Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
Gabriel Knight
Väderpojke
 
Inlägg: 510
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-05, 01:58

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Det går ju inte att avstå från kolhydrater.

De kolhydrater du skall avstå från är de snabba som höjer insulinnivån snabbt och sänker den lika snabbt. Långsamma kolhydrater skall käkas.
Hur vet man vilka som är långsamma då?

Usch dessa dieter blir man ju snurrig av, man vet ju inte vad man ska äta ju


FRA ser DIG!!!!
Denna dag, ett liv....
Allt är regeringens fel...
An Irish blessing med Roma Downey och musik av Phil Coulter
http://www.youtube.com/watch?v=G131ORJH6X0
Gabriel Knight är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#12) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-10-05, 04:51

GI handlar om, som jag har förstått det, att byta ut kroppens energikälla från den man oftast är van vid, kolhydrater, till en annan, dvs. fett.

Kolhydrater är den vanligaste energikällan idag. Det mesta vi äter innehåller höga halter av kolhydrater, vilket leder till två problem: Kolhydrater omvandlas till socker, som i sin tur gör det svårare att reglera sockernivån i kroppen, och allt fett lagras som reserv, som i sin tur gör ni-vet-vad.

Om man slutar att äta kolhydrater i stora mängder så tvingas kroppen att använda fettet som energikälla, vilket innebär att allt fett man äter används direkt av kroppen. Med andra ord så måste man åta rikligt med fett för att kunna överleva om man "slutar" med kolhydrater. Och det är vi inte vana vid förstås, pga. alla skräckhistorier om fetma.

Ola Lauritzsons bok är suverän om man är amatör på GI, då den innehåller en massa recept som är guldvärda för nybörjare som inte riktigt begriper hur fasen man kan stoppa i sig en massa fett och inga eller lite kolhydrater.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#13) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-05, 07:02

Fullkorn borde väl vara OK enligt GI...



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#14) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-05, 10:46

Boken jag hänvisade till är en kickstart som under tre veckor i princip tar bort alla kolhydrater och kroppen börjar då tära på de egna fettdepåerna (lovehandles och sånt ). Samtidigt minimeras sockret för kolhydraterna bryts ner till olika sockerarter och därmed ska vi sugerjunkies bli av med sockersuget.

Att köra så strikt som jag gör nu mer än tre veckor är inte tillrådigt för blodfetterna _kan_ höjas drastiskt och det är inte helt bra att byta ut ett viktproblem mot ett hjärta/kärlproblem. Jag har dessutom veckomål, dvs tar en vecka i taget.

Men principen är, som Mröff säger, att byta ut snabba kolhydrater till långsamma och självfallet, som Gabbe säger, äta varierat med mycket frukt och grönt. Troligtvis är det vanligare att variera mellan Gorbysar, pizza och kebab.

Idag vaknade jag lite senare och drack kaffe, två koppar. Sen har jag fixat lite här och satt på en tvättmaskin för att sedan gå på crosstrainern. Det var inte helt optimalt att göra det innan frukost för jag blev alldeles matt och orkade inte mer än 30 minuter. Nu håller snurret på att försvinna. Tänker inte göra om det.

Frukost: 1 dl keso, ½ dl blåbär, 1 msk linfrö, 1 msk mandelspån. Vansinnigt gott!


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#15) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-05, 12:51

Då kör vi några recept. Jag är ju inte särskilt road av att laga mat så då köra jag ett race så finns det att bara plocka fram ur frysen

Tacosallad, 1 portion
100 g nötfärs
smör
1 msk tacokrydda
1 msk vatten
isbergssallad
gurka
tomat
riven ost
tacosås
gräddfil

Gör köttfärsen som vanligt och servera med resten. Enkelt och snabbt.


Senapsfylld kyckling i savoykål, 4 portioner, 200 grader
4 kycklingfiléer
1 pkt bacon
1 msk dijonsenap
salt och peppar
½ savoykålshuvud
ugnssnöre eller tandpetare
olivolja
ca 16 champinjoner
1 rödlök
1½ dl mellangrädde
2 tsk dijonsenap

Bryn baconstrimlor i några minuter tills de fått färg. Skär ett snitt i kycklingfiléerna, vik upp och bred på dijonsenap och hälften av baconfräset. Vik ner och krydda med salt och peppar. Bryt av fyra stora savoykålsblad och rulla in en kycklingfilé i varje. Fäst med en tandpetare eller bind med snöre. Pensla med olivolja och lägg i ungsfastform. I ugnen ca 20 minuter eller till kycklingen är genomstekt.

Skiva champinjoner och rödlök, strimla resten av savoykålen. Stek champinjoner och rödlök i olikvolja några minuter. Lägg i savoykålen och blanda om. Häll på grädde och senap och smaka av med salt och peppar. Strö över resten av baconfräset.

Visst låter det gott! Om man inte vill GI:a sig så mycket funkar det nog med klyftpotatis till.


Till sist har jag gjort
Ädelostbiffar med päron och valnötssallad, 4 portioner, 200 grader
500 gr nötfärs
1 ägg
½ dl grädde
salt och peppar
färsk bladpersilja
200 gr ädelost eller t.ex. chevré
1 knippa romanasallad eller krispsallad
olivolja
rödvinsvinäger
2 päron
100 g valnötter

Blanda färs, ägg, grädde och hackad persilja i en skål. Salta och peppra. Gör fyra biffar. Stoppa in 25 g ost i varje och forma en biff. Stek i ugnen ca 20 minuter.

Bryt salladen i bitar och läggi en skål, till sätt god olivolja, vinäger, salt och peppar och blanda om ordentligt. Skiva päronen och lägg i salladen tillsammans med valnötter. Garnera med resten av osten.

Samma sak här. Funkar nog med klyftpotatis eller nåt annat för icke-GI:are.


Recepten kommer från GI dag för dag, Ola Lauritzson & Ulrika Davidsson


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#16) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-10-05, 13:53

Nötter och frön är viktiga. Tycker man att salladen är fööör salladsaktig så kan man lägga till solrös- och pumpafrön. Val- och cashewnötter funkar skitbra som mellanmål.

Obs för nybörjare: Det ska vara cashewnötter, och inte vanliga jordnötter. Det finns tydligen någon skillnad som jag inte orkade bry mig om.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#17) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-05, 13:58

Jess, nötter och frön särskilt pumpafrön är bra.

CodeMAN, du får bli min GI-sidekick!


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#18) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2008-10-05, 14:06

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
Nötter och frön är viktiga. Tycker man att salladen är fööör salladsaktig så kan man lägga till solrös- och pumpafrön. Val- och cashewnötter funkar skitbra som mellanmål.

Obs för nybörjare: Det ska vara cashewnötter, och inte vanliga jordnötter. Det finns tydligen någon skillnad som jag inte orkade bry mig om.
Om jag har fattat saken rätt så innehåller jordnötter ett fett som tar en halv evighet på sig att brytas ned, det kanske kan vara anledningen?

Det är en jäkla massa nötter i recepten till GI-mat verkar det som och nötter är inte gott att blanda i maten. Knappt annars heller för den delen.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#19) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-10-05, 14:17

Citat:
Ursprungligen postat av Fortune Visa inlägg
Det är en jäkla massa nötter i recepten till GI-mat verkar det som och nötter är inte gott att blanda i maten. Knappt annars heller för den delen.
Det är antagligen för att det är rätt svårt att bli av med gamla vanor när det gäller kolhydrater. Protein och fett blir mycket viktigare, och som en nybörjare tänker man då enbart på kött och sallad.

Dock finns protein i en massa saker, nötter är ett exempel. Ägg, insekter (om man är nu i Afrika), bönor, osv. Huvudsaken är att variera så gott det går så att man inte tröttnar fort.

Sedan finns det sidrätter som innehåller mindre kolhydrater. Bulgur i stället för ris, fullkornspasta eller bröd i stället för vanliga fungerar bättre. Som tur är så har vi varudeklaration i Sverige, där kan man jämföra hur mycket kolhydrater t ex ett vanligt (ca 80%) och fullkornsbröd (ca 40%) innehåller.

Edit: Jag kan tillägga att GI är mycket skonsammare för diabetiker, eftersom det dolda sockerintaget förminskar avsevärt. Jag har sk. typ 2 diabetes, och har slutat oro mig om det då det inte alls svårt att hålla en jämn nivå nuförtiden.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#20) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2008-10-05, 14:22

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
Det är antagligen för att det är rätt svårt att bli av med gamla vanor när det gäller kolhydrater. Protein och fett blir mycket viktigare, och som en nybörjare tänker man då enbart på kött och sallad.

Dock finns protein i en massa saker, nötter är ett exempel. Ägg, insekter (om man är nu i Afrika), bönor, osv. Huvudsaken är att variera så gott det går så att man inte tröttnar fort.

Sedan finns det sidrätter som innehåller mindre kolhydrater. Bulgur i stället för ris, fullkornspasta eller bröd i stället för vanliga fungerar bättre. Som tur är så har vi varudeklaration i Sverige, där kan man jämföra hur mycket kolhydrater t ex ett vanligt (ca 80%) och fullkornsbröd (ca 40%) innehåller.

Edit: Jag kan tillägga att GI är mycket skonsammare för diabetiker, eftersom det dolda sockerintaget förminskar avsevärt. Jag har sk. typ 2 diabetes, och har slutat oro mig om det då det inte alls svårt att hålla en jämn nivå nuförtiden.

När jag har läst om GI så har jag fattat det som att man inte ska äta mjölrätter överhuvudtaget, alltså varken fullkornspasta, -bröd eller vanlig pasta eller bröd. (Vilken konstig mening det blev men förhoppningsvis så fattar du ändå.)

För mig är det ju svårast att sluta med mina älskade mackor (alltid fullkorn) och min musli.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp