Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Bokmalen och språkliga frågor

Notiser

Bokmalen och språkliga frågor Litteratur, serier och språk.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-17, 16:18

Åsa Lindeborg slår huvudet på spiken med hennes klassförakt.

Dessutom, det är skillnad på att ändra identifieringsfakta och att ändra som Liza har gjort. Hon ändrar så det blir den historia hon vill att det skall vara. Hon liksom många andra blandar ihop det faktum att det är sannolikare att utsättas för brott om man själv lever i trasiga omständigheter, med huruvida det är rätt att utsättas för dessa brott. Och så gör hon om storyn, så det blir en stor pekpinne.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#12) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2009-01-17, 19:55

Citat:
Ursprungligen postat av selma Visa inlägg
Jag tänkte jag skulle läsa igenom den där människans blogg...... Hon som säger att Marklund ljuger....... Men jag har inte orkat. Är det nån som gjort det? Och hur "sanningsenlig" är hon? Jag måste säga direkt att jag inte satt mig in i detta ordentligt. Men det känns som om ..... jaha liksom...... Jag vädrar personliga bråk mellan Marklund och den andra damen som bakomliggande motiv, men jag har som sagt ingen aning.

Är det så jävla hemskt om historien är påhittad egentligen? Jag vet inte men alla böcker jag läser (även de som påstås vara "sann-historier") läser jag med viss skepsis. Man får ju bara den enas sida och det är ju den personens sanning så att säga.

Jag ska se om jag orkar läsa bloggen och återkomma i frågan
Jag har läst hela bloggen och tycker nog att Monica Antonsson verkar trovärdig. Hon svarar ärligt på konkreta frågor och ja, jag uppfattar henne som ärlig i sitt uppsåt. Det var ju folk som tog kontakt med henne för att de ville få säga sitt i den här frågan och eftersom de hade försökt att nå ut i många, många år utan att lyckas så blev de ju självklart glada när någon ville/vågade ta tag i det hela.

Sen går det naturligtvis att diskutera om det är viktigt att hålla sit till sanningen om man utger sig för att skriva en sann historia om en person. Många år senare så säger samma person (Liza, alltså) att historien är baserad på en massa sanna historier och inte alls bara handlar om en person. Det får mig att fundera iaf.

Ska bli intressant att se morgonprogrammet på fyran imorgon där Liza äntligen tänker medverka. Om jag nu kommer ihåg det, jag brukar ha svårt att tänka på TV på morgonen.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#13) Gammal
Christer
Anal-ytiker
 
Christers avatar
 
Inlägg: 3 320
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Överkalix
2009-01-19, 00:44

Jag klurar lite på vad frau Marklund egentligen var när hon skrev boken. Dels säger hon att den är skönlitterär, och då torde hon vara författare. Samtidigt åberopar hon källskyddet och är därmed journalist. När upphör hon att vara journalist för att övergå till att vara författare?


Nejdå, ni luktar inte alls lök.
Christer är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#14) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2009-01-19, 10:06

Jag såg just Monica Antonsson på nyheterna hon gjorde ett väldigt lugnt och sympatiskt intryck.
Så är vann hon över den betydligt mer aggressiva Liza Marklund.

Men som Monica Antonsson sa det intressanta vore att höra Mias version för hon är den enda som inte sagt sitt.

Det som finns är Liza Marklunds fantasifigur och Monicas version baserad på fakta och intervjuer.


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#15) Gammal
Svimfärdig
Återanpassningsbar?
 
Svimfärdigs avatar
 
Inlägg: 2 476
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sluten avdelning på okänd ort.
2009-01-19, 17:34

Jag är skitsur över hela grejen! VÄGRAT läsa allt som står om saken. Bara försökt ta till mig att det ljugits! JÄVLA KLÅPARE!


"Bara för att jag inte bryr mig behöver det inte betyda att jag inte förstår."
Svimfärdig är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#16) Gammal
selma
Den ultimata bajstanten
 
selmas avatar
 
Inlägg: 776
Reg.datum: Aug 2008
2009-01-19, 20:07

Nu har jag ögnat igenom Monicas blogg och det verkar ju onekligen som kvinnan har en hel del på fötterna. Får nog ta och läsa hennes bok också.

Jag klickade på en länk där "Mia" var med i morgon tv på 4:an. Hon gav ett milt utvecklingsstört intryck (usch jag vet att man inte ska säga så om folk) Hon blåljög ju dessutom om den andra frun till hennes ex. Hon (den andra exfrun menar jag) dementerar ju själv i Monicas blogg att hon lever skyddat med sina barn. Läskigt hur journalister bara sväljer det hon säger utan att kolla upp det.




I´m happy

Senast redigerad av selma den 2009-01-19 klockan 20:14.
selma är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#17) Gammal
tokyo
Elev
 
tokyos avatar
 
Inlägg: 171
Reg.datum: Dec 2008
2009-01-20, 12:27

Det kan knappast vara brist på misshandlade kvinnor med verkliga historier som är långt värre än "Mias". Varför fastnade Marklund just för den här?

En intressant diskussion rör det faktum att Marklund menar att hennes bok är ett politiskt projekt och för att få maximal genomslagskraft bör offret vara 100 % oskylidg och förövaren vara 100 % ond. Det är givetvis inte särskilt vanligt. Ett sant påstående som "kvinnomisshandlare finns i alla samhällsklasser" går inte att översätta till "det är lika troligt att en tidigare ostraffad människa slår sin fru som att en kriminellt belastad gör det". Det visades ju statistik på det för ett tag sedan. Men... hade någon läst Lizas bok på samma sätt om den handlade om två halvalkisar med kriminell bakgrund? Då hade fokus hamnat på våld i trasiga relationer, och inte kvinnomisshandel i sig.

Som Kickan säger är det givetvis lika fel oavsett situationen, men Marklund behövde en passande situation för att sälja in projektet.

Själv har jag inte läst någon av böckerna, men den här diskussionen är fan så mycket mer intressant.


Jag föll över en tandpetare!
tokyo är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#18) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-01-20, 13:36

Citat:
Ursprungligen postat av tokyo Visa inlägg
Det kan knappast vara brist på misshandlade kvinnor med verkliga historier som är långt värre än "Mias".
Jag tror ju det är just så det förhåller sig. Den historia Liza ville ha, den fanns inte. (när det gällde personalia). Ser ingen annan förklaring.

Senast redigerad av Kickan den 2009-01-20 klockan 13:42.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#19) Gammal
tokyo
Elev
 
tokyos avatar
 
Inlägg: 171
Reg.datum: Dec 2008
2009-01-20, 16:25

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Jag tror ju det är just så det förhåller sig. Den historia Liza ville ha, den fanns inte. (när det gällde personalia). Ser ingen annan förklaring.
Den fanns nog, men inte till "försäljning".


Jag föll över en tandpetare!
tokyo är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#20) Gammal
selma
Den ultimata bajstanten
 
selmas avatar
 
Inlägg: 776
Reg.datum: Aug 2008
2009-01-20, 21:45

Citat:
Ursprungligen postat av tokyo Visa inlägg
Den fanns nog, men inte till "försäljning".
Där slog du huvudet på den välkända spiken tror jag.




I´m happy
selma är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp