Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Livets väsentligheter Hus och Hem

Notiser

Hus och Hem Bostadsfrågor och hemtrivsel.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
BRF-träsket - 2009-03-05, 17:59

Hej. En tråd för oss som är med i den konstelleration som kallas bostadsrättsförening.

Nu behöver revisor Mröff, i en brf hjälp. Skall på möte ikväll, och har satts att granska styrelsens protokoll från årsmötena. Mig veterligen skall det göras av valberedningen, eftersom en revisor enbart skall ha hand om de ekonomiska frågorna. Eller?
Enligt riksrevisionens regler skall också effektivitet och andra värden inom staten kollas, men vi är ju inte en hel stat.

Problemet är att
- det inte finns ngn fungerande valberedning i huset, och därför nominerar styrelsen nya medlemmar till styrelsen. detta kommer jag påpeka, då det inte är god sed och dessutom kan ses som korruption a la Saddam. Eller?
Någon som vet mer?

- de har inte fått till en energideklaration på ett helt år av möten, ineffektivt? Ett energisparingsprojekt som beslutats på stämman har alltså inte implementerats.

- det har tagit / eller tar flera månader för en stackare att få en kyl/frys utbytt. Det är inte bra.Vilka lagar gäller?



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2009-03-05, 18:23

Jag vet ingenting om sånt, fastän jag bor i en BRF. Finns alltid någon gårdshitler som lever upp över att ta på sig sådana förtroendeuppdrag.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2009-03-05, 18:34

När jag läste Mröffs inlägg insåg jag återigen hur jävla skönt det var att sälja radhuset.
Det är så skönt att slippa alla dessa möten om gräsklippning vårstädning höststädning gårdsfester årsmöten och allt annat tjafs.


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2009-03-05, 18:38

Citat:
Ursprungligen postat av Mröff Visa inlägg
- det har tagit / eller tar flera månader för en stackare att få en kyl/frys utbytt. Det är inte bra.Vilka lagar gäller?
I BRFs är det lägenhetsinnehavaren som ansvarar för "inre" underhåll. Kyl/frys, spis, disk- och tvättmaskin ansvarar inte BRF för.

http://www.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=11164&a=22179

Dock står det så här på samma sida:
Citat:
En del av din månadsavgift till föreningen avsätts för det yttre underhållet. Många föreningar avsätter också pengar i en fond för inre underhåll. Där fördelas pengarna på varje lägenhet i proportion till lägenhetens andel i föreningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Mröff Visa inlägg
Nu behöver revisor Mröff, i en brf hjälp. Skall på möte ikväll, och har satts att granska styrelsens protokoll från årsmötena. Mig veterligen skall det göras av valberedningen, eftersom en revisor enbart skall ha hand om de ekonomiska frågorna. Eller?
Det finns kurser för styrelsemedlemmar, t ex hos HSB:

http://www.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=13651

Kurserna är anpassade till rollerna, så man lär sig enbart arbetsuppgifterna för den rollen man har. Revisorer, vad jag kan minnas, arbetar enbart några dagar om året, så arbetsuppgifterna är nog inte så komplicerade.

Jag var styrelsemedlem när jag bodde i Skarpnäck, och brydde mig inte särskilt mycket om vad revisorerna gjorde. Dock var vi noga med att speca ekonomiska beslut ordentligt i mötesprotokollen, de skulle också granskas hade jag för mig.
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Christer
Anal-ytiker
 
Christers avatar
 
Inlägg: 3 320
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Överkalix
2009-03-05, 18:53

Vem som gör vad kan bero lite på stadgarna för föreningen, men prinicipiellt brukar det vad jag vet vara ungefär så här:

Man har i större föreningar en kvalificerad, dvs auktoriserad eller godkänd, revisor som granskar räkenskaperna. Till detta kan man ha en eller ett par lekmannarevisorer. Hur arbetet fördelas mellan proffsrevisorn respektive lekmannarevisorn kan man göra upp, men är man lekman kan man nog inte tillföra så mycket i räkenskapsgranskningen, utan får mer syssla med förvaltningen. I detta kan t ex ingå att man granskar styrelsens arbete, att beslut fattats i enlighet med stadgarna, att beslut som fattats av årsstämman genomförts, att protokoll förts på ett korrekt sätt etc.

Valberedarna ska ta fram lämpliga kandidater till styrelsen, t ex fråga lämpliga personer och föreslå dessa på stämman. Normalt kan man också nominera på plats (kan vara en stadgefråga), men för att undvika att styrelseledamöter rekryteras på plats (det är inte ovanligt att folk tackar nej, och då drar mötet ut i all oändlighet om man inte har ett par lämpliga och tillfrågade kandidater färdiga)


Nejdå, ni luktar inte alls lök.
Christer är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2009-03-05, 21:22

Sälj bostadsrätten. Där är bara en massa barnfamiljer som inte tar normal hänsyn, utan skickar ut sina dreglande telningar på gården på mornarna innan tolv, åker omkring på sådana där förbannade resonanslådor till plasttraktorer över kullerstenarna och sen skriker de i högan sky över att de ramlar omkull och slår sig.

Dramaqueens är vad de är barnen och dessutom väcker de vanligt folk som behöver sova ut på mornarna.


Jag är överempatisk och jag tror på det själv
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Östen
Bajs är livet
 
Östens avatar
 
Inlägg: 992
Reg.datum: Jul 2008
2009-03-05, 22:44

Det är nog tur att man bor i hyresrätt ändå
Östen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2009-03-06, 00:13

Ja helt rätt, jag skall sälja det här kyffet. Två mille kan jag nog få ut.

Det kan man ha ganska skoj för


Jag är överempatisk och jag tror på det själv
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2009-03-06, 01:10

Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN Visa inlägg
I BRFs är det lägenhetsinnehavaren som ansvarar för "inre" underhåll. Kyl/frys, spis, disk- och tvättmaskin ansvarar inte BRF för.
.
Vi har två hyreslägenheter i brf, och det är en av dem som har behövt en ny kyl/frys i flera månader. Då är det brf som skall betala notan och inte lägenhetsinnehavaren.

Vi har en aukt. revisor och sedan en sådan där lekmannarevisor (dvs något som jag är) som i stort sett granskar verifikationer och shit... en gång till. En dags jobb per år innebär det.

En oklar fråga, när jag googlar runt, verkar dock vara vilken funktion en valberedare har. I den enkla varianten är det just sondera terrängen och föreslå styrelseledamöter på årsstämman. I den utvidgade varianten är det att också kolla styrelsens arbete, kolla närvaro etc för få en bild av hur effektivt och bra de arbetar = en kontrollinstans.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.




Senast redigerad av Mröff den 2009-03-06 klockan 01:15.
Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Vänlige Viktor
Elev
 
Inlägg: 150
Reg.datum: Sep 2008
2009-03-06, 01:17

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Dramaqueens är vad de är barnen och dessutom väcker de vanligt folk som behöver sova ut på mornarna.
Hahaha!
Som om någon av oss FBare, MSare eller OBSare var vanliga.
Vänliga kanske, ja en iallafall, men knappast vanliga.
Vänlige Viktor är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp