Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#21) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-26, 00:04

Citat:
Ursprungligen postat av dr fotpall Visa inlägg
oooja. visst låter det kultiverat när man beskriver enkel husmanskost som inte är svensk.

ännu mer kultiverat är att prova själv (minns: Totte kan), och undvika att söla ned sin kravatt under tiden ;-)

en sådan gryta är hur enkel att göra som helst, och den behöver inte passas under tiden. bott späs då o då. o kryddas upp med jämna mellanrum så den inte glider ut i en menlös periferi. lagerblad, kryddpeppar och en smula vitlök klarar man sig långt med. men lite svartpeppar är inte helt fel heller mot slutet.

det viktiga är att få tag på en riktig dålig (läs: grovtrådig) köttbit, som INTE är mörad, och absolut inte utan ben.

/dr gandhi

Det lämpar sig ju mycket bättre för långkok. Det blir ju sån häftig köttsmak!
Samma med gris. Göra en bogbladsstek i ugnen på låg värme - under 75 grader i 6-8 timmar blir helt sensationellt gott.


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#22) Gammal
dr fotpall
Pink Sissy
 
dr fotpalls avatar
 
Inlägg: 139
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-26, 00:07

Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen Visa inlägg
Det lämpar sig ju mycket bättre för långkok. Det blir ju sån häftig köttsmak!
Samma med gris. Göra en bogbladsstek i ugnen på låg värme - under 75 grader i 6-8 timmar blir helt sensationellt gott.
ha-haa! sant! precis som en gulash som får stå o puttra 3-4 timmar tills löken (1-2 gula, klyftade, lökar per 100 gram kött) helt kokat sönder och paprikan blott kan förnimmas med förstoringsglas och spektrometer.. ;-)


Ich mich geduckt
dr fotpall är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#23) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-26, 00:21

Citat:
Ursprungligen postat av dr fotpall Visa inlägg
ha-haa! sant! precis som en gulash som får stå o puttra 3-4 timmar tills löken (1-2 gula, klyftade, lökar per 100 gram kött) helt kokat sönder och paprikan blott kan förnimmas med förstoringsglas och spektrometer.. ;-)
Exakt. Bara man fiskar upp paprikaskalen...


På tal om vin: Vad är doktorns diagnos på Chateau Musar från Libanon?


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#24) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-26, 13:52

eklit

I ala fal den orgong såm fans nu.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#25) Gammal
dr fotpall
Pink Sissy
 
dr fotpalls avatar
 
Inlägg: 139
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-26, 19:58

Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen Visa inlägg
Exakt. Bara man fiskar upp paprikaskalen...


På tal om vin: Vad är doktorns diagnos på Chateau Musar från Libanon?
Hmm, den är inte alls dålig för att komma från östra medelhavsregionen, men den är kanske lite väl högt prissatt, för den kvalitet den uppvisar vid jämförbara viner. Kontrastera den gärna mot ett vin från Apulien eller Sicilien så förstår du ungefär hur jag menar.

/dr


Ich mich geduckt
dr fotpall är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#26) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-26, 21:16

Citat:
Ursprungligen postat av dr fotpall Visa inlägg
Hmm, den är inte alls dålig för att komma från östra medelhavsregionen, men den är kanske lite väl högt prissatt, för den kvalitet den uppvisar vid jämförbara viner. Kontrastera den gärna mot ett vin från Apulien eller Sicilien så förstår du ungefär hur jag menar.

/dr

Sicilien?

Det förknippar jag med syraspäckade pizzaviner med kort men kruttorr eftersmak.
Det är alltså bara mina fördomar som talar.
Har du förslag på någon sort som bör testas?


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#27) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-11-26, 21:30

Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen Visa inlägg
Sicilien?

Det förknippar jag med syraspäckade pizzaviner med kort men kruttorr eftersmak.
Det är alltså bara mina fördomar som talar.
Har du förslag på någon sort som bör testas?

Finns ju massor av goda och prisvärda viner från Sicilien, ta vilket som helst som kostar mer än 70 SEK.



Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#28) Gammal
dr fotpall
Pink Sissy
 
dr fotpalls avatar
 
Inlägg: 139
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-26, 22:28

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Finns ju massor av goda och prisvärda viner från Sicilien, ta vilket som helst som kostar mer än 70 SEK.

Häpp! Nu skall vi inte sätta ribban så lågt att vi riskerar få den i skrevet.

Pizzavin, ja kanske, om man nödvändigtvis inhandlar dyngan som de prånglar ut från mindre erkända vinhus. Betänk att Italiens klassificeringssystem DOC och DOCG är en röra av olika bestämmelser och att många av de bättre vinerna helt saknar klassning, och helt enkelt benämns bordsvin. Men jag skulle rekommendera att dubbla priset, jämfört med föregående talare. En 120-150 kr räcker gott för ett bra vin om man också beaktar att det bör vara ett Nero d'Avola och gärna minst 2, gärna 3 år gammalt.

/dr


Ich mich geduckt
dr fotpall är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#29) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-26, 23:37

För oss med lite skral plånbok. Vilket vin skall jag välja, för att få mest kvalitet för minst pengar?



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#30) Gammal
dr fotpall
Pink Sissy
 
dr fotpalls avatar
 
Inlägg: 139
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-26, 23:59

Citat:
Ursprungligen postat av Mröff Visa inlägg
För oss med lite skral plånbok. Vilket vin skall jag välja, för att få mest kvalitet för minst pengar?
Aaaah, det var en intrikat fråga, eller som man plägar säga här i kustbandet: "DET var en intrikat fråga"..

Svaret på denna intrikalitet är inte helt enkel att på ett entydigt sätt presentera, då det givetvis har så mycket med personlig smak och vad man ämnar förtära till vinet att göra.

Är det så att det är en enklare maträtt, men av ett visst medelhavssnitt - exempelvis en välkomponerad pizza, en fin sallad med tonfisk, eller skaldjur, eller en lättare pastarätt, nåste jag slå ett slag för en Beaujolaise. För nybörjaren känns det som en omogen version av ett enklare Bourgogne, och det är på ett sätt riktigt om man inte fullt ut låter sina smaklökar göra sitt jobb. En Bourgogne är ofta (alltid, nästan, om den är bra) av Pinot Noir-typ, medan en Beaujolaise är baserad på en Gamaydruva, vilket gör den lättare och fruktigare. Men var på er vakt så den inte ligger för länge. Den bör vara av senaste årgången (kommer i disk sen höst), och bör drickas innan sommaren, om den skall vara så prissatt som ni önskar. Man kommer lätt undan med en 70lapp. Kyl den försiktigt till 14-15 grader..


Ich mich geduckt
dr fotpall är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp