Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Sverige och Utrikes

Notiser

Sverige och Utrikes Samhälle, politik och debatt.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
Svenska män är förtryckta - 2009-04-19, 09:54

Dom är så förtryckta att dom inte ens förstår att dom är förtryckta enligt Camilla Lindberg (FP) http://www.expressen.se/Nyheter/1.15...litiker-man-ar förtryckta Min beundran för hennes rakryggade åsikter växer ännu lite grann efter hennes mod att gå emot partipiskan när FRA lagen klubbades. Visst vissa kanske tycker att hon är en könsförrädare men det ligger mycket i det hon skriver. Jämför med det ryggradslösa kräket Fredrick Federley (C) som stog och bölade i talarstolen och skämde ut sin mamma. Själv känner jag mig inte särskilt förtryckt men jag kanske är så förtryckt att jag inte förstår att jag är förtryckt för att jag är förtryckt..... Någon annan av herarna på forumet som känner sig förtryckt och i så fall hur?
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2009-04-19, 10:16

Jag respekterar henne, inte bara pga. FRA-omröstningen, utan även pga. åsikterna om hur rökarna behandlas i detta land:

http://www.obsklassen.se/showpost.ph...2&postcount=43

Jag förstår dock inte allvaret på frågan. Att inkvotera kvinnor är en sak, vilket är helt fel, men att män öppnar dörrar eller bär väskor är väl skitsaker?


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-04-19, 10:55

Typiskt desperat mansfjäskbeteende, var det inte Cecilia Gyllenhammar och Jessica Zandén för ett tag sedan?

Nä, det kortet kan alltid spelas ut förr eller senare.... oftast senare, av nån anledning...
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
tokyo
Elev
 
tokyos avatar
 
Inlägg: 171
Reg.datum: Dec 2008
2009-04-19, 11:33

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Typiskt desperat mansfjäskbeteende, var det inte Cecilia Gyllenhammar och Jessica Zandén för ett tag sedan?

Nä, det kortet kan alltid spelas ut förr eller senare.... oftast senare, av nån anledning...
Du vet inte hur hemskt det är att vara man. Att tvingas gå och öppna dörrar och försöka undvika att våldta kvinnor hela dagarna!


Jag föll över en tandpetare!
tokyo är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Svimfärdig
Återanpassningsbar?
 
Svimfärdigs avatar
 
Inlägg: 2 476
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sluten avdelning på okänd ort.
2009-04-19, 12:51

Jag vill hellre ha svar på frågan: Vem av er vill bli förtryckt? Bara att PM:a så ska jag fan se till att ni inte kommer ur skosulan på ett bra jävla tag. KARLJÄVLAR!




"Bara för att jag inte bryr mig behöver det inte betyda att jag inte förstår."
Svimfärdig är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2009-04-19, 17:42

Att artikeln inte är långt från sanningen står fullständigt klart. Inte minst vissa fenomen på forumet är ett bevis för detta. Det är ju till exempel helt okej att skriva saker som att alla män är idioter och svin!

Själv gick jag till motattack häromdagen och skrev att alla kvinnor är dumma i huvudet osv, men det var ju märkligt nog bara Evert som fick skit för det.


I övrigt är det en generation mesar därute. Många tjejer säger ju att de svenska killarna faktiskt inte ens märks.


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-04-19, 17:51

Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen Visa inlägg
Många tjejer säger ju att de svenska killarna faktiskt inte ens märks.
Ja artikelförfattaren t ex.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-04-19, 17:54

Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen Visa inlägg
Själv gick jag till motattack häromdagen och skrev att alla kvinnor är dumma i huvudet osv, men det var ju märkligt nog bara Evert som fick skit för det. .
Men det var ju ingen kvinna som tog åt sig bara...

Varför tar ofta en schysst man åt sig om ngn säger att män är svin?

Tycker Lundbergs citat är lite mansförtryckande, om man anser att mesig är ett negativt ord. Som det här t.ex:

Citat:
- Någonstans har vi skapat en hel generation, en hel nation, med lite mesiga män. Och det gör ingen människa glad, säger hon.
Sedan har hon en poäng att en lagen som syftar till Kvinnofrid borde kunna gälla för män också.
Misshandel kan ju en kvinna också dömas till, däremot är jag inte säker på hur det gäller i fall med långvarig psykisk och fysisk nedbrytning av män. Någon som vet?

Däremot är antalet män som pucklar på andra män större, liksom män som pucklar på kvinnor. Lika bra att erkänna, och stämmer med Lindbergs analys om att män och kvinnor är olika. Tycker hon generaliserar hela genusforskningen en aning, även om ett irriterande konsensus verkar ha uppstått inom den att allt är sociala konstruktioner. Jag skulle vilja se genusforskning över disciplinära gränser, utan politisk drivkraft bakom. Nu sitter samhum genusforskare och bråkar med t.ex. neurologer som är intresserade av könsskillnader. Varför? Finns hur många intressanta perspektiv som helst att hämta från varandra där.
Det handlar bara om vem som skall makt över tolkningen av denna viktiga fråga.

Den feministiska forskningen som sedemera blev genusforskning har ett politiskt syfte.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.




Senast redigerad av Mröff den 2009-04-19 klockan 18:13.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2009-04-19, 17:59

Citat:
Ursprungligen postat av Mröff Visa inlägg
Men det var ju ingen kvinna som tog åt sig bara...

Varför tar ofta en schysst man åt sig om ngn säger att män är svin?
Det fattar inte jag heller.

Dessutom förstår jag inte alls det stora motståndet mot kvotering, män "kvoterar" ju in män och kompisar jämt utan att någon reagerar?

Kvotera in mer kvinnor så kanske det slutar med att den mest meriterade får jobbet i stället för "kompisar" till män som de kan bada bastu med.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-04-19, 18:11

Sverige har väldigt få kvinnor på högre positioner i samhället i jämförelse med andra länder. Trots att vi säger oss vara så jämställda.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp