Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Övrigt

Notiser

Övrigt Jag hittade inget annat ställe att posta denna fundering.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
Är det mycket mobbing och utfrysning på din arbetsplats? - 2009-05-08, 17:31

Har du själv blivit drabbad eller någon du känner? Har inte själv blivit drabbad men tyvärr sett andra bli det. Och tyvärr är det oftast arbetsplatser med många kvinnor som leder mobbarligan. Har du känt dig utfryst eller mobbad på någon arbetsplats?
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Evert
Grillat är godast!
 
Everts avatar
 
Inlägg: 690
Reg.datum: Aug 2008
2009-05-08, 17:57

Nix! I byggbranschen är det raka rör som gäller

Trivseln är hög i byggbranschen och sjukfrånvaron låg. Det finns ingen riktig grogrund för mobbning i byggbranschen med ett undantag. Jargongen kan vara ganska rå och den passar inte alla. Det finns också män av den gamla stammen som inte vill ha kvinnliga chefer och har samarbetsproblem med kvinnor, men de är på väg bort från branschen.
Evert är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2009-05-08, 18:48

Nope, har aldrig varit utsatt såvitt jag vet. Iof är jag en sån som det bara rinner av. Så länge jag vet vad jag gör så är det inte så jäkla noga vad andra tycker och tänker och vill dom prata så låt dom.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2009-05-09, 00:16

Aldrig. Det skulle jag aldrig tillåta - med risk att hamna utanför själv.


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Pomperipossa
Ugnsbakad trollpacka
 
Pomperipossas avatar
 
Inlägg: 307
Reg.datum: Jul 2008
2009-05-09, 05:15

Ja, det förekommer. De gånger jag har bevittnat det så säger jag ifrån, får jag höra talas om det har jag pratat med "mobbarna" eller faktiskt gått till chefen - det är sällan den som blir utfryst vågar säga ifrån.

Vad gäller mig själv har jag aldrig märkt av någon mobbing eller utfrysning, så om det förekommit har det inte fungerat.
Pomperipossa är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2009-05-09, 06:39

Jepp, det förekommer. Just nu är det min ytterst labila chef som står för mobbandet. Sen finns det en person som är utfryst, tragiskt men det kommer att bli ändring på det när ny chef tillträder. En mycket komplicerad historia egentligen där allt gjorts helt fel. Den som är utfryst är alkis men nekar självklart till det och chefen anser inte att där finns något problem. Alla andra ser problemet... Jag menar, hur mycket ansvar och hur många rätt och vilken närvaro kan man räkna med om någon med alkoholproblem hålls om ryggen istället för att ställas mot väggen och ges vård?

Sen finns det diverse mindre kontroverser och konflikter som bygger på avundsjuka och pengar och som involverar hel- och halvpsykopater. Det vanliga alltså.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2009-05-09, 07:21

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
Jepp, det förekommer. Just nu är det min ytterst labila chef som står för mobbandet. Sen finns det en person som är utfryst, tragiskt men det kommer att bli ändring på det när ny chef tillträder. En mycket komplicerad historia egentligen där allt gjorts helt fel. Den som är utfryst är alkis men nekar självklart till det och chefen anser inte att där finns något problem. Alla andra ser problemet... Jag menar, hur mycket ansvar och hur många rätt och vilken närvaro kan man räkna med om någon med alkoholproblem hålls om ryggen istället för att ställas mot väggen och ges vård?

Sen finns det diverse mindre kontroverser och konflikter som bygger på avundsjuka och pengar och som involverar hel- och halvpsykopater. Det vanliga alltså.
Vill inte vara sån men är det anledning att frysa ut någon som råkar ha alkoholproblem? Tycker tvärtom att han/hon behöver stöd och hjälp. Men det är bara vad jag tycker utan närmare insyn förståss.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2009-05-09, 07:29

Citat:
Ursprungligen postat av Torsten Visa inlägg
Vill inte vara sån men är det anledning att frysa ut någon som råkar ha alkoholproblem? Tycker tvärtom att han/hon behöver stöd och hjälp. Men det är bara vad jag tycker utan närmare insyn förståss.
Självklart har du helt rätt men när den ansvariga chefen vägrar inse att där finns ett problem och tillåter att vederbörande inte gör sitt jobb. Jobbet måste därmed göras av någon annan som redan idag har vansinnigt mycket att göra. Dessutom har alkisen ett arbetsledande jobb och förväntas fatta vissa avgörande beslut och bevaka intressen som idag inte görs... Man kan inte förvänta sig att en arbetsgrupp ska omfamna en person som inte gör sitt jobb, sover på möten och arbetar tredagars vecka, 10-14.

Men som sagt. När det blir chefsbyte kommer det att hända saker. Framför allt blir det en annan person som kommer att få det arbetsledande uppdraget och alkisen kommer att släpas iväg för provtagning. Hon knaprar piller också.

Jag har faktiskt varit i kontakt med personalavdelningen och uppmärksammat dem men det verkar inte som att de kan göra något? Vi har en märklig organisation på mitt jobb.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2009-05-09, 07:45

Och tycker du ändå att det är OK att frysa ut en person som behöver hjälp? Att hon "knaprar" piller hur vet du det? Luktar unket om den arbetsplattsen tyvärr.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker
 
Sven Hedins avatar
 
Inlägg: 3 694
Reg.datum: Jul 2008
Ort: клізма клініки
2009-05-09, 07:48

Oh ja, på min arbetsplats så mobbar vi och baktalar friskt. Vi fryser ut folk och försöker på alla sätt få dom att må dåligt eller åtminstone framstå i dålig dager. Senast så hade vi en chef på hyggligt hög nivå som vi lyckades göra livet surt för och innan det så var det en vanlig hårt arbetande kille som inte heller platsade i gemenskapen. Mobbingen, trakasserierna, ränksmideriet, de ibland rent fysiska övergreppen, skitsnacket och skvallret fyller en viktig funktion, och nu är vi som bäst igång med att ta itu med halvidioterna som stod upp för den nu utsparkade fåntratten.

Edit: Jag tror förresten att han gå arbetslös nu...

Senast redigerad av Sven Hedin den 2009-05-09 klockan 07:52.
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp