Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur h@XX0r och teknik- och spelstofiler

Notiser

h@XX0r och teknik- och spelstofiler IT, datanööördar och spel.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Pomperipossa
Ugnsbakad trollpacka
 
Pomperipossas avatar
 
Inlägg: 307
Reg.datum: Jul 2008
Stationär eller bärbar? - 2008-11-27, 20:50

Det ser ut att bli ny dator inom snar framtid. Just nu har jag en bärbar som jag är måttligt förtjust i, den blir ofta överhettad, har knappt något grafikkort (=går inte att spela på), och är allmänt "klen". Visst finns det bärbara som är bättre än min, men frågan är om man inte ska satsa på en stationär istället? Jag använder datorn mycket, laddar ner och ser på film, använder ordbehandling och vill kunna spela spel om andan faller på.

Vad hade ni valt?
Pomperipossa är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-27, 20:58

Citat:
Ursprungligen postat av Pomperipossa Visa inlägg
Det ser ut att bli ny dator inom snar framtid. Just nu har jag en bärbar som jag är måttligt förtjust i, den blir ofta överhettad, har knappt något grafikkort (=går inte att spela på), och är allmänt "klen". Visst finns det bärbara som är bättre än min, men frågan är om man inte ska satsa på en stationär istället? Jag använder datorn mycket, laddar ner och ser på film, använder ordbehandling och vill kunna spela spel om andan faller på.

Vad hade ni valt?
En bärbar är som namnet antyder till för att kunna ta med sig. Som vanlig hemdator får man för samma pengar mycket mer dator om man väljer en stationär. Men varför inte som jag ha båda? En rejäl bruksdator med stor skärm som normaldator och en liten billig t.ex ASUS EEE att ha som mobil.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-11-27, 21:01

Om du alltid sitter på samma plats när du använder din dator så är väl en stationär det bästa men om man vill surfa i soffan, sängen eller valfri plats är naturligtvis en bärbar det bästa.
Jag hade valt en bärbar men det är jag och det passar mitt internetande och datoranvändande.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Pomperipossa
Ugnsbakad trollpacka
 
Pomperipossas avatar
 
Inlägg: 307
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-27, 21:04

Jag har inte råd med både och just nu, men jag kan nog ha kvar den här skrutten ett tag till om man vill ligga i soffan och surfa. Det är ju väldigt bekvämt...
Pomperipossa är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-11-27, 21:16

Prestanda- och funktionsmässigt är det inte svårt att matcha en stationär, tidigare var det svårt att få tag i hårddiskar för bärbara som var större än 120-160 GB, men nu finns det t o m 250 GBs diskar. Samma sak med grafiken, beroende på prisklass så kan det klara av spel utan problem.

Sedan kan man koppla in en bärbar till en bildskärm, om man nu är ute efter det. Dessutom har de stora skärmarna (22 eller 24 tums) blivit riktigt billiga, ca. 2200-2800 kr kostar dem nuförtiden.

RAM-minne som är större än 3 GB klarar inte operativsystemen av (av diverse orsaker som är för tekniska för att tas upp här), och 2 GB duger alldeles utmärkt.

Samma sak med hårddiskutrymmet, 250 GB kan vara dyrt då det handlar om 2,5 tums diskar, som är mindre än 3,5 tums som finns i stationära datorer, och därmed dyrare att tillverka. Men satsar du på en "lagom" dator, dvs. 2 GB RAM minne, 120 GB hårddisk så borde kalaset inte kosta mycket. Vill du h mer utrymme för dina filer så kan du alltid handla en USB-disk i framtiden.

Vad du ska akta dig för, ifall du är ute efter bra grafik, är Celeron-processorer och inbyggda "Intel" grafikkort.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-11-27, 21:19

Citat:
Ursprungligen postat av Pomperipossa Visa inlägg
Jag har inte råd med både och just nu, men jag kan nog ha kvar den här skrutten ett tag till om man vill ligga i soffan och surfa. Det är ju väldigt bekvämt...
Om du har en bärbar som är okej så kanske du ska satsa på en stationär.
Själv kör jag enbart på bärbara men så är jag ju lite slapp av mig, en stationär står ju där den står och då måste den ju vara någonstans där det känns bekvämt att sitta, om man ska se film eller så, fast återigen, det är ju bara hur jag fungerar och tänker.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Pomperipossa
Ugnsbakad trollpacka
 
Pomperipossas avatar
 
Inlägg: 307
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-27, 21:33

Jag håller med, men jag känner att jag vill ha en dator som klarar av lite mer än en laptop oftast gör. Eller så får jag köpa mig en bärbar monstermaskin.
Pomperipossa är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-28, 07:38

Vad gör du som kräver så enormt mycket prestanda att det skulle krävas en stationär?

Sen är det frågor som: har du en bra arbetsplats, där du sitter ordentligt? Vill du ha datorn framme hela tiden?

För mig är valet superenkelt, en bärbar, alla dagar i veckan.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Pomperipossa
Ugnsbakad trollpacka
 
Pomperipossas avatar
 
Inlägg: 307
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-28, 09:08

Jag har redan skrivit vad jag gör/vill göra med datorn.

Ja, jag har en arbetshörna så plats finns.
Pomperipossa är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp