Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
Dålig service på restauranger/barer. - 2008-09-25, 12:40

Jag blir mer och mer fascinerade över den totala brist på service som finns på många etablissemang i Sveriges städer.

Ett av de senaste exemplen var baren/loungen på Hotell Anglaise här i Stockholm.

I baren sade de att det var bordservering - vi hade tänkt käka en smårätt och dricka en öl - men inte en enda servitör/tris stod att finna under en kvart.

Då gick vi vidare.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-09-25, 12:51

En gång när jag skulle inspektera Thörnströms kök upplyste mig inte värden som tog min överrock om att det fanns ett farligt trappsteg som man man kunde snava över om man inte var uppmärksam. Jag snubblade nästan och ställde till med ett spektakel.
De hade heller inga särskilt avrinningsställ för paraplyer.

Avsmakningsmenyn var förvisso bra överlag men den ångkokta sparrisen var väl blek.

Där rök den stjärnan i guide michelin. Så trist, så trist.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
elbastardo
aka Dr. OlhonRhot
 
elbastardos avatar
 
Inlägg: 242
Reg.datum: Jul 2008
Ort: WT style framför TV'n
2008-09-25, 15:52

Det händer att jag löser problemet 'obefintlig service' med att helt enkelt ringa restaurangen från bordet och beställa vad jag nu vill ha. Vet jag vad jag vill ha och har bråttom så ser jag ofta till att ta in notan samtidigt som maten - det brukar snabba på dem då de kan räkna med snabbare omsättning på det sättet. Fortsätter de jävlas/ignorera efter att beställningen är gjord så packar jag ihop och drar till nästa ställe - vill de inte ha mig så är de inte värd mig.

Angående restauranger (eller vad det nu kan vara) som totalt verkar ignorera deras lokalers beskaffenhet så bör ju det helt enkelt bero på att de är hemmablinda/totalt insnöade. Ofta står de som frågetecken när man påpekar brister så då blir det till att ta fram den teatraliska ådran och köra ett 'gäster med gester' spel.

Kan de dessutom inte svara på frågan; -Om du var hungrig nu vad skulle du äta då? Då blir det till att dra öronen åt sig. Klassiska situationer brukar vara caféer där tuggummituggande fjortisar svarar på frågan - vilket kaffe är bäst? med - jag vet inte jag dricker inte kaffe.
En fadäs som jag upplevde lagom stressad på Arlanda/SkyCity en gång var när jag stod och valde mellan tre slemmiga pizzor från en disk. Svaret jag fick var - jag vet inte jag äter inte här...
Suck!

Häromdagen blev jag smått upprörd över personalens reflektion när jag i en pizzeria påpekade det faktum att det är stört omöjligt att se om de har öppet eller inte. De saknar helt skyltar, banderoller, pratare osv plus att deras fönster släpper inte genom något ljus innifrån så det ser becksvart ut. - Vi har öppet när stängslet för skyltfönstret är borta...
Suck!

Ja den generella servicenivån på restauranger och dylikt har helt klart degenererats genom åren. Om det beror på att det är för många 'blåbäraktörer' eller den allmänna slappheten i samhället.. Det vettekatten.
Jag har infört en ny subklass inom service som jag kallar för skyll-dig-själv-service och det är många jag skrattat åt som helt klart gjort sig förtjänta av det epitetet. Jag säger bara Tunnebro!


Med motorsåg kommer man långt
elbastardo är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2012-07-22, 14:37

Fina tips här! Undrar hur det skulle vara att man kallar på hovmästaren och ber att få byta bord till ett annat med en lite mer alert servitör?

Annars brukar jag själv förse mig med menyn, ligger ofta synlig och drar mig inte för att gå till eventuell bar eller där det bongas för att beställa om det såsas alltför mycket.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp