Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Brott och straff

Notiser

Brott och straff Kriminalfall och dess konsekvenser.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
Juridikbajs - 2008-07-10, 16:28

Den senaste tiden har jag:

- blivit misshandlad av fd. grannar.
- haft en trafikolycka.
- ansökt om indrivning av skulder hos kronofogden.

Därför har jag haft samtal med en massa myndighetspersoner, poliser, åklagare, osv., fyllt i en massa blanketter, och börjat läsa en del vardagsjuridiksböcker, hänga på FBs juridikforum, osv.

Nu kan jag tillräckligt mycket vardagsjuridik för att kunna hitta p..., öh, komma med vettiga svar till en del enkla frågor.
Så berätta, har du haft din share av byråkrati? Blankettsonani och en kokt hjärna pga. telefonlurar fastklistrade i örat?


Spritney Bears rockar f1!

Senast redigerad av CodeMAN den 2008-07-11 klockan 06:17. Anledning: Gillade inte den gamla rubriken
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat
 
sås på slipsens avatar
 
Inlägg: 2 384
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-10, 18:43

nej


Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-10, 19:22

Min exman och jag genomförde en bodelning helt utan inblandning av jurister. För detta blev vi grymt trakasserade av berörda myndigheter, som lade våra skrivelser underst i högen, hittade på svepskäl att starta processen omigen osv. Inte förrän vi följde upp vad som verkligen hänt, och de insåg att vi kunde gå till JO (eller vad det heter) sket de i brallan, bad om ursäkt, skyllde på varandra osv, och tryckte på den där juridiska knappen.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-07-10, 19:53

En (felaktig) uppfattning när det gäller vardagliga juridiska problem är att man måste anlita en jurist så snart man nämner polis, domstol, ansökan om bodelning/indrivning/krav på skadestånd.

Faktum är att man kan klara sig rätt bra genom att låna böcker (bibliotek), läsa tidigare artiklar (internet), och fråga vänner. Om, och om, saker å ting går fel, då är det nog läge att prata med en jurist.

Tingsrätten, t ex har en fas, sk. förhandlingsfasen, där parterna diskuterar tvisten med en nämndeman. Kommer man inte överens under förhandlingsfasen då blir det domstol. Annars kan vem som helst med en mun och en tunga kan klara av förhandlingarna.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-10, 19:57

Ja precis så är det. Och om det inte ens är fråga om en tvist utan i fullt samförstånd, så ger de olika myndigheterna hemsidor alla upplysningar man behöver för att hantera det själv.
Tyvärr räcker det inte alltid, när en papper hamnar hos hos den dysfunktionella småpåven i rummet längst in i korridoren.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Christer
Anal-ytiker
 
Christers avatar
 
Inlägg: 3 320
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Överkalix
2008-07-11, 23:34

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
En (felaktig) uppfattning när det gäller vardagliga juridiska problem är att man måste anlita en jurist så snart man nämner polis, domstol, ansökan om bodelning/indrivning/krav på skadestånd.

Faktum är att man kan klara sig rätt bra genom att låna böcker (bibliotek), läsa tidigare artiklar (internet), och fråga vänner. Om, och om, saker å ting går fel, då är det nog läge att prata med en jurist.

Tingsrätten, t ex har en fas, sk. förhandlingsfasen, där parterna diskuterar tvisten med en nämndeman. Kommer man inte överens under förhandlingsfasen då blir det domstol. Annars kan vem som helst med en mun och en tunga kan klara av förhandlingarna.
Man kan läsa sig till väldigt mycket, men man riskerar samtidigt att ställa en felaktig diagnos (om jag får använda en medicinsk metafor) om man inte har hela bilden klar för sig.

Man kan till exempel inte alltid bara läsa en lagtext och förstå vad som menas. Vissa ord har juridiska innebörder som man måste känna till, det kan finnas praxis eller förarbeten som beskriver hur lagtexten ska tolkas och så kan det finnas andra lagar som innebär att den lag man tittar på inte alls gäller i den aktuella situation.

Så jag säger nja, man kan komma en bit på vägen, men det finns en anledning till att det finns juristutbildningar.


Nejdå, ni luktar inte alls lök.
Christer är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-11, 23:37

Jag skulle inte ge mig in i en mer allvarlig rättslig tvist utan en rejäl advokat.

Däremot kan man mucka med myndigheter. JO behöver man ju bara slänga in en anmälan via internet till. Jag har fått rätt från JO och myndigheten fick en tillsägelse.

Innan JO meddelade sin ståndpunkt ringde bossen för myndigheten upp mig, och vi hade ett långt samtal om "rättsprinciper".
Det är många mysko samtal man fått under sina dagar här på jorden.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Christer
Anal-ytiker
 
Christers avatar
 
Inlägg: 3 320
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Överkalix
2008-07-11, 23:39

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Jag skulle inte ge mig in i en mer allvarlig rättslig tvist utan en rejäl advokat.

Däremot kan man mucka med myndigheter. JO behöver man ju bara slänga in en anmälan via internet till. Jag har fått rätt från JO, myndigheten fick en tillsägelse. Innan JO meddelade sin ståndpunkt ringde bossen för myndigheten upp mig, och vi hade ett långt samtal om "rättsprinciper".
Det är många mysko samtal man får.

Hmm, du kan ta in mig som konsult! Jag funderar på att bli rättshaverist! Allt ska överklagas! Inlagor ska skickas till Justitiedepartementet, JO, KU, JK, RFSU och Jordbruksdepartementet! Och Leif Silbersky!


Nejdå, ni luktar inte alls lök.
Christer är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-11, 23:47

Citat:
Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
Hmm, du kan ta in mig som konsult! Jag funderar på att bli rättshaverist! Allt ska överklagas! Inlagor ska skickas till Justitiedepartementet, JO, KU, JK, RFSU och Jordbruksdepartementet! Och Leif Silbersky!
Trams...man är väl inte rättshaverist för att man använder sin lagliga rätt att anmäla myndigheter som gjort fel. JO tar heller inte upp alla fall som anmäls.

Men för all del...vill du bli genuin rätthaverist kan jag nog ge några fina tips.

Som den fräna JK Göran Lambertz sade. Om jag inte vore jurist skulle jag vara rättshaverist...



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Christer
Anal-ytiker
 
Christers avatar
 
Inlägg: 3 320
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Överkalix
2008-07-11, 23:49

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Som den fräna JK Göran Lambertz sade. Om jag inte vore jurist skulle jag vara rättshaverist...
Det var lite kul!

Näe, jag menade inte att du var rättshaverist, men jag har seriöst pratat om det flera gånger med min kamrat Ted att vi borde slå oss ihop och bli haverister på heltid. Men just nu hinner jag inte.


Nejdå, ni luktar inte alls lök.
Christer är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp