Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Livets väsentligheter Hus och Hem

Notiser

Hus och Hem Bostadsfrågor och hemtrivsel.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
Gemensam tvätt - 2008-12-12, 11:12

Nu är jag ju mitt uppe i denna diskussion annorstädes men kan inte låta bli att ta upp den här också.

Hur är det med ni falna och fallna kvinnor, har ni svårt med att låta edra sambos el dylikt förtros med äran att ta hand om er smutstvätt?
Alla män som någon gång tvättat en kvinnas tvätt vet att det BLIR missfärgningar och dyligt klet i tjejers underkläder. Inget konstigt med det kan man tycka, naturens gång.

Det roliga är dock att det sitter jävligt långt inne hos somliga tycks det, man brukar få trosorna ihopknutna i en liten boll med kärringknop.
Som om det skulle hjälpa, det är ju inte direkt så att det dras mindre uppmärksamhet till denna realitet då man ändå med fördel knyter upp knoparna innan man kastar underkläderna i maskinen. Det som göms i snö..
Skulle jag av oklar anledning råka skita på mig eller dylikt eller ha bromsspår skulle jag nog slänga mina kalsonger, eller gömma dem tills det var min tvättvecka. Annars, är det inte till överdrift så får man väl helt enkelt stå för det, annars köper man med fördel enbart mörka underkläder.
Detta är dock ett beteende jag har noterat hos ett flertal sambos, åtminstone det första halvåret eller dylikt, sen skiter de i det.

Sedan är det ju en grym orättvisa att som man behöva tvätta, det är ju helt omöjligt att göra rätt med damtvätt, hundra olika specialtvättar, för ändamålet utsedda påsar som bygelbehås och dylikt skall ligga i annars blir det katastrof och bannor. Och inte nog med det, sedan skall man VIKA fanskapet rätt också. Hur fan viker man dessa besynnerliga tingestar snyggt?
Snören rep och elända som sitter på jumprar och skall viras kring livet, toppar, minikorta strumpor som man inte kan göra en boll av. Hopplöst!
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2008-12-12, 11:20

Jag tvättar mina egna kläder och låter ingen annan göra det alls någonsin.
Mina barns far och jag levde i hop i nästan 18 år men han behövde aldrig tvätta.
Vet inte varför han hade ju sett mig föda barn men han fick fan inte plocka i mina använda trosor.


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-12-12, 11:24

Citat:
Ursprungligen postat av Miriam Visa inlägg
Jag tvättar mina egna kläder och låter ingen annan göra det alls någonsin.
Mina barns far och jag levde i hop i nästan 18 år men han behövde aldrig tvätta.
Vet inte varför han hade ju sett mig föda barn men han fick fan inte plocka i mina använda trosor.
Men vad är det som är så farligt då
Kvinnor har ju flytningar, mens etc.

Jag tycker inte att det är ett dugg äckligt, det är ju bara så det är.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-12-12, 11:31

Jag sköter all tvätt just nu men jag har inga som helst problem att överlåta tvättandet till min man, sen att det sannolikt aldrig kommer inträffa är en annan sak.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2008-12-12, 11:35

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Men vad är det som är så farligt då
Kvinnor har ju flytningar, mens etc.

Jag tycker inte att det är ett dugg äckligt, det är ju bara så det är.
Ärligt talat vet jag inte mina barns far och jag levde i hop i så många år så han hade sett det mesta magsjukor förlossningar osv.

Men när det gällde tvätten var det tvärstopp fullständigt ologiskt och obegripligt men så var det.

Jag är övertygad om att jag inte är ensam om detta.


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-12-12, 11:49

Jag tycker att det är högst besynnerligt dock, ni tillåter att man går ner på er men inte att man tvättar era trosor.

Jag tycker att det är lite avslappnande att tvätta och stryka, likaså att laga mat. Det blir lätt att jag väljer att göra det och det verkar funka, bara just de här ihopknutna bollarna som förundrar mig.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-12-12, 11:52

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Jag sköter all tvätt just nu men jag har inga som helst problem att överlåta tvättandet till min man, sen att det sannolikt aldrig kommer inträffa är en annan sak.
Märker du att dina söner runkar? I strumpor och dylikt?

Och sedan försöker spola ned dem på toaletten. Bad idea.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2008-12-12, 12:12

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Jag tycker att det är högst besynnerligt dock, ni tillåter att man går ner på er men inte att man tvättar era trosor.

Jag tycker att det är lite avslappnande att tvätta och stryka, likaså att laga mat. Det blir lätt att jag väljer att göra det och det verkar funka, bara just de här ihopknutna bollarna som förundrar mig.
Jo det är besynnerligt särskilt med tanke på att mina två äldre söner inte har haft några som helst problem med att lägga kladdiga lakan och kalsonger i tvättkorgen.
Mina barns flickvänner har gärna låtit mig tvätta deras trosor men dom hade aldrig låtit deras svärfar tvätta dom.

Vi kvinnor är ett underligt släkte.
Vi vill nog gärna att ni tror att vi varken bajsar fiser eller lider av andra mindre trevliga kroppsliga funktioner.


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-12-12, 12:24

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Jag sköter all tvätt just nu men jag har inga som helst problem att överlåta tvättandet till min man, sen att det sannolikt aldrig kommer inträffa är en annan sak.

Vilken underbar formulering.

Tvättfrågor.

Jag hade inga problems att låta div sambos tvätta mina underkläder. De jag har haft dessutom varit mycket bra på att tvätta och mer nitiska när det gäller vikandet än vad jag är.

Det är viktigt att ta tvätten på allvar, och inte förstöra kläderna i onödan. Därför slutade jag tidigt tillåta mina föräldrar att tvätta mina kläder. De hänger upp alla tröjor på en galje, så det blir jättelånga och får piggar på axlarna.

Vit tvätt /svart tvätt/andra färger skall tvättas separat.
Bara röda saker i den röda tvätten således.

Behå i påse tillsammans med 40 graderstvättarna i resp färg.

Underkläder, strumpor och sängkläder = 60 grader.
Det andra = 40 grader(om det inte är någon special)

Skall det vara så komplicerat?



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-12-12, 12:35

Skiter kan man ju ligga lågt med så länge det går men det gäller väl båda könen.

En gång kom min mor in och sade att man fördel kunde lägga en handduk tvärsöver mellan madrassen och lakanet om man som tonårspojke hade sällskap av en tonårsflickvän.

Okej, sade jag. Inte mer med det. Snilleblixt. Frottéstrumpor som stod av sig själva sade hon ingenting om dock.

Numer brukar jag nog faktiskt säga som det är, oavsett om det handlar om mens, missfärgade trosor eller allmänt trams med blygsel etc; snälla jag är en vit man och är inte helt ny i gamet det finns inget du har där som jag inte sett förrut.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp