Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Brott och straff

Notiser

Brott och straff Kriminalfall och dess konsekvenser.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-11, 23:54

Citat:
Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
Det var lite kul!

Näe, jag menade inte att du var rättshaverist, men jag har seriöst pratat om det flera gånger med min kamrat Ted att vi borde slå oss ihop och bli haverister på heltid. Men just nu hinner jag inte.
Ja, det tar sin lilla tid. Mer än heltid att vara rättshaverist, det är ett kall likt en präst.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#12) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
Kärande - 2008-07-12, 07:35

Citat:
Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
Man kan läsa sig till väldigt mycket, men man riskerar samtidigt att ställa en felaktig diagnos (om jag får använda en medicinsk metafor) om man inte har hela bilden klar för sig.

Man kan till exempel inte alltid bara läsa en lagtext och förstå vad som menas. Vissa ord har juridiska innebörder som man måste känna till, det kan finnas praxis eller förarbeten som beskriver hur lagtexten ska tolkas och så kan det finnas andra lagar som innebär att den lag man tittar på inte alls gäller i den aktuella situation.
Nej nej nej, missförstå mig rätt. Man ska inte agera låtsasadvokat. Så snart man måste tyda lagtexter är det jurister som gäller. Men ska man följa viss procedur (t ex in en tvist), dvs. skicka in blanketter, "mucka med myndigheter" där man själv driver ärendet som "kärande" så KAN det gå alldeles utmärkt.

Som jag uppfattar det så är det viktigt att förstå hur en viss procedur fungerar. Myndigheternas webbsidor är inte alltid tillräckligt informativa, och det gäller att läsa till sig. T ex sidan nedan är en utmärk källa för diverse juridiska frågor för att bilda en uppfattning om diverse frågor:

http://www.lawline.se/

Frågorna besvaras av juridik-studenter, med andra ord så svaren inte är 100% pålitliga, men de brukar alltid flagga när man ska kontakta en jurist.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#13) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-12, 09:10

Titta! Sällar mig till skaran rättshaverist-wannabe. Har i pipen en anmälan mot en socialbrutta som gjort fel, big time. Tyvärr faller just den biten, de två sidor i hennes uppsats (kan inte kalla det utredning då hennes fria spekulationer inte har bärighet i verkligheten som det sig bör i en utredning). MEN det lilla stycket har gjort ett formellt fel. Muahahahahaha! Ett formfel som finns reglerat i förvaltningslagen. Hon kommer att få smäll på fingrarna.

Samtidigt kommer Länsrätten att uppmärksammas på de lögner som hennes utredning innebär. Tre saker har de redan rättat i sk självrättning men de kränkande spekulationerna finns kvar och kan inte rättas, får inte rättas enligt förvaltningslagen eftersom utredningen är avslutat.

Vi vilar på hanen under sommaren, sen så.

Hon hade otur flickebarnet. Moi har för bara något år sedan tagit 10p Förvaltningsrätt.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#14) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-07-22, 16:12

Barnen som leker på innegården här har en tendens att gapskrika väldigt ofta. När ena gapskriker så börjar även de andra, det blir någonslags gapskrikstävling.

De låter dessutom så höga (runt 4-6 år gamla är de) att man undrar om de torteras eller nåt.

Nu kan man påstå att det handlar om folk ute på gatan, och de kan man inte göra någonting åt, förutom kanske ringa till polisen. Men i detta fall handlar det dels om en innegård, och dels om folk som bor här.

Därför funderar jag på att ringa till störningsjouren, och alternativt, även till hyresvärden. Med tanke på att det inte blir mörkt förran kl 22 så fortsätter dem att leka (och gapskrika) till sent på kvällen, och då vore det definitivt ett fall för störningsjouren, om det nu hade handlat om folk inne i lägenheterna.

Vad tycker ni att jag ska göra (förutom att skaffa öronproppar)?


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#15) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-22, 16:26

Steg ett kan vara att gå ut på balkongen och fråga om de inte kan dämpa sig lite, för farbror skall sova.

De flesta ungar är resonabla, om det inte är blivande "gangsters" du har att göra med.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#16) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-07-22, 16:30

Det är förvisso ett bra steg, men problemet är att jag inte törs. Jag vill inte börja bråka med deras föräldrar 1 månad efter jag har flyttat in.

Att deras föräldrar inte bryr sig om hur mycket barnen skriker tolkar jag som de kommer att deklarera mig som "farbror tokskalle".


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#17) Gammal
pippi
Nu ännu tjockare
 
pippis avatar
 
Inlägg: 1 708
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Villa Svullekulla
2008-07-22, 16:33

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
Det är förvisso ett bra steg, men problemet är att jag inte törs. Jag vill inte börja bråka med deras föräldrar 1 månad efter jag har flyttat in.

Att deras föräldrar inte bryr sig om hur mycket barnen skriker tolkar jag som de kommer att deklarera mig som "farbror tokskalle".
Törs?
Handlar inte om törs. Handlar om att du vill ha lite jävla lugn och ro. Du behöver inte vara otrevlig (det första du är). Lyssnar dom inte kan du däremot bli argbigge.

Om föräldrarna inte bryr sig betyder bara att du har större ansvar att få käft på ungarna själv. Barn gillar regler. Egentligen.
pippi är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#18) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-22, 16:34

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
Det är förvisso ett bra steg, men problemet är att jag inte törs. Jag vill inte börja bråka med deras föräldrar 1 månad efter jag har flyttat in.

Att deras föräldrar inte bryr sig om hur mycket barnen skriker tolkar jag som de kommer att deklarera mig som "farbror tokskalle".
Äh, det är väl inte att bråka. Bara säga att man vill sova.
Ungar brukar lyssna mer till andra än sina egna föräldrar..



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#19) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-07-22, 16:39

Citat:
Ursprungligen postat av pippi Visa inlägg
Törs?
Handlar inte om törs. Handlar om att du vill ha lite jävla lugn och ro. Du behöver inte vara otrevlig (det första du är). Lyssnar dom inte kan du däremot bli argbigge.
Visst klarar jag av att be barnen att dämpa sig lite, jag har dessutom inget problem med att bli vänner med barn, så det borde gå fint.

Men jag misstänker att de kommer att strunta i det efter en kvart, med tanke på deras åldrar. Dessutom är jag orolig för att föräldrarna kommer att tolka det som om jag inte har rätt att be folk "ute på gatan" att dämpa sig, de får ju göra som de vill, liksom. Det är därför jag undrade om man borde gå via störningsjouren i stället. För om de går med på det innebär ju att det inte handlar om "folk på gatan", utan att en innegård uppfattas som en del av fastigheten.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#20) Gammal
pippi
Nu ännu tjockare
 
pippis avatar
 
Inlägg: 1 708
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Villa Svullekulla
2008-07-22, 16:48

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
Visst klarar jag av att be barnen att dämpa sig lite, jag har dessutom inget problem med att bli vänner med barn, så det borde gå fint.

Men jag misstänker att de kommer att strunta i det efter en kvart, med tanke på deras åldrar. Dessutom är jag orolig för att föräldrarna kommer att tolka det som om jag inte har rätt att be folk "ute på gatan" att dämpa sig, de får ju göra som de vill, liksom. Det är därför jag undrade om man borde gå via störningsjouren i stället. För om de går med på det innebär ju att det inte handlar om "folk på gatan", utan att en innegård uppfattas som en del av fastigheten.
- Ja hej mitt namn är Cody. Jag vill att ni kommer och säger till några 10-åringar som skriker på min gård.

- Hallå????


pippi är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp