Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#21) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-05, 14:27

Man ska välja _rätt_ bröd, pasta etc. och inte göra som jag gör just nu. Utesluter kolhydrater helt. Det klarar inte kroppen någon längre tid. Fiberrikt bröd (behöver inte alltid vara mörkt) och müsli är jättebra GI-mat. Jag saknar också smörgåsar och müsli men det här är ju bara en tid för att bli av med sockersuget. Lurar mig själv genom att ha farin på müslin...

Savoykålsreceptet ovan är jättegott men man ska nog förvälla kålen först för det är lite väl hårt/segt. Smaken är däremot mumsig.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#22) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-10-05, 14:28

Citat:
Ursprungligen postat av Fortune Visa inlägg
När jag har läst om GI så har jag fattat det som att man inte ska äta mjölrätter överhuvudtaget, alltså varken fullkornspasta, -bröd eller vanlig pasta eller bröd.
I början ska man vara mycket restriktiv, så att kroppens byte från kolhydrater till fett och proteiner som energikälla blir smidigare.

Annars "fattar" inte kroppen att man har bytt, och fortsätter att lagra fettet. Ett bra tag efter kroppen har vant sig (kommer inte exakt vad som Ola skrev om saken, orkar inte leta heller, men kanske 6-8 månader?) så kan man käka mjölprodukter i mindre doser igen.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#23) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2008-10-05, 14:29

Okay. Då vet jag. Då kanske jag rent av skulle kunna testa.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#24) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2008-10-05, 14:31

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
Man ska välja _rätt_ bröd, pasta etc. och inte göra som jag gör just nu. Utesluter kolhydrater helt. Det klarar inte kroppen någon längre tid. Fiberrikt bröd (behöver inte alltid vara mörkt) och müsli är jättebra GI-mat. Jag saknar också smörgåsar och müsli men det här är ju bara en tid för att bli av med sockersuget. Lurar mig själv genom att ha farin på müslin...

Savoykålsreceptet ovan är jättegott men man ska nog förvälla kålen först för det är lite väl hårt/segt. Smaken är däremot mumsig.
Farin på muslin? Är du galen kvinna? Muslin är ju så god i sig själv man behöver inget sött. Och det ska vara naturell musli utan en massa torkad frukt och nötter och sånt tjafs.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#25) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-05, 14:31

Citat:
Ursprungligen postat av Fortune Visa inlägg
Farin på muslin? Är du galen kvinna? Muslin är ju så god i sig själv man behöver inget sött. Och det ska vara naturell musli utan en massa torkad frukt och nötter och sånt tjafs.
Jag sa ju att jag är sockerjunkie...


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#26) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-05, 14:34

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
I början ska man vara mycket restriktiv, så att kroppens byte från kolhydrater till fett och proteiner som energikälla blir smidigare.

Annars "fattar" inte kroppen att man har bytt, och fortsätter att lagra fettet. Ett bra tag efter kroppen har vant sig (kommer inte exakt vad som Ola skrev om saken, orkar inte leta heller, men kanske 6-8 månader?) så kan man käka mjölprodukter i mindre doser igen.
Vad pratar du om nu? (Är osäker på om vi pratar om samma sak) Enligt GI dag för dag? Då säger jag Nej! Inte så länge. Tre veckor är max sedan måste kolhydrater tillbaka om än lite. GI dag för dag har recept för 30 dagar och de första 21 är väldigt lågkolhydratiga. Sen ska man återgå till att äta kolhydrater fast långsamma och inte så många.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#27) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-10-05, 14:37

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
Vad pratar du om nu? (Är osäker på om vi pratar om samma sak) Enligt GI dag för dag? Då säger jag Nej! Inte så länge. Tre veckor är max sedan måste kolhydrater tillbaka om än lite. GI dag för dag har recept för 30 dagar och de första 21 är väldigt lågkolhydratiga. Sen ska man återgå till att äta kolhydrater fast långsamma och inte så många.
Ja ja, vad du är petig. 3 veckor, 6 månader, saksamma jue...

Jag överdrev nog lite i början, eftersom jag inte lyckades sänka sockernivån på ett effektivt sätt. Så jag slutade käka kolhydrater ett bra tag.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#28) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-06, 18:40

Tredje dagen ska vara den när man mår konstigt och det kan jag instämma i. I morse var jag alldeles darrig och kände mig väldigt mysko. Får nog lägga om lite så att jag äter mer på förmiddagen.

För alla väääldigt intresserade... Det märks att jag inte äter så mycket fibrer längre... det blir inte särskilt mycket bajsande.

Nu mår jag iofs mycket bättre än tidigare idag. Och jag ska ta mig ett extra mellanmål lite senare. Cashewnötter. Vad ger ni mig för det, nötter och/eller en rejäl skiva ädelost. Mums.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#29) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-10-06, 18:43

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
För alla väääldigt intresserade... Det märks att jag inte äter så mycket fibrer längre... det blir inte särskilt mycket bajsande.
Man märker dessutom om man äter för mycket kött och för lite fibrer eller grönsaker, särskilt om man har en katt.

För mitt bajs började lukta som Diesels, och när jag ställde frågan till Tim Hedlund på FB (fråga mig inte varför just till honom) om orsaken så fick jag veta att jag och Diesel åt ungefär samma saker, dvs. för lite fibrer.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#30) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-07, 20:46

Idag har jag mått alldeles utmärkt, tack!

Frukost: Keso och blåbär
Mellis: 5 skivor kalkon
Lunch: Kycklingbröst och en rejäl sallad med walnötter och olje/balsamvinägerdressing
Mellis: En skiva brieost
Middag: Tacosallad. (Tacokryddad köttfärs, isbergssallad, tomat, riven ost, gräddfil och tacosås.) Skitenkelt och mycket gott.

Nu dricker jag en kopp Rooibos.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp