Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Brott och straff

Notiser

Brott och straff Kriminalfall och dess konsekvenser.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
Annika Östberg hemma - 2009-04-08, 14:01

Stor nyhet och visst 28 år i ett amerikanskt fängelse kan tyckas som straff nog. Men samtidigt försöker media att framställa henne som ett viljelöst offer. Faktum är att mannen som höll i vapnet enligt domen bara var en marionett och att det var Annika som var den drivande bakom morden. Och tydligen har hon tre liv på sitt samvete efter en dråpdom i början på sjuttiotalet. Var det rätt att kräva hem en kallblodig mördare och sedan nästan framställa henne som en oskyldigt dömd ängel?
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2009-04-08, 16:33

http://www.samtiden.com/node/256


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2009-04-08, 16:53

Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen Visa inlägg
Ja där ser man. Inte en chans att vi kommer att få veta sanningen i svensk media tyvärr. Vem vågar ta ifrån henne hennes självklara martyrskap som byggts upp under åren?
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2009-04-08, 16:55

Jag tycker det var bra och rätt att hon fick komma till Sverige och avtjäna resten av sitt straff här, hon är svensk medborgare.
Nu tror inte jag att hon kommer släppas fri direkt efter vad jag har hört på radio men vi har ju fängelser för att försöka återanpassa internerna för ett liv utanför och efter 28 år i amerikanskt fängelse kan det inte vara så lätt.
Däremot tycker jag att straffet borde anses avtjänat nu, hon fick 25 år-livstid och jag tvivlar starkt på att hon kommer göra om det hon gjorde när hon var ung och drogberoende.
Dessutom är jag glad för hennes gamla mammas skull som nu har möjlighet att få träffa sin dotter.

Så tycker jag!


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2009-04-08, 17:07

Jag håller med dig Ulvena.
Jag tror inte heller att hon var "oskyldig" på något sätt.
Men hon har sköt sig prickfritt i fängelset och är inte längre beroende av droger så därför ser jag ingen anledning att hon ska vara kvar där.
Hon har suttit av sitt straff och mer därtill.

Däremot tror jag att det blir väldigt svårt för henne att anpassa sig till ett liv i Sverige utanför fängelset.

Richard Flinga dom gjort en liknande resa har en användare på FB och har berättat där om hur svårt det var för honom.
Det är fortfarande jobbigt.

Han berättar också att han brevväxlat med Annika i 20 år.

Här är tråden det är i slutet av tråden han själv kommer in och skriver och i trådens sista sidor han skriver om Annika.

https://www.flashback.info/showthread.php?t=453913


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2009-04-08, 20:17

Råkade in i en diskussion om det här på ett annat ställe på nätet och det verkar vara en infekterad fråga.
Jag har svårt att förstå hur vissa resonerar så ensidigt, jag menar tänk om det var ditt barn, hur skulle det känts?
Å andra sidan om du var den som blivit brottsoffer, är hämnden verkligen alltid ljuv?
Hjälper det en att gå vidare?

Jag vet inte och hoppas jag slipper komma i en så situation men om det handlar om en återfallsförbrytare (typ han som dödade Engla och Pernilla) som gjorde det medvetet för sin egen lusts skull eller någon som hög som ett höghus gör det för pengar eller knark?

Jag vet inte och känner mig kluven i frågan måste jag erkänna.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2009-04-08, 20:36

Det har gått nästan 30 år så jag har svårt att tro att det de skjutna männens anhöriga längre får någon tröst av att Annika fortfarande sitter inne.

Men det är en svår fråga.
Jag så på tv när föräldrarna till någon av tjejerna Mattias Flink sköt blev intervjuade.
Dom ville verkligen inte att han skulle bli släppt inim någon snar framtid.
Jag har svårt att förstå det eftersom ingen blir ju levande för att någon annan sitter resten av sitt liv.
Men jag har heller tack och lov råkat ut för något liknande.
Så jag har full respekt för hur dom känner och skulle antagligen känna likadant själv.


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2009-04-08, 20:52

Citat:
Ursprungligen postat av Miriam Visa inlägg
Jag så på tv när föräldrarna till någon av tjejerna Mattias Flink sköt blev intervjuade.
Dom ville verkligen inte att han skulle bli släppt inim någon snar framtid.
Jag har svårt att förstå det eftersom ingen blir ju levande för att någon annan sitter resten av sitt liv.
Men jag har heller tack och lov råkat ut för något liknande.
Så jag har full respekt för hur dom känner och skulle antagligen känna likadant själv.
Fast skulle man det? Om en person som dödat en nära anhörig kom ut efter nästan 30 år i fängelse, skulle man känna sig bitter då?
Jag vet inte, jag vill tro att jag är en människa som med hjälp kan gå vidare, samtidigt vet jag ju hur skör jag är men frågan är, skulle jag må bättre av att en person som dödade en nära anhörig till mig i någon sorts "självförsvar" aldrig mer fick komma ut? Jag vet inte.
Om det var en person som dödade helt medvetet eller var en sån som mördat förut så vet jag vad jag tycker, lås in dem och släng nyckeln men å andra sidan vore det mitt barn på vilken sida som helst så kommer ju frågan i ett annat läge.
Skulle jag vara förlåtande? Sannolikt inte. Skulle jag vilja att mitt barn fanns i ett fängelse nära mig, sannolikt, ja.

Det finns inget svart eller vitt enligt min uppfattning om ni förstår hur jag menar.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2009-04-08, 20:58

Om någon hade tagit livet av någon av mina nära och kära hade jag naturligtvis inte velat att vederbörande någonsin kommit ut igen.
Det är jag helt säker på. Hade så skett hade jag säkert försökt arrangera något som hade kastat mig själv i fängelse.


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2009-04-08, 21:07

Jag tror också jag hade känt så om det varit tex mina barn det gällt.
Men när jag kan se det hela utifrån utan att blanda in personliga känslor så vet jag att två fel aldrig kan göra ett rätt.
Och jag vet också att Annika eller Mattias Flink har oskyldiga anhöriga som också lider.


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp