Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#21) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 19:22

Vissa avarter som den genmanipullerade rasen Belgian blue tycker jag inte om. Att den dessutom smygs in i svenska köttdiskar är för jävligt. Men vegetarianerna går inte heller fria för den allt vanligare genmodifieringen tyvärr. Det var väl nyligen även några forskare som även lyckats odla fram konstgjort kött har jag för mig? Tror dom använde stamceller från moderkakan.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#22) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 19:26

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Varje svensk proppar i sig hela ladugårdar av nötkreatur, där de s a s bara pillar ut entrecôten och ryggbiffen, och sedan slänger resten. Vi behöver importera en massa kött för att konsumera som vi gör.
Vad har du fått det ifrån?
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#23) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-08-10, 19:39

Fast det är ju mer komplicerat, ta till exempel fisket.
Senegal ( en mindre afrikansk demokrati, västafrika), de klarade sig rätt bra för att de hade sina fiskare som drog upp fisk. EU var väldigt sugna på deras fiske så de erbjöd detta fattiga land pengar som stöd, om de fick fiska på deras vatten. Senegal sa såklart ja, pengar in i landet och vad ledde det till?
EU fiskar ut deras vatten så de infödda fiskarna får inte in någon fisk längre.

De försöker nu försörja sig på det minskade fisket, samt att föda upp getter. De har inga andra tillgångar, klart de äter vad de kan, de vill ju överleva.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#24) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 19:59

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Vad har du fått det ifrån?
Att vi äter mer av vissa styckningsdelar, och inget alls av andra, och därför får importera stora mängder av vissa styckningsdelar?
Det står i alla dagstidningar då och då, när köttpolitik och prissättning och ursprungsmärkning/djurskydd debatteras.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#25) Gammal
Kristen Etik och Moral
Går med Jesus
 
Kristen Etik och Morals avatar
 
Inlägg: 335
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 20:48

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Skärp dig nu för fan, jag käkar upp dig i vilken debatt som helst.
Skall du ge dig på mig nu också?

Det slentrianmässiga köttätande som befolkningarna i vår del av världen ägnar sig åt är ett hänsynslöst och totalt onödigt resursslöseri, och så var det med den saken.

Det är upp till var och en att läsa av sin etiska kompass och ta beslut därefter.


En kristen etik och moral är den bästa huvudkudden.
Kristen Etik och Moral är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#26) Gammal
LillaLasse
Storfiskaren
 
LillaLasses avatar
 
Inlägg: 429
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 20:57

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Att vi äter mer av vissa styckningsdelar, och inget alls av andra, och därför får importera stora mängder av vissa styckningsdelar?
Det står i alla dagstidningar då och då, när köttpolitik och prissättning och ursprungsmärkning/djurskydd debatteras.
Jo. Vi käkar ju ryggbiff och entrecote varje dag. Jag har faktiskt aldrig läst det du påstår. Aldrig någonsin har jag läst att vi slänger allt utom entrecoten och biffen.

Jag tror du pratar strunt. Tills du kommer med en källa.
LillaLasse är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#27) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-08-10, 21:10

Citat:
Ursprungligen postat av Kristen Etik och Moral Visa inlägg
Skall du ge dig på mig nu också?

Det slentrianmässiga köttätande som befolkningarna i vår del av världen ägnar sig åt är ett hänsynslöst och totalt onödigt resursslöseri, och så var det med den saken.

Det är upp till var och en att läsa av sin etiska kompass och ta beslut därefter.
Är du bästa kompis med hon Ling0n på MS?

Alltså, man kan kritisera vårt slentrianätande av kött men människan har alltid varit en allätare.
Jag äter kött och kommer fortsätta att göra det. Herregud, jag läste att om man odlar tomater i växthus förstör man miljön.
Djur som går ute och äter gräs kan man gott slakta och äta tycker jag.

Hur ser du på folk i u-länder som föder upp en ko eller get och sen äter upp den? Gör de fel?

Skulle u-länderna få mer mat om jag avstod från att äta kött?
I dag åt jag lamm från Nya Zealand, får som går ute jämt, äter det som finns, tär de på naturresurserna?


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#28) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 21:16

Alltså... det KEM säger är välkänt och odiskutabelt!

Nu kräver jag att ni börjar skämmas lika mycket som jag, och slutar slingra er. Tillsammans kan vi skämmas... och fortsätta äta de läckraste styckningsdelarna
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#29) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 21:22

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
I dag åt jag lamm från Nya Zealand, får som går ute jämt, äter det som finns, tär de på naturresurserna?
Ah... här vill jag bara kommentera:
Hela Nya Zeelands eget ekosystem är utslaget, skövlat, och ersatt av de invandrade europeernas enda påkomna sätt att använda dessa arealer... kolonisatörer dignar som bekant under bördan av all mark de måste hitta användning för,
deras sätt blev att göra betesmarker och låta ett antal miljoner får beta där.

Inte helt olikt det som nu sker i Amazonas faktiskt, för att klara vår nötköttskonsumtion, även om Amazonas väcker starkare känslor hos oss, troligen beroende på att vi gärna vill fortsätta andas in syret som produceras där.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#30) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2008-08-10, 21:26

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Är du bästa kompis med hon Ling0n på MS?

Alltså, man kan kritisera vårt slentrianätande av kött men människan har alltid varit en allätare.
Jag äter kött och kommer fortsätta att göra det. Herregud, jag läste att om man odlar tomater i växthus förstör man miljön.
Djur som går ute och äter gräs kan man gott slakta och äta tycker jag.

Hur ser du på folk i u-länder som föder upp en ko eller get och sen äter upp den? Gör de fel?

Skulle u-länderna få mer mat om jag avstod från att äta kött?
I dag åt jag lamm från Nya Zealand, får som går ute jämt, äter det som finns, tär de på naturresurserna?
Jag har läst att om vi slutade äta så mycket nötkött som vi gör så skulle tex Argentina inte föda upp lika mycket biffkor.
Då skulle det frigöras mycket odlingsytor där korna tidigare betat.
På dom odlingsytorna skulle man kunna odla proteinrika spannmål i såna mängder så ingen skulle behöva svälta.

Jag har ingen aning om det stämmer alls men det har jag läst.
Själv äter jag kött och har inga planer på att sluta men jag äter vegetariskt då och då.
Men det är bara för att det finns himla många goda vegetariska rätter.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp