag från en CD-skiva.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#24) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2009-08-09, 18:30

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
Windows 3.1 fick väl plats på 6-7 disketter? Windows 95 installerade jag från en CD-skiva.
Jag saknar gamla hederliga DOS 6.1. Ingen laddningstid och om man ville spela fick man ofta ändra i config.sys med en startdiskett har jag för mig. När W95 släpptes var det väl rätt ovanligt med CD ännu?
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#25) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2009-08-10, 13:36

Citat:
Ursprungligen postat av Torsten Visa inlägg
Jag saknar gamla hederliga DOS 6.1. Ingen laddningstid och om man ville spela fick man ofta ändra i config.sys med en startdiskett har jag för mig. När W95 släpptes var det väl rätt ovanligt med CD ännu?
Ja, DOS 6.1 var verkligen kul att hantera, inga datorkrascher eller liknande. Jag tror att termen "datorkrasch" blev populär efter Windows 95s lansering.

Jag minns inte hur jag fick 95:an på en cd-skiva, men jag är ganska säker på att jag inte använde 50 disketter för att installera det. På den tiden fanns det ju folk som sålde piratkopierade mjukvaror per post.

Man skrev ett brev till postbox, och så fick man en diskette med programlistor tillbaka. Programmen kom oftast på CD, och jag kan ha fått 95:an den vägen.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#26) Gammal
Evert
Grillat är godast!
 
Everts avatar
 
Inlägg: 690
Reg.datum: Aug 2008
2009-08-10, 17:31

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
Äsch, det behövs nog inte. På jobbet kör vi Windows 3.0, och det fungerar alldeles utmärkt:


Evert är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#27) Gammal
Evert
Grillat är godast!
 
Everts avatar
 
Inlägg: 690
Reg.datum: Aug 2008
2009-08-10, 17:40

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
Ja, DOS 6.1 var verkligen kul att hantera, inga datorkrascher eller liknande. Jag tror att termen "datorkrasch" blev populär efter Windows 95s lansering.

Jag minns inte hur jag fick 95:an på en cd-skiva, men jag är ganska säker på att jag inte använde 50 disketter för att installera det. På den tiden fanns det ju folk som sålde piratkopierade mjukvaror per post.
Jag köpte mitt Windows 95 på CD. Jag lyckades få tag på en variant som de levererar med nya datorer, trots att jag inte hade någon ny dator. Då blev jag tvungen att köpa min första CD-rom för 1500 kronor som hade en imponerande läshastighet av 4x

Jag har också hållt på med startdisketter i DOS för att få i gång vissa spel och tjäna så mycket minne som möjligt. Jag har för mig att jag i bland gjorde startdisktetter för att spela DOS-spel under Windows 95? Många spel gick att starta från Windows i DOS-läge, men några av spelen krävde att man kom upp i nästan 600 k DOS-minne. Disney hade ett spel som heter Alladin för Dosmiljö som var ruggigt svårt att få igång.
Evert är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#28) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2009-08-10, 19:28

Citat:
Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
Jag köpte mitt Windows 95 på CD. Jag lyckades få tag på en variant som de levererar med nya datorer, trots att jag inte hade någon ny dator. Då blev jag tvungen att köpa min första CD-rom för 1500 kronor som hade en imponerande läshastighet av 4x

Jag har också hållt på med startdisketter i DOS för att få i gång vissa spel och tjäna så mycket minne som möjligt. Jag har för mig att jag i bland gjorde startdisktetter för att spela DOS-spel under Windows 95? Många spel gick att starta från Windows i DOS-läge, men några av spelen krävde att man kom upp i nästan 600 k DOS-minne. Disney hade ett spel som heter Alladin för Dosmiljö som var ruggigt svårt att få igång.
Ja, visst var det så att man fick starta om datorn med en annan config.sys-fil än den som användes för Windows 95, eftersom en del spel krävde annorlunda inställningar.

Bara för att uppleva tillfredsställelsen med att betala för mjukvara så köpte jag mitt MSDOS på en butik. 625 riksdolar kostade det...


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#29) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2009-08-11, 04:59

Så här såg iaf kartongen ut och notera 3.5" uppe i hörnet. Syrran hade lånat hem det från sitt jobb och jag var livrädd att någon av dom som jag tyckte då skrämmande många disketterna skulle gå sönder. Men när man kom till "sätt i disk 52" drog man en lättnadens suck. Skaffade även pluspaketet med lite krimskrams som snygga baggrundsbilder och några enklare spel.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#30) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2009-08-13, 12:57

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
Jo då, det är RC-versionen (Release Candidate), men stabilt som fan. Dessutom går det ut juni 2010.
Har zippat upp det och bränt med Nero drygt 3Gb. Men skiten vägrar att boota från CDn vid start trots att jag satt CD som första boot. "Pleace input bootable device" är det enda som händer.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp