Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Brott och straff

Notiser

Brott och straff Kriminalfall och dess konsekvenser.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
Koolaid
Den bannade vilden
 
Koolaids avatar
 
Inlägg: 511
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-19, 17:18

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg



Ååfyfan, ååfyfan, ååfyfan!!!







Koolaid är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#12) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-19, 17:25

Cederholm verkar sitta på rättspsyk i Växjö nu.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#13) Gammal
Kristen Etik och Moral
Går med Jesus
 
Kristen Etik och Morals avatar
 
Inlägg: 335
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-19, 17:33

Intressant om klippan där M. Jag är inte så insatt. Men det får väl anses vara skillnad mellan en lite rundlätt och glatt läppsmackande pedofil-truckförare(eller vad fan han nu jobbade med) som tippar på stryktipset, runkar till internetpedoporr och tjingsar glatt på polarna på måndag morgon ocyh en förvirrad Nationalistyngling?
Kan en sådan människa redas upp emotionellt genom samtalsterapi tro? Jag är skeptiskt.

Däremot är jag tvärt emot SPL klar motståndare till dödsstraff. Vad gäller sådant så har vi en lång mänsklig historia framför oss att ta hänsyn till. Dödsstraffet skall i min mening aldrig utfärdas av stat och rättsväsende oavsett brottets hiskelighet. Vad gäller Englamän så vore det bättre med mycket kännbara tidsbegränsade straff på totalt rymningssäkra anstalter. (För värdetransportrånare och småbus som tar någon av daga vid en driveby i koppling till något gängbråk så får vi som GW föreslår nöja oss med "så gott som" säkra anstalter. Är de "för" säkra så leder det till våld mellan interner och personal och interner sinsemellan)

Jag tror inte att barnamördare är av samma bråkstaketyp. De är uppfuckade individer, ofta med en trasig historik bakom sig. Bedöms de vara återfallsbenägna så förespråkar jag övervakning i form av något slags chip eller liknande, eller då specialanstalt med var sitt rum utrustat med en X-box och lite böcker ifrån biblioteket. Kanske ett trevligt grönområde i nära anslutning där de kan knallar runt lite, avskilda ifrån resten av samhället.

Dödsstraff bör aldrig användas eftersom det hämmar kulturmänniskans utveckling och håller kvar henne på sandlådenivå. Vad gäller anhörigas eventuella Charles Bronson-korståg emot den skyldige (om han är på fri fot) så anser jag å andra sidan att motivets djup skall tas i beaktande vid dom av dessa, om de nu lyckas ta den skyldige av daga.


En kristen etik och moral är den bästa huvudkudden.
Kristen Etik och Moral är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#14) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-19, 17:39

Kräket äter åtminstone gott. http://www.expressen.se/nyheter/1.12...ass-i-sin-cell Jämför med vad våra gamlingar får på äldreboendet.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#15) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-07-19, 17:46

Hahaha, imorgon kommer de få varsin glasstrut efter middagen.

Låter helt imbecillt!


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#16) Gammal
Kristen Etik och Moral
Går med Jesus
 
Kristen Etik och Morals avatar
 
Inlägg: 335
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-19, 17:57

Hahahaha!
Ja herre jävlar....

Som Hannibal Lecter säger i När lammen tystnar:

- Any sane society would either kill me or put me to some use.

Fan, nu gick jag stick i stäv emot mitt tidigare resonemang rörande dödsstraff. Darn you stars for making me libra! Darn you to heck!! *Hötta*


En kristen etik och moral är den bästa huvudkudden.
Kristen Etik och Moral är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#17) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-19, 18:06

Citat:
Ursprungligen postat av Kristen Etik och Moral Visa inlägg
Dödsstraff bör aldrig användas eftersom det hämmar kulturmänniskans utveckling och håller kvar henne på sandlådenivå. Vad gäller anhörigas eventuella Charles Bronson-korståg emot den skyldige (om han är på fri fot) så anser jag å andra sidan att motivets djup skall tas i beaktande vid dom av dessa, om de nu lyckas ta den skyldige av daga.
Intressant. Min positivism till dödsstraff är ganska ny för mig, men det där resonemanget har jag inte varit och sniffat på.
Kan du inte utveckla det lite, jag förstår inte riktigt vad du menar?


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#18) Gammal
Kristen Etik och Moral
Går med Jesus
 
Kristen Etik och Morals avatar
 
Inlägg: 335
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-19, 19:21

Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen Visa inlägg
Intressant. Min positivism till dödsstraff är ganska ny för mig, men det där resonemanget har jag inte varit och sniffat på.
Kan du inte utveckla det lite, jag förstår inte riktigt vad du menar?
Jag menar att då man som samhällsmedborgare konfronteras med riktiga äckel som tex Englamannen så uppstår självklart ruelse och instinktiv längtan efter rättmätig vedergällning.

Hade jag befunnit mig på en öde ö där herr Eklund kom glatt spatserande längs med stranden med ölmage och pedosmil i högsta hugg så är det mycket möjligt att jag hade tryckt upp en vass pinne i magen på honom.

Detta fungerar inte för stora samhällskollektiv. Vi måste ta ansvar för framtiden och inte stifta lagar efter det dagsaktuella eländet. Utöver fasan med misstag rörande oskyldigt dömda eller klent begåvade dömda (läs förståndshandikappade) så måste samhällsbyggarna sätta ner sin fot och säga: Avdagatagandet av medmänniskor är icke acceptabelt i kollektivet. Detta är någonting vi skall försöka bekämpa i sina uttryck och skydda befolkningen emot. Att då använda samma medel som brottslingarna, det vill säga mord, är ett betéende ovärdigt den som säger sig vilja föra samhället vidare vad gäller moral och etik.

Vi kan inte sätta förbrytare i elektriska stolar, eller än mer perverst, skjuta i dem en "human" dödlig injektion eftersom det sänker oss till deras nivå. Mord som lösning på missförhållanden är enligt mitt sätt att se på saken icke acceptabelt. Samhällskollektivet och de som basar över detta måste ta "the high road" och se frammåt. För grova förbrytelser som tex barnamord så är det kastrering av sexualiteten med laga fastställt tvång som är lösningen. Tryck upp ett chip i kroppen på dem så att vi alltid vet var de befinner sig och kräv månatligt uppsökande av vårdcentralen för intag av medikamenter som hämmar den skadade sexualiteten, alternativt spärra in dem för tid och evighet.

Nu får man ju göra avväganden här vad gäller det enskilda fallet såklart men vad gäller barnamord med sexuella motiv så får väl förövaren betraktas som bortom all räddning. Jag tror som sagt inte på terapi med någon uppfuckad psykologkärring/gubbe som medicin emot dessa invanda mönster där den djupt rotade sexualdriften är motorn.


En kristen etik och moral är den bästa huvudkudden.

Senast redigerad av Kristen Etik och Moral den 2008-07-19 klockan 19:27.
Kristen Etik och Moral är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#19) Gammal
Kristen Etik och Moral
Går med Jesus
 
Kristen Etik och Morals avatar
 
Inlägg: 335
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-19, 19:22

Vad gäller tilltag av vigilantetyp där en annhörig till ett sexualmördat barn lyckas ta en förövare av daga så anser jag att rättsaparaten bör ta motivets djupa emotionella karaktär i beaktande och utdöma lindriga straff. Så länge det står klart att den ursprungligt anklagade är skyldig alltså.


En kristen etik och moral är den bästa huvudkudden.
Kristen Etik och Moral är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#20) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-07-19, 19:26

Jag håller helt med KEM här.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp