Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Filmtajm och tevesoffan

Notiser

Filmtajm och tevesoffan Från Grötbögen till Sex and the City.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#51) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

Reg.datum: Jul 2008
2008-09-30, 13:23

Juryns invändningar hade inte det minsta med det att göra, det handlade om att det blev kaka på kaka om en sockersöt tjej sjunger en sockersöt låt.
Jag håller med om att det kan finnas gränser för vad man skall visa i teve vad beträffar unga tjejer men det här var ju långt från den gränsen.
Det handlade om närvaro och ja, förmåga att flirta med kameran och tittarna. Big deal.

Värst vad du vet mycket om gubbars runkobjekt, rör det sig om ett specialintresse?

Du får nog finna dig i att "småtjejer" även i fortsättningen utforskar sin sexualitet och även gör det rent fysiskt, och ibland till och med *SPOILER* killar */SPOILER*. Vi har en femtonårsgräns här i landet, är du inte nöjd med det föreslår jag att du vänder dig till närmaste riksdagsman.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#52) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2008-09-30, 13:30

Rent kommersiellt funkar ju inte sockersöta tjejen-imagen. Skall hon tänka i större banor bör hon snarare köra punkiga stilen - vilket juryn också påtalade. Då talar vi image, och att ikläda sig en offentlig roll, vilket en yngre tjej/kille får göra då de anses mer "formbara", och rent krasst är mindre individuellt formade än en äldre person.

Orsaken till att jag inte gillar "fisköga" är att han har kalla ögon och ett uttryckslöst blasé ansikte. Samt att han ger korta och inte speciellt utvecklande kommentarer till de som framträder.

För övrigt är jag väldigt förtjust i Anders och Leila Bagge. Sedan i Sepideh som har en helt makalös röst. Hon är faktiskt fascinerande. Jag får gåshud på armarna varje gång hon sjunger.

Vad gäller den underliggande psykologiska motiven till mitt uttalande om sexualitet i offentligheten och manligt kvinnligt har jag inga kommentarer.

När det gäller gränsen för sexuellt umgänge är jag inte speciellt förvånad att tjejer och killar tom har sex innan den gränsen. Hade jag en egen dotter på 15-16 år skulle jag emelletid ha en rejäl undersökning om hon kom hem med en karl som kanske var 10 år äldre än henne. Man får inte glömma att de flesta peddosar debuterar i 20-årsåldern.
Många jag träffat på som varit tillsammans med killar som sedan tom dömts som pedofiler har varit med betydligt äldre killar när de var kring 15 år. De känner sig ofta i vuxen ålder ha blivit påprackade en sexualitet, eftersom de inte hunnit undersöka den innan, och också är det en jäkla chock om personen sedan döms för pedofila brott.

Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.

Senast redigerad av Mröff den 2008-09-30 klockan 13:39.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#53) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-09-30, 13:40

Det finns många exempel på sockersöta imager som funkar kommersiellt, Amy Diamond är väl det närmaste exemplet. Nu får hon nog iofs revidera sin image lite om hon skall hitta ny publik, men hon kan ju sjunga så det skall säkert gå bra. Där verkar hennes familj vara väldigt vettig, och satt ned foten när det behövts.

Att man ikläder sig vissa roller och även formas är ju själva musik och underhållningsbranschens essens. Vissa äts ju upp av sin egen myt och det är ju såklart ett problem, men det är nog svårt att backa det bandet.

Vad beträffar dina egna underliggande psykologiska motiv så var ju frågan högst befogad, då du dels förkunnade att en massa gubbar satt och runkade till sextonåringar, och jämförde min kommentar om Yazmins blick med barnbröllop och pedofili. Kanske inte går till historien som det mest balanserade inlägg du skrivit, för att uttrycka sig milt.
Svara med citat
  (#54) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-09-30, 13:42

Du etiterar ju bara hela tiden, det är ju meningslöst att replikera då du bara ändrar hela tiden. Suck.
Svara med citat
  (#55) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2008-09-30, 13:43

Skall vi räkna obalanserade inlägg ligger nog herrn själv på topp. Att beteckna inlägg som obalanserade är bara en urgammal strategi från er gubbar att kategorisera alla inlägg som spetsar till saker av en kvinna. Suck...

Jag skulle kunna gå så långt som att ha en intellektuell diskussion om kontroll av unga tjejers sexualitet kroppsligt respektive psykiskt i olika kulturer. Så jag ser det inte som ett speciellt obalanserat inlägg.

Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#56) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2008-09-30, 13:46

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Du etiterar ju bara hela tiden, det är ju meningslöst att replikera då du bara ändrar hela tiden. Suck.
Jag editerar jämt, har du inte sett det.

Edit: Du kan ju inte påstå att Amy Diamond kör med sexblick...

Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#57) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-09-30, 13:51

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Skall vi räkna obalanserade inlägg ligger nog herrn själv på topp. Att beteckna inlägg som obalanserade är bara en urgammal strategi från er gubbar att kategorisera alla inlägg som spetsar till saker av en kvinna. Suck...

Jag skulle kunna gå så långt som att ha en intellektuell diskussion om kontroll av unga tjejers sexualitet kroppsligt respektive psykiskt i olika kulturer. Så jag ser det inte som ett speciellt obalanserat inlägg.
Jaha, var det manlig härskarteknik nu också? Bättre kan du väl ändå, med tanke på hur många högskoleprov du sitter inne med.

I såfall gav du prov på en synnerligen beprövad och sliten härskarteknik själv, när du dels använder dig av diminutivet "småtjejer" och sedan viftar med pedofilflaggan och kommer med insinuanta kommentarer som likställer en försynt komplimang med barnarov typ. Löjligt.
Tjejen är ju snygg, det ser de flesta män och även kvinnor. Hoppas det inte är där skon klämmer.

Det finns dock något som heter "se men inte röra".

Edit:
Citat:
Edit: Du kan ju inte påstå att Amy Diamond kör med sexblick...
Öh, nej? Men hon kanske börjar göra det nu när hon blir äldre. Hon tar ju i alla fall ut svängarna lite mer på scenen. Hoppas att hon inte börjar svänga på arslet bara förrän hon är minst 28.
Svara med citat
  (#58) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2008-09-30, 14:07

Citat:
Jaha, var det manlig härskarteknik nu också? Bättre kan du väl ändå, med tanke på hur många högskoleprov du sitter inne med.

I såfall gav du prov på en synnerligen beprövad och sliten härskarteknik själv, när du dels använder dig av diminutivet "småtjejer" och sedan viftar med pedofilflaggan och kommer med insinuanta kommentarer som likställer en försynt komplimang med barnarov typ. Löjligt.
Tjejen är ju snygg, det ser de flesta män och även kvinnor. Hoppas det inte är där skon klämmer.

Det finns dock något som heter "se men inte röra".
.
Personligen tänker jag inte köra ngn grej ang "manliga härskartekniker". Eller något trams om vem som kör fler härskartekniker än ngn annan.

Jag har blivit anklagad för epitetet "småtjejer" förrut. Jag står för det ordet, och anser det inte som nedvärderande. Vad är det för negativt med att vara barn/ung och tjej?
Dessutom är det ett dialektalt uttryck, precis som "jordgubbe" eller "småfolk".

Jordgubbe = begravd död person
Småfolk=barn

Personligen tar jag inte åt mig av att någon kallar mig för "tant" eller "gumman". Det tycker jag är charmigt, och kan kalla mig själv "tant". Har tom gjort det sedan jag var 25 år. Det beror inte på själva ordet, utan hur det sägs.

Suck igen...bla bla "tanten har problem med att hon ser bra ut"...hört den förr också.
Jag har inga problem med att tjejen är söt, för det är hon. Dessutom sjöng hon väldigt bra och jag håller inte med juryn om att hennes tolkning av låten var helt platt.

Nu diskuterar vi emellertid "småtjejers" sätt att spela på sexualitet i offentligheten.

Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#59) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2008-09-30, 14:13

Citat:
.
Hoppas att du också sitter inne med några tentor från högskola/universitet (provet har jag personligen bara gjort en gång för att komma in). Du verkar vara intresserad av psykologi, så få höra ngn utvecklingspsykologisk tolkning av fenomenet. Det vore spännande.

Senast redigerad av Mröff den 2008-09-30 klockan 14:16.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#60) Gammal
skumrask
Elev

skumrasks avatar

2008-09-30, 14:26

Jag tycker att "småtjejer" är ett förklenande uttryck som används av äldre kvinnor när de känner sig hotade av olika skäl. Men då undantar jag dig från den diagnosen.

Var går f.ö gränsen för småtjej? När är man inte det längre? Eller står det i relation till hur gammal personen som myntar epitetet själv är? Kan en 45 åring kalla en 25-åring för småtjej? Det är intressant ur en rent etnologisk och sociologisk aspekt. Jag kan tänka mig att du inte blev allt för glad om du fick höra det bakom ryggen från en äldre person som kanske var konkurrent om samma anslag/tjänst etc. Och ja, fenomenet förekommer definitivt. När äldre kvinnor skall sätta yngre på plats. Men det är en annan diskussion.
Citat:
Hoppas att du också sitter inne med några tentor från högskolan (provet har jag personligen bara gjort en gång för att komma in). Du verkar vara intresserad av psykologi, så få höra ngn utvecklingspsykologisk tolkning av fenomenet. Det vore spännande.
Jag tror förklaringen är ganska enkel, jag tror att du surnat till på mig och ville passa på att ge mig ett tjuvnyp. Slut på lektionen.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är