![]() |
||||
|
|
Notiser |
Bokmalen och språkliga frågor Litteratur, serier och språk. |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
(#1)
![]() ![]() |
Analfanatiker
Reg.datum: Jul 2008
|
Beijing eller Peking, varför denna envishet? -
2008-08-24, 00:37
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.175296
Citat:
Ja, varför? Artikeln listar en del anledningar till att använda "Beijing", men medier insisterar fortfarande på "Peking". I övrigt är artikeln skriven av Anders Lottson, IDG:s språk-krönikör. Hans artiklar heter "Språksamt", och kan hittas här: http://computersweden.idg.se/2.2683/...t=+Spr%E5ksamt |
|
![]() |
![]() |
(#2)
![]() ![]() |
(#3)
![]() ![]() |
(#4)
![]() ![]() |
(#5)
![]() ![]() |
(#6)
![]() ![]() |
Analfanatiker
|
2008-08-24, 16:27
![]() Det är exakt min poäng. Ska inte pressen följa de ändrade språkreglerna, måste de fortsätta skriva som tidningen trycktes på tidigt 70-talet? Jag pratar inte om ett fall av "tomata tomato", för Peking anses vara fel, och alla anledningar till varför ordet kom upp existerar inte längre: Citat:
|
|
![]() |
![]() |
(#7)
![]() ![]() |
Anal-ytiker
|
2008-08-24, 16:31
Jojo, men vi måste väl ändå ha rätt att kalla ett utländskt namn vad vi vill i Sverige och på svenska? Jag tänker aldrig säga att jag ska till Helsinki om jag ska till Helsingfors (undantaget om jag säger det på engelska).
Nejdå, ni luktar inte alls lök.
|
![]() |
![]() |
(#8)
![]() ![]() |
Analfanatiker
|
2008-08-24, 16:36
Staden kallades "Peking" även på engelska, namnet är alltså inte svenskt, utan kommer från kinesiska postverkets lista från 1906.
Söker man på ordet på Google så får man en massa träffar på svenska. Sidor på engelska kommer upp också, men de är väldigt få, troligen just för att engelskspråkiga länder har slutat använda ordet. |
![]() |
![]() |
(#9)
![]() ![]() |
Ugnsbakad trollpacka
|
2008-08-24, 16:36
Problemet är att det heter Beijing på svenska. Peking är ett gammalt namn. Out with the old, in with the new. Get with the programme, get with Oprah.
Visst, du kan kalla de Peking om du vill. Men jag håller med Codeman, tidningarna borde kalla staden för dess riktiga namn. |
![]() |
![]() |
(#10)
![]() ![]() |
Anal-ytiker
|
2008-08-24, 16:40
PEKING! PEKING!
PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! PEKING! ![]() Nejdå, ni luktar inte alls lök.
|
![]() |
![]() |