Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2009-02-10, 18:38

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Fast just olja är väl inget nyttigt fett egentligen om jag inte missminner mig eller rapsolja och olivolja ska visst vara okej.
Jag bara funderade för de sa på radio idag att väldigt många svenska 5-åringar var överviktiga.
Å andra sidan hävdar ju en del att fett i mat inte är det farliga utan att socker och kolhydrater är boven bakom fetma.
Ligger väl någonting i det kanske men det är ju inte varjedagsmat.
Sedan skall man iofs inte använda olivolja utan en olja med hög rykpunkt, förslagsvis raps eller solros eller särskild frityrolja. Man kan också ta cocosfett.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#12) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-02-10, 19:11

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Nu tänkte jag att man här skulle komma med recept på fisk som de flesta gillar, inklusive barn som brukar vara bland de mest svårtrugade.
Vanliga laxfjärilar (obs, ej laxkotletter) har vi kört med som lyx en gång i veckan ända sedan de var små. De älskar det, och deras kompisar som blir bjudna älskar det också.

Tror det är den absoluta benfriheten som gör det. Nästa steg på fiskskalan var fiskgryta på "fiskgrytbitar" dvs stora bitar lax och vitfisk. Toppad med färska skalade räkor. Också jättepopulärt.

En annan sak som funkar är faktiskt plattfisk med benen kvar. Det blir ett trevligt pyssel att rensa fram köttet och det är ganska riskfritt v b ben. Om man steker i smör, och har gott kryddad yta, så tycker varenda unge om det, det tror jag.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#13) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2009-02-10, 19:21

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
En annan sak som funkar är faktiskt plattfisk med benen kvar. Det blir ett trevligt pyssel att rensa fram köttet och det är ganska riskfritt v b ben. Om man steker i smör, och har gott kryddad yta, så tycker varenda unge om det, det tror jag.
Just rödspätta var nog det godaste jag visste när jag var liten, beställde det alltid på restaurang (och hemma) även om jag fick ta vad jag ville.
Panerad och stekt på hederligt sätt i smör, serverat med potatis och lingon, och citron. Plus skirat smör såklart.

Det fanns något "pilligt" men ändå lätthanterat med just plattfisk, lätt att skrapa av köttet med kniven och sedan vända på fisken, jag antar att detta apellerar till barn.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#14) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2009-02-10, 19:50

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Just rödspätta var nog det godaste jag visste när jag var liten, beställde det alltid på restaurang (och hemma) även om jag fick ta vad jag ville.
Panerad och stekt på hederligt sätt i smör, serverat med potatis och lingon, och citron. Plus skirat smör såklart.

Det fanns något "pilligt" men ändå lätthanterat med just plattfisk, lätt att skrapa av köttet med kniven och sedan vända på fisken, jag antar att detta apellerar till barn.
Lingon? Till fisk?


MIn favorit när jag var liten var mammas fiskgratäng. Kokt torsk (eller sej) med hemgjord potatismos runtomkring och med en kaviarsås med räkor i. Och ost såklart. Åhhh, det måste jag gör anågon dag, fast jag får väl äta själv eftersom sonen totalvägrar fisk och han är ändå vuxen.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#15) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2009-02-10, 20:02

Citat:
Ursprungligen postat av Fortune Visa inlägg
Lingon? Till fisk?
Till stekt fisk

Till fisk som paneras och steks är nog en god riktlinje.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#16) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2009-02-10, 20:05

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Till stekt fisk

Till fisk som paneras och steks är nog en god riktlinje.
Till stekt fisk har man ju remouladsås eller någon annan kall sås. Utom till stekt abborrfilé, den har man bara vanlgit smör till.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#17) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2009-02-10, 20:11

Citat:
Ursprungligen postat av Fortune Visa inlägg
Till stekt fisk har man ju remouladsås eller någon annan kall sås. Utom till stekt abborrfilé, den har man bara vanlgit smör till.
Har man någon kall sås typ remoulad eller romsås alternativt aioli så går det inte ihop med lingon. Har man däremot skirat smör så blir det jättegott med lingon, helst rårörda. Try it you'll like it.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#18) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2009-02-10, 20:50

Det där Fish and Chips receptet ska jag ta och prova ganska snart.
Det lät väldigt gott tycker jag.

Vi äter på tok för lite fisk här hemma faktiskt.
Det blir oftast panerad rödspätta eller torsk direkt från frysdisken inget av det är särskilt poppis hos barnen.

På Sommaren däremot då äter vi ganska mycket rökt eller halstrad fisk och det tycker dom om.
Rökt Röding eller halstrad Sik är uppskattad faktiskt gillar dom också halstrad strömming.


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#19) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2009-02-10, 21:00

En sak som man faktiskt skulle kunna sälja in till barn är gäddfärsbullar (man kan ha vilken fisk som helst), man kan säga att det är hamburgare och servera det i bröd, med lite citron, dill och majonnäs och valfria grönsaker.

Det gjorde vi med några gatukids från bergsjön och det var en hit vill jag lova, särskilt som de själva fångat fisken.

Klassiska gäddfärsbullar görs av ca 500 gr benfritt kött som körs i mixer, sedan rör man ner vispgrädde, ägg, och smakar av med salt och peppar och kanske dill och en skvätt vitt vin. Sedan rullar man dem i ströbröd och steker.

Man kan göra räksås eller dyligt till, men som sagt, testa med lite hamburgsformade "gäddburgare" i rostat vitt bröd. Var succe hos Mustafa.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#20) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2009-02-10, 21:03

Såna brukade min mormor göra när jag var barn och du har rätt dom smakade inte så där fiskigt alls.
Jag vägrade nämligen allt som smakade för mycket fisk.

Kokt Löja i vitsås tex fruktansvärt äckligt.


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp