Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Livets väsentligheter Hus och Hem

Notiser

Hus och Hem Bostadsfrågor och hemtrivsel.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
Är du märkestrogen? - 2009-07-21, 17:38

Själv är jag nog det på gott och ont. Köper nästan alltid allt från mobil till TV av samma märke efter att ha haft goda erfarenheter av just det märket även om jag förstår att andra är lika bra. Samma sak om jag en gång råkar få dåliga erfarenhet av ett märke så undviker jag det även om jag vet att jag bara råkat ut för ett sk måndagsexemplar. Hur märkestrogen eller otrogen är du?
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2009-07-21, 17:52

Nästan... Jag har några märken som jag alltid kollar ett par gånger innan jag spånar på de andra.

Dator: Lenovo eller Dell (just nu sitter jag dock med en HP, av kostnadsskäl).

TV: Philips eller Panasonic (just nu har jag en Samsung, min Panasonic gick sönder efter en vecka, och eftersom en ny Panasonic skulle ta veckor att ta hem så fick jag en Samsung i stället. Det är dock inget fel på den).

Mobil: Sony Ericsson (har ett par SE:s, skulle dock vilja köpa en iPhone, vilket byte!).

Köksapparater: OBH Nordica.

Ljud & bild: Yamaha (äger dock en Denon-förstärkare och en Pioneer DVD-spelare).

Kläder: Varierar kraftigt. Dock köpte jag en gång ett par byxor från Hugo Boss för 2500 kr, lär nog aldrig hända igen. Älskade helt enkelt mönstret!

Hoj: Honda. Hade en Honda Shadow (glidarhoj) som jag sålde, åker nu en Honda Zoomer (EU-moppe). Kommer nog att köpa en Honda Street när jag har pengar.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2009-07-21, 18:17

Min erfarenhet hittills av elekronik är att undvika TV med namnet Philips eller Sharp. Men jag har nog bara haft otur kanske,
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Östen
Bajs är livet
 
Östens avatar
 
Inlägg: 992
Reg.datum: Jul 2008
2009-07-26, 17:57

Jag försöker vara märkestrogen men sen är jag väldigt snål också så det är inte alltid jag lyckas. Dock så använder jag alltid tekniska prylar tills dom är helt slut så det blir inte att jag köper nytt så ofta. T.ex. så min TV en tio år gammal Grundig av tjockmodell, micron är en Electrolux som hängt med i över 20 år, stereon är en Pioneer som jag tror att jag köpte i slutet av 80-talet. Datorn är en nästan ny HP men den har min sambo köpt så den räknas kanske inte...
Östen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker
 
Sven Hedins avatar
 
Inlägg: 3 694
Reg.datum: Jul 2008
Ort: клізма клініки
2009-07-27, 06:06

Jag är ju rätt så tyskvänlig så förutom de svenska kvalitetsprodukterna från Electrolux och Ericsson så dyker det nog mest upp grejor från Zündapp, Mercedes, BMW, Siemens, Telefunken och Blaupunkt. Märkeskläder är däremot ingenting som prioriteras i någon större utsträckning. Några gamla Levisjeans och ett par Nikedojor, typ.
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2009-07-27, 07:23

Jag är väldigt märkestrogen. Lever enligt devisen, Man får vad man betalar för. Så brand-ex-grejor göre sig icke besvär. inte heller lågprisvaror i livsmedelsbutiker.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Östen
Bajs är livet
 
Östens avatar
 
Inlägg: 992
Reg.datum: Jul 2008
2009-07-27, 20:18

Tandberg och Luxor är varumärken jag saknar hos dagens elektronikkedjor.
Östen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2009-07-27, 20:31

Lite men det beror mest på bekvämlighet, när jag äntligen fått någotsånär koll på hur min mobiltelefon fungerade var det dags att köpa en ny och då köpte jag samma märke, Samsung, för att slippa krångla i ett par år innan jag fattade hur den fungerade. Fast det där med kameran har jag inte grepp på ännu, min dotter fixar den dock utan problem.

Annars köper jag ofta billiga märken på t.ex. Willys, de är ofta lika bra eller bättre än de dyrare.
När det gäller kläder är jag lite både och billigt är kul men jag kan köpa något riktigt fint från något märke om jag verkligen vill ha det.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker
 
Sven Hedins avatar
 
Inlägg: 3 694
Reg.datum: Jul 2008
Ort: клізма клініки
2009-07-28, 08:36

Citat:
Ursprungligen postat av Östen Visa inlägg
Tandberg och Luxor är varumärken jag saknar hos dagens elektronikkedjor.

Jag har fanemej en Tandberg DVD/VHS-spelare bara ett par meter ifrån mig.
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-07-28, 10:47

Jag är medvetet märkesotrogen. Tror nämligen att varumärket är en handelsvara som alla andra nuförtiden, och om folk gillar ett varumärke så betyder det bara att det går att plocka ut större marginaler på det (dvs relationen kvalitet/pris blir sämre)
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp