Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Livets väsentligheter Globetrotteri

Notiser

Globetrotteri Resor och andra kulturer.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
LillaLasse
Storfiskaren
 
LillaLasses avatar
 
Inlägg: 429
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-12, 21:16

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
Allt är ju relativt... 27 grader tycker inte jag är särskilt äckligt. Men nu handlade det här om din och min och allas drömresa.

Vilken är din drömresa?
Just nu: Sarek. Vill se rapadalen och selet live innan jag dör. Finns bättre bilder än den bifogade. Tänk att sitta på x antal höjdkurvor upp och dricka morgonkaffe och blicka ut över det ofattbara.

http://www.nallo2.se/fjallbilder/rap...apaselet04.htm
LillaLasse är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#12) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-12, 23:24

I de delarna av landet dricker du kokkaffe..

Jag skulle nog vilja göra en resa och titta närmare på läskiga, stora och intressanta djur. Helst skulle jag vilja följa med ngt naturfilmteam från National Geographic eller BBC, som filmar späckhuggare, hajar, snöleoparder, isbjörnar etc.

Då får man resa till massa olika spännande platser (både varma och kalla) och se olika djur.

Kanske kan vi svänga förbi Jan Troells ö på vägen, och förse honom med ex. mer ost från Lidl.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#13) Gammal
LillaLasse
Storfiskaren
 
LillaLasses avatar
 
Inlägg: 429
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-12, 23:28

Vem packar bryggkaffe på en fjällvandring?

LillaLasse är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#14) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-12, 23:31

Citat:
Ursprungligen postat av LillaLasse Visa inlägg
Vem packar bryggkaffe på en fjällvandring?

Skulle inte förvåna mig om det ligger en massa småpåsar "cappucino" i de där ryggsäckarna man ser på tågen upp till lappmarken.

Den svenska fjällvärlden är mäktig och rogivande. Det ger perspektiv på livet. Ett annat resemål, när du ändå är i krokarna (dvs bara 50-70 mil bort) är att ta bilen och åka längs hela Lofoten. Där finns är en makalös natur och en resa som stannar kvar i minnet länge. Den lokala delikatessen är torsktunga. Val går även att käka, finns under köttmenyn.



Höstsäsong, i oktober, kommer späckhuggarna och käkar fisk i området också.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.




Senast redigerad av Mröff den 2008-08-12 klockan 23:35.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#15) Gammal
LillaLasse
Storfiskaren
 
LillaLasses avatar
 
Inlägg: 429
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-12, 23:39

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Skulle inte förvåna mig om det ligger en massa småpåsar "cappucino" i de där ryggsäckarna man ser på tågen upp till lappmarken.

Den svenska fjällvärlden är mäktig och rogivande. Det ger perspektiv på livet. Ett annat resemål, när du ändå är i krokarna (dvs bara 50-70 mil bort) är att ta bilen och åka längs hela Lofoten. Där finns är en makalös natur och en resa som stannar kvar i minnet länge.
Jag hade privilegiet att få följa med min pappa på hans fiskesemestrar på 70-talet och ett år åkte vi samma väg som malmbanan från Kiruna till Narvik och sen vidare norrut i Norge.

Och fiskade. Vet inte hur långt norrut vi kom men jag minns speciellt en Norsk stad där vi stod uppe på höjden och tittade ner på torget eller liknande och det var vidunderligt.

Vi fiskade mycket harr och öring i Norge men inte vid kusten (såklart) så den delen av Norge har jag inte sett tyvärr. Mest älvar och bäckar vad gäller fiske har jag harvat av.

Lofoten är en vit fläck som även den bör klaras av.
LillaLasse är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#16) Gammal
LillaLasse
Storfiskaren
 
LillaLasses avatar
 
Inlägg: 429
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-12, 23:40

Vilken bild mroeff.
LillaLasse är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#17) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-13, 00:14

Åk dit...det är HELT fantastiskt.

Blev så sugen själv, så jag skall nog ringa och höra med vännen om det inte är dags för lite späckhuggare framåt oktober.

Om du åker dit kan jag tipsa om bra övernattningsställen. Billiga är de för det mesta, men du måste orka med lukten av torkad torsk, som doftar över hela ögruppen.

På Lofoten kan man träffa på de mest besynnerliga konstellerationer på tillsynes ganska öde platser. I en fiskeby som heter Reine, träffade vi på ett helt gäng Londonbor som hade seglat hela östersjön och hela Norges kust i en gigantisk båt. Vi festade som tusan med dem en natt, och jag ångrar än idag att jag inte antog erbjudandet om att vara matros på båten ner längst Norges kust. Men hade tyvärr inte tid...



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#18) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-13, 01:06

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Åk dit...det är HELT fantastiskt.

Blev så sugen själv, så jag skall nog ringa och höra med vännen om det inte är dags för lite späckhuggare framåt oktober.

Om du åker dit kan jag tipsa om bra övernattningsställen. Billiga är de för det mesta, men du måste orka med lukten av torkad torsk, som doftar över hela ögruppen.

På Lofoten kan man träffa på de mest besynnerliga konstellerationer på tillsynes ganska öde platser. I en fiskeby som heter Reine, träffade vi på ett helt gäng Londonbor som hade seglat hela östersjön och hela Norges kust i en gigantisk båt. Vi festade som tusan med dem en natt, och jag ångrar än idag att jag inte antog erbjudandet om att vara matros på båten ner längst Norges kust. Men hade tyvärr inte tid...
Gud, så vackert. Tanken var att åka till Norge en sväng den här semestern men det verkar inte bli något. Men nästa år kanske....jag har ju aldrig varit där.


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#19) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-13, 06:44

Håller med om att Norge är spektakulärt och jag skulle också vilja åka dig. Med skräckblandad förtjusning har jag ögonen på Atlanthavsvägen (vejen). Åtta öar är sammanbundna av en väg. Här är en av broarna... Jag har höjdskräck kan jag tillägga.

Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#20) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-13, 10:42

Det finns skitfräna vägtunnlar i Norge, som går under fjordar. Först en stor nedförsbacke, och sedan en stor uppförsbacke.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp