Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#21) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2009-06-16, 08:45

Citat:
Ursprungligen postat av pippi Visa inlägg
Jag ska undvika allt som är gott.*uppfattat*
Jag har inga råd förutom de som redan finns i tråden.

Men jag tänkte varna dig om en sak: Sockersuget är ett helvete som aldrig försvinner!

Allt som är söt, även saker som inte innehåller riktigt socker, t ex Cola Light, gör att sockersuget blir värre. Måste du lägga av med sockret så behöver du kämpa hårt. Och då gäller det inte att "äta lite bara!", det gör saken bara värre. Lite idag, mer i morgon, så är sockerdieten fukkad i nolltid.

Tala gärna om för dig varje dag att "du äter inte socker, punkt slut". Livet blir en aning lättare då.

Lycka till!


/En som kämpar mot sockersuget varje dag pga diabetes.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#22) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2009-06-16, 10:47

Citat:
Ursprungligen postat av pippi Visa inlägg
Ni kommer med så mycket bra tips.

Jag kom inte iväg till nåt gym för att köpa kort idag för jag har sovit hela dagen. Men imorrn!

Personlig tränare har jag inte råd med men får man inte någon form av hjälp?
Ska man bara gå dit och fatta allt själv?
Om gymmet är seriöst så bör de ha en genomgång av maskinerna innan du börjar, på "mitt" gym fick man 4 coachingar när en PT hjälpte en att komma igång. Fråga och kräv genomgång i allafall så att du inte skadar dig.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#23) Gammal
Tånagel
Elev
 
Tånagels avatar
 
Inlägg: 78
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Borås
2009-06-16, 11:56

hej hopp !
kanske du kan få som jag har nu, min rygg krånglar massor och jag fick
gå till gymmet hur ofta jag vill, gratis (nån liten summa på typ 20:- per månad kostar det nog)
hör efter med din läkare, måste du gå ned i vikt för att rädda synen så finns det nog subventioner
landsting och vårdcentraler har oftast rehabanläggningar som är i toppskick, med roddmaskiner och spinncyklar och allsköns andra svärord så kolla dina möjligheter

och jag glömde nämna att jag också fick instruktioner av en sjukgymnast, när jag började
hon var min pt under 5 ggr sen körde jag själv

soooopanajs


:f uck:
Tånagel är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#24) Gammal
Svimfärdig
Återanpassningsbar?
 
Svimfärdigs avatar
 
Inlägg: 2 476
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sluten avdelning på okänd ort.
2009-06-17, 17:11

Det du inte ska göra är att hoppa på nån jävla DIET iaf. Dieter och "bantning" är av ondo. Äta nyttigt (det kommer du lära dig vad det är både av folk här och dietist) och röra på dig är den enda rätta vägen. Att vara för strikt med något är att misslyckas från start. Har du satans sug efter t.ex. chips så finns det små påsar att köpa. Even grillchips. *veta*

Har inte mycket att tillägga annars, du har en massa tips och fler tips blir det. Jag kommer att stötta dig på avstånd, det vet du.


"Bara för att jag inte bryr mig behöver det inte betyda att jag inte förstår."
Svimfärdig är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#25) Gammal
Tånagel
Elev
 
Tånagels avatar
 
Inlägg: 78
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Borås
2009-06-17, 19:01

jag stöttar dig med en annan slags stånd


:f uck:
Tånagel är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#26) Gammal
pippi
Nu ännu tjockare
 
pippis avatar
 
Inlägg: 1 708
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Villa Svullekulla
2009-06-17, 20:42

Jag hatar att inte få äta som jag vill och jag hatar att motionera.

Mat är för mig som alkohol är för alkoholisten. Mat har betytt frihet för mig.
När jag levde med barnens pappa så hade vi OFTA noll kronor. Och fick vi pengar på nåt vis köpte han öl. Så var det livet.
När jag lämnade honom så hade jag EGNA pengar att handla för. Jag kunde köpa saker som vanligt folk alltid gör men för mig blev det en lyx. Jag kan/kunde äta ute när jag vill. Inte äta jävla korv med makaroner varje dag eller vara utan mat som oxå hände ibland.

Ligger så jävla mycket i psyket detta. Min frihet ska liksom försvinna eller förändras. En stor jävla sorg är vad det är. Min frihet blev till slut mitt fall.

Hur jävla ironiskt är inte det då?

Och när jag mår så här piss så känner jag mig ensam. Och då blir jag ledsen för det oxå.

Jag har fortfarande inte ätit nåt godis eller dylikt.

/för fet för ett fuck


Ja Nej
pippi är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#27) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2009-06-17, 21:08

Jag hatar också att motionera men grejen är att om man börjar så blir det som en drog, kroppen vill liksom köra slut på sig. När man kört ett pass på gymmet, gärna på morgonen, så får man endorfiner som gör att man fortsätter röra sig och man är glad och nöjd och mindre hungrig.
Jag vet att du inte tror på mig och det krävs rätt många, regelbundna pass för att komma dit men när man väl gör det är det värt allt slit, tro mig.

Ät ägg, i alla former, de ger mättnad men inga kolhydrater.

Lycka till Pippi, du kan klara det här!


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#28) Gammal
Tånagel
Elev
 
Tånagels avatar
 
Inlägg: 78
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Borås
2009-06-18, 00:44

ber om ursäkt till dig pippi, menade inte att vara plump.. bara försökte mig på ett dåligt skämt...

jag har alltid kallats tjocke före mitt namn, sen jag var liten tills 13 års ålder
då smalnade jag av..
det spelar ingen roll hur smal jag blir så är jag alltid "tjocke"
och under flera år så vägde jag under vad en kille ska väga i min ålder
nu är det liksom kört känns det som
3-4 år av sorg och depressioner har lett mig in i handlingsförlamning som gör att jag bara går upp i vikt
nu är jag fet, en tjocke

vem fan bryr sig .. jag har en bra kuk är hyfsat snygg i ansiktet har tjej och tre kottar...
och även om jag vill gå ut och motionera som jag brukade göra.. gå 8 km runt ett elljusspår
så kan jag inte för att ryggen har pajjat i hop helt
springa hatar jag det är för gaypeople and nerds (ironi som helvette), njee jag gillart inte alls..
men gå i lagom takt och kolla in vad som händer är ok...

magsäcksoperation är ett alternativ , kostomläggning också för om man bara blir fetare och fetare så är det något som är fel...
du har lite att ta itu med tjejen , jag också.. och jag tror att det är dags

en liten passus är att jag alltid har gillat stora , mulliga kvinnor , its a whole lot a women for me och jag vet att det finns en jävla massa killar out there som tycker det samma..
det är ingen tröst det vet jag och särskilt inte när det handlar om hälsan
det är ju hemskt att förlora synen för att man är för kraftig/tjock/fet.. och då bör man agera...
som du gör.. lägga av med socker är bra, men det hjälper dig föga eftersom du har gjort det till din bästa kompis..
eftersom du snaskar för att mysa och det är ett substitut alltså inte bra alls..
för du lär återkomma
lägg inte av ta det bara jävligt mycket mindre portioner

jag kan inte skriva vad du behöver eftersom det är så jävla individuellt
men olycklig kärlek och xenical eller en magsäcksoperation det är liksom bevisat
xenical tog ned min vikt 17 kilo på en månad.. tillsammans med strul i kärlekslivet
man äter som en höna och skiter som en elefant.. thats the plain truth...
plussa på en del otrohet på det och du kan minusera dina kilon

vad du måste göra helt ärligt är att hitta din egen väg.. slå in på den
och överdriv den ett tag.. tills du glömmer bort att sakna det som är bäst
(hehe för mig funkade det när jag försökte)
sen kan du ta hjälp av all djävla skit du kan få.. du anar inte hur många såna där dietist-tjosan det finns som är redo att coacha dig...

det gäller din syn.. dina ögon och vad kan vara viktigare
om jag kommer å hälsar på.. ska du inte se min vackra person då fniss

ähh faan du hattifnattar vad jag menar....

life goes on och vi bör se vad fan som händer omkring oss.. hitta din väg


:f uck:
Tånagel är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#29) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-06-18, 08:19

Citat:
Ursprungligen postat av pippi Visa inlägg
Jag hatar att inte få äta som jag vill och jag hatar att motionera.

Mat är för mig som alkohol är för alkoholisten. Mat har betytt frihet för mig.
När jag levde med barnens pappa så hade vi OFTA noll kronor. Och fick vi pengar på nåt vis köpte han öl. Så var det livet.
När jag lämnade honom så hade jag EGNA pengar att handla för. Jag kunde köpa saker som vanligt folk alltid gör men för mig blev det en lyx. Jag kan/kunde äta ute när jag vill. Inte äta jävla korv med makaroner varje dag eller vara utan mat som oxå hände ibland.

Ligger så jävla mycket i psyket detta. Min frihet ska liksom försvinna eller förändras. En stor jävla sorg är vad det är. Min frihet blev till slut mitt fall.

Hur jävla ironiskt är inte det då?

Och när jag mår så här piss så känner jag mig ensam. Och då blir jag ledsen för det oxå.

Jag har fortfarande inte ätit nåt godis eller dylikt.

/för fet för ett fuck
Jag tycker du har en bra och objektiv beskrivning av problemet, det är en jättebra start. Skit i alla som slänger ur sig att "det är väl bara att <floskel floskel>". Det du beskriver är ju exakt den funktion maten har för många av oss, och att det är en variant av missbruksbeteende är varken kontroveriellt eller nåt att skämmas för. Herregud, tror att större delen av befolkningen har det egentligen. Sen kanske det är hurpass mycket man lider av just den stigmatiseringen som gör att man väljer andra sätt att slappna av.

Står fast vid att viktklubben är vettig, just pga att den är byggd på ovanstående information. Det finns inga förbud, och tillvaron när man följer programmet är livsbejakande och ger gott om tillfällen att njuta av mat. Det tar hänsyn till ju hur beteendet utlöses, och försöker undanröja dessa triggers.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#30) Gammal
Svimfärdig
Återanpassningsbar?
 
Svimfärdigs avatar
 
Inlägg: 2 476
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sluten avdelning på okänd ort.
2009-06-20, 01:52

Det lilla jag hört om Viktklubb är bra. Det verkar vara hyfsat individuellt upplagt med. Som jag fattade det skriver man på frivillig basis in div. uppgifter om mat och motion och får fram vad man fått i sig och "ur" sig. Kan vara värt att testa iaf.


"Bara för att jag inte bryr mig behöver det inte betyda att jag inte förstår."
Svimfärdig är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp