Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
Tånagel
Elev
 
Tånagels avatar
 
Inlägg: 78
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Borås
2009-06-14, 22:51

Nu vet jag inte vad jag ska ersätta det med.



med mig


:f uck:
Tånagel är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#12) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2009-06-14, 22:59

Citat:
Ursprungligen postat av pippi Visa inlägg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Idiopatisk_intrakraniell_hypertension

Det har jag. Och det har satt sig på min syn på ena ögat så det är helt fukkat.

Viktnedgång är ett måste. Idag är ingen bra dag...bara gråter.
Usch så trist. *tröstkramar lite*
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#13) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-06-15, 06:22

Citat:
Ursprungligen postat av pippi Visa inlägg
Har jag drabbats av eller ätit mig till, välj vilket ni tycker är bäst.
Hur fan bantar man då? Vad är en normalportion?
1 potatis? 4 potatisar?
Bröd, får man äta det? Ost? Havregrynsgröt?
Kaffe med mjölk?
Vattenmelon då?

Jag MÅSTE gå ner i vikt annars hotas min syn. Hit med tips.
Tips...rimmar på chips.
Jag rekommenderar Aftonbladets viktklubb. De har väldigt bra långsiktiga resultat, och är garanterat vetenskapliga. Kostar inte mycket.

Jag skall inte gå in på åsikter om vad man "får/inte får" äta så här på foum, för det är mycket laddade känslor kring sånt, från folk som följer senaste dieten på modet.

Litteraturtips: "Mattillåtet" och "Ät allt, hellre nästan rätt än helt fel" av dietisten Gisela van der Ster. Förutom grundläggande vettigheter kring näringslära så fokuserar hon mycket på ätbeteendet och känslorna kring mat. T ex definierar hon ett naturligt förhållande till mat på ett väldigt bra sätt.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#14) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2009-06-15, 17:39

Gymkort är bra men bara om man går dit minst ett par gånger i veckan.
För att minska i vikt bör du lägga träningen på kondition mao. gåband i rask takt under längre tid, så du blir svettig och anfådd. Sen kan du träna ben, det gör också underverk på kondition, kör situps, det blir man också svettig av, helst bör du ta en tränare som kan tala om för dig vilka övningar som är bäst just för dig.
När det gäller mat så kan du använda dig av GI-metoden för att gå ner rätt mycket och ganska snabbt, den går ut på att undvika kolhydrater.
Vitsen med att äta mycket protein och fett är att man blir mätt fortare och kan därför lättare avstå från att småäta.

Hoppas det går bra, 10 kg övervikt är inte så mycket ändå men naturligtvis viktigt att bli av med dem om de orsakar sjukdom.

Lycka till Pippi och hoppas du blir frisk snart!


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#15) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-06-15, 19:57

Jag har gått ner i vikt av:

1) enbart långsamma kolhydrater.
2) Bort med allt som innehåller raffinerat socker.
2) Litet fettintag.
3) inte käka efter kl 18.
Spoiler:
4) Hardcore finsk fistfucking



Det vill säga att käka sådant du känner dig mätt på längre (t.ex. fullkornspasta), sådant som inte drar upp och ner insulinnivån. Bort med sådant som innehåller "för mycket energi" i mer koncentrerad form, typ fettiga Donuts.

När du kommer ner till målvikt, går det naturligtivis att börja käka lite kakor och chips, för då är det lättkorrigerat.

Det är förbannat svårt att gå ner i vikt,eller snarare till man väl bestämmer sig och hittar en metod som passar. Promenerade mest, och tränade inte speciellt mycket under min viktnedgång.

/dr mröff



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#16) Gammal
pippi
Nu ännu tjockare
 
pippis avatar
 
Inlägg: 1 708
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Villa Svullekulla
2009-06-15, 20:07

Ni kommer med så mycket bra tips.

Jag kom inte iväg till nåt gym för att köpa kort idag för jag har sovit hela dagen. Men imorrn!

Personlig tränare har jag inte råd med men får man inte någon form av hjälp?
Ska man bara gå dit och fatta allt själv?

Jag har handlat idag men inget godis. Köpte grönsaker, lite vindruvor och skit. Gjorde en taco. EN!
Skippade tom gräddfil som jag brukar ha på. *stolt*

Tånagel, du vet inte vad du ger dig in på när du säger så till mig. Jag kanske tar dig på orden!

Vad jag behöver är ett matschema. Det får man hos dietisten eller??

Edit:
Vad är långsamma kolhydrater då mer än fullkornspasta?

Sen vill jag bara säga att jag inte bara har 10 kg övervikt utan det är betydligt mer men läkarn sa att jag MÅSTE ner 10 kg. Så just nu är det mitt mål, sen får jag se.


Ja Nej

Senast redigerad av pippi den 2009-06-15 klockan 20:10.
pippi är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#17) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2009-06-15, 22:30

Citat:
Ursprungligen postat av pippi Visa inlägg
Ni kommer med så mycket bra tips.

Jag kom inte iväg till nåt gym för att köpa kort idag för jag har sovit hela dagen. Men imorrn!

Personlig tränare har jag inte råd med men får man inte någon form av hjälp?
Ska man bara gå dit och fatta allt själv?

Jag har handlat idag men inget godis. Köpte grönsaker, lite vindruvor och skit. Gjorde en taco. EN!
Skippade tom gräddfil som jag brukar ha på. *stolt*

Tånagel, du vet inte vad du ger dig in på när du säger så till mig. Jag kanske tar dig på orden!

Vad jag behöver är ett matschema. Det får man hos dietisten eller??

Edit:
Vad är långsamma kolhydrater då mer än fullkornspasta?

Sen vill jag bara säga att jag inte bara har 10 kg övervikt utan det är betydligt mer men läkarn sa att jag MÅSTE ner 10 kg. Så just nu är det mitt mål, sen får jag se.
LÅngsamma kolhydrater är allt med fullkorn, du ska alltså undvika vitt mjöl.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#18) Gammal
pippi
Nu ännu tjockare
 
pippis avatar
 
Inlägg: 1 708
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Villa Svullekulla
2009-06-15, 22:39

Jag ska undvika allt som är gott.*uppfattat*


Ja Nej
pippi är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#19) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-06-15, 22:44

Japp...

Första dagarna kommer du vara en sockerpundare med abstinens. När du snubblar och vinglar in i affären kommer du endast se kakor, godis och bullar överallt.

Sedan går det över, och du börjar känna sig så där lite bättre än alla andra för att du har sådana hälsosamma saker i varukorgen...



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#20) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2009-06-15, 22:48

Citat:
Ursprungligen postat av pippi Visa inlägg
Jag ska undvika allt som är gott.*uppfattat*
Nejdå, det finns massor av nyttigheter som är goda.

Jag tänker testa den s.k sjukhusdieten nästa vecka. Jag antar att den säkert lovar mer än den kan hålla men den verkar ju iaf inte vara av ondo.

Kopierat från annan plats i cyberspace:

"SJUKHUS DIETEN"

enligt den ska man gå ner mellan 4-7,7 kilo / veckan.. (hur bra låter inte det?)


SOPPAN!

2 brk tomater ( krossade eller passerade)
3 stora purjolökar eller en stor gul lök
2 kyckling-höns eller kött buljong tärningar
1 pkt nudlar (Mr Lee´s nudlar)
1 stång selleri
2 brk gröna bönor eller frysta bönor
2 gröna paprikor
0,8 kg morötter

krydda detta som du vill med vitlök, salt, peppar persilja osv.
skär grönsakerna i små bitar ha i katrull, häll i tomaterna och de andra grönsakerna. häll på vatten så det täcker allt. koka tills grönsakerna är möra.
man kan koka dubbel sats och frysa in så man har om det inte skulle räcka hela veckan.

denna soppa kan ätas hela veckan (när du är hungrig). ät så mycket du vill, det är inga extra kalorier. ju mer du äter av soppan destu mer går du ner i vikt. ät den till frukost , lunch och middag.

det du ska dricka är vatten,vatten och vatten INTE bubbel vatten. du kan dricka kaffe och te men då utan mjölk o socker förståss..

DAG 1: ät alla slags frukter UTOM BANAN. melon är perfekt lite kalorier. ät bara frukt o soppa idag.

DAG 1 : bara grönsaker och soppa idag. råa,kokta eller burkgrönsaker. ät gärna gröna bladgrönsaker som spenat grönsallat osv.. INTE MAJS ÄRTOR ELLER BÖNOR. till middag kan du äta en bakad potatis med kryddsmör.INGEN FRUKT IDAG.

DAG 3: ät så mycket soppa,frukt och grönsaker du vill idag. efter idag ska du ha gått ner MINST 2 kg.

DAG 4: idag är det bananer och lättmjölk som gäller. ätminst 3 bananer och drick mycket mjölk. kroppen behöver protein och kalcium. kom ihåg att äta soppa åxå. efter idag ska du märka mindre sug efter sötsaker.

DAg 5 : biff och tomater. du kan äta mellan 200-560 gramm biff och tomater idag . ät soppa minst en gång.

DAG 6: ät så mycket biff och grönsaker du vill idag, ingen potatis. ät soppa också.

DAG 7: brunt ris (råris). drick juice utan socker. ät grönsaker och så mycket soppa du vill förstås. ma kan blanda ris och grönsaker om man vill.

efter dessa 7 dagar ska du ha gått ner mellan 4,5 .7,7 kg. har du gått ner 7,7 måste du vänta minst 2 dagar innan du gör dieten igen.

man kan annars göra dieten hur ofta man vill, den rensar kroppen på toxiner ( gifter) som ger en bättre hälsa.

vänta minst 24 timmar efter avslutat diet innan du dricker alkohol, det har att göra med ,med fettsamling i kroppen.

(Jag orkar inte rätta alla galna skrivfel. )
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp