Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Övrigt

Notiser

Övrigt Jag hittade inget annat ställe att posta denna fundering.

Visa resultat för omröstning: Vilken klass tillhör du/kommer du ifrån?
Arbetarklass 6 31.58%
Medelklass 8 42.11%
Öfvre medelklass 3 15.79%
Överklass 1 5.26%
Jordägande adel 1 5.26%
Antal röster: 19. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
Vilken klass kommer ni från? - 2008-08-02, 13:11

Arbetarklass, medelklass, ofvre medelklass, ekonomisk överklass eller bara överklass. Jordägande adel?

Det har skrivits ett otal böcker om det så det är väl bäst att vi reder ut det.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-02, 13:45

Glömde ett alternativ och känner mig inte hemma alls, hade velat passa in mig på medelklass men ett stenkast från dynggrepen. Ekonomisk överklass med värderingar som inte riktigt hann med.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-02, 13:48

Kan inte det vara medelklass?
Allt handlar väl eg. om generationer. Är du ekonomisk medelklass i första generationen, så har du nog svårigheter att hinna med att anpassa dig till mentaliteten.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-02, 13:55

Nja, mina föräldrar kommer från arbetarklass, jobbade sig upp och bosatte sig i en överklassmiljö. Själv trivdes jag inte och skaffade mig medelklassvärderingar, umgicks med lärarbarn och punkare på gymnasiet.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-02, 13:59

Där jag kommer ifrån finns det egentligen ingen överklass eller någon jordägande adel. Feodalsystemet har aldrig existerat i de norra delarna av landet. Däremot finns det släkter som äger mycket mark och skog.

De som fortfarande finns är just arbetarklass, medelklass och övre medelklass. Värderingarna behöver inte alltid följa mallarna för hur det ser ut i övriga Sverige. Har du mycket stålar kan du ändå gå omkring med träningsoverall i offentliga miljöer.

Det är lite förvirrande när man kommer ner i landet för en skogsmänniska. Att människor här nere i högre utsträckning följer mallarna för hur man skall bete sig inom vissa klasser, och umgås med folk från samma klass. Det uppfattar jag som lite "fyrkantigt".

De enda jag kan ha större svårigheter att umgås med är stureplansöverklass, iom att jag gillar att diskutera. Kan störa mig på märkeshysterin och har varit på djursholmsfester där alla har samma märkesskor och liknande klädsel på sig. Typiskt har också killarna gått ut i köket etc senare och rökt cigarr. Uppfattar det som stereotypt och lite töntigt.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.




Senast redigerad av Mröff den 2008-08-02 klockan 14:13.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-02, 15:35

Ett klassperspektiv finns. Jag kan på rätt stående fot avgöra vilken klass någon kommer ifrån, jag har ju så att säga ett ben i varje samhällsdel. Arbetarklass, medelklass och även riktigt jävla hög överklass.
Jag pratade hovåsamerikanska, blev inbjuden till PG och Sten Allan, skulle bli egen företagare och författare (), fick ett klubbmedlemskap i en golfklubb som konfirmationspresent. Och en bil, men det var snarare en parentes. Att man skulle få bil var underförstått.

I min familj diskuterade man dock, och vi blev bittra fiender, alltid, på slutet. Svalans bokklubb fanns och det vi hade en rejäl bokhylla bestående av böcker som ingen läste, förutom jag. Mycket romaner av Pearl S Buck.

Sedan bytte jag klass, blev interlektell och startade rockband. Typ. Mina föräldrar har jag inte pratat med på ett och ett halvt år. Men fattig kommer jag inte dö. Jorden kommer bli det nya guldet.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 10:38

Rätt häpnadsväckande att så många är medelklass och lite pinsamt att jag satt mig själv som enda person som öfvre medelklass. Jag menade det inte så! Visste bara inte vad jag skulle svara, tryckte på knappen bara.

Var är proletariatet? Var är adeln? Bielke?
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 10:48

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Rätt häpnadsväckande att så många är medelklass och lite pinsamt att jag satt mig själv som enda person som öfvre medelklass. Jag menade det inte så! Visste bara inte vad jag skulle svara, tryckte på knappen bara.

Var är proletariatet? Var är adeln? Bielke?
Jag saknar en definition att utgå ifrån. Det som jag tidigare lärt mig är att klass är föräldrarnas klasstillhörighet bestämmer barnens. Det har åtminstone du inte utgått ifrån så jag misstänker att olika personer har olika utgångspunkter. Exakt när och hur en klassresa och klassförändring görs/sker vet jag däremot inte.

Kanske finns det flera? Exempel; social, utbildningsmässig resp ekonomisk. Jag vet inte?

Vad krävs för att tillhöra övre medelklass t.ex?

Jag har två adelssläkter i släkten, båda på mödernet så därför räknar jag inte mig själv som tillhörande adeln eftersom den endast går på fädernet.

Senast redigerad av Gullan den 2008-08-03 klockan 10:59.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 10:50

Jag har gjort en intellektuell klassresa, från arbetar/medelklassmentalitet till intellektuell "överklass". Det var inte nådigt vilka kulturskillnader på ett intellektuellt och socialt plan jag varit med om.

Ekonomiskt är inte klassresan speciellt stor, eftersom den intellektuella överklassen är masochister när det gäller att få betalt för sina gärningar. Kanske för att de redan har pengar att luta sig mot, eller cred från föräldrar etc.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.




Senast redigerad av Mröff den 2008-08-03 klockan 10:53.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-03, 10:54

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
Jag saknar en definition att utgå ifrån. Det som jag tidigare lärt mig är att klass är föräldrarnas klastillhörighet bestämmer barnens. Det har åtminstone du inte utgått ifrån så jag misstänker att olika personer har olika utgångspunkter. Exakt när och hur en klassresa och klassförändring görs/sker vet jag däremot inte.

Kanske finns det flera? Exempel; social, utbildningsmässig resp ekonomisk. Jag vet inte?

Vad krävs för att tillhöra övre medelklass t.ex?
Enligt Susanna Popova, vars bok jag läste som satte igång den här funderingen är klasstillhörighet helt enkelt en subjektiv upplevelse. Hennes bok handlar ju om överklass och där kunde det vara fråga om helt barskrapad knaperadel men som ändå dela vissa gemensamma nämnare, uppfostran, koder etc.

Sedan är jag ju som sagt osäker på min egen status men misstänker att jag tillhör medelklass på något sätt rent värderingsmässigt men att jag egentligen kommer från någon slags uppkomlingsmiljö, fd grovarbetardöttrar och bondesöner som visade sig dugliga på ett och annat sätt och tyckte det var fint att bo i ett stort hus.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp