Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Filosofiska forumet

Notiser

Filosofiska forumet Tråden för abstrakt tänkande kring tillvaron.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
Ger du pengar till fattiga - 2008-11-22, 18:15

Tydligen kan det bättra på ens karma enligt vissa religioner. Då är jag väl körd eftersom det blivit en princip att inte ge pengar till olika sk välgörenhetsorganisationer. Senast var det väl rosa bandet som bara lät 20-30% verkligen gå till forskningen. Hur stort förtroende har du för hjälporganisationer som tigger?
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-11-22, 18:38

Förtroende: Nja.
Ger jag pengar: Nej.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker
 
Sven Hedins avatar
 
Inlägg: 3 694
Reg.datum: Jul 2008
Ort: клізма клініки
2008-11-22, 18:43

Jag är en kallhjärtad och rent hemsk människa som nog aldrig har skänkt en enda slant till fattiga eller behövande. Jag undviker i allmänhet alla former av biståndsorganisationer och ifall jag ser en uteliggare så tänker jag ofta att; Din dumma jävel, hade du inte straffat ut dig från din femte eller sjätte lägenhet så hade du inte behövt stå här ute och sälja Faktum.
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-11-22, 18:50

Jag är ansluten till God el...



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Sven Hedin
Smegmatiker
 
Sven Hedins avatar
 
Inlägg: 3 694
Reg.datum: Jul 2008
Ort: клізма клініки
2008-11-22, 20:22

Hade inte Frauenkirche i Dresden redan varit uppbyggd så hade jag kunnat skänka lite pengar.

Senast redigerad av Sven Hedin den 2008-11-22 klockan 20:42.
Sven Hedin är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-11-22, 20:32

Jag skänker pengar då och då, jag köpte givetvis Rosa bandet.
Däremot ger jag nästan aldrig pengar till tiggare.
I Polen gav jag julklappar till barnhemsbarn och pengar till de som jobbade med dem.

Jag ger också pengar när katastrofer inträffar, Rädda Barnen eller Läkare utan gränser är de som oftast får lite pengar av mig.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Svimfärdig
Återanpassningsbar?
 
Svimfärdigs avatar
 
Inlägg: 2 476
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sluten avdelning på okänd ort.
2008-11-22, 23:18

Hade jag haft mer pengar hade jag gett till "trovärdiga" samlare... Men som att köpa nåt roooosa bara för att det är Rosa Bandet-hysteri skulle jag icke! "Köp denna för 1000:- så donerar vi, så jävla generöst, 0,000001 öre till..." SUG!


"Bara för att jag inte bryr mig behöver det inte betyda att jag inte förstår."
Svimfärdig är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-11-22, 23:24

Citat:
Ursprungligen postat av Svimfärdig Visa inlägg
Hade jag haft mer pengar hade jag gett till "trovärdiga" samlare... Men som att köpa nåt roooosa bara för att det är Rosa Bandet-hysteri skulle jag icke! "Köp denna för 1000:- så donerar vi, så jävla generöst, 0,000001 öre till..." SUG!
Well, det var 20:- för att köpa ett rosa band, jag bär det inte ens men bröstcancerforskningen går framåt.
Förr dog nästan alla som fick diagnosen nu överlever 4 av 5 bl.a. för att man har mammografi.
Det tycker jag är bra även om de bara fick 10 öre av mina pengar. Alla som kan bli friska av forskning som jag ger pengar till är av godo.
Jag ger till de jag tror på, kanske inte så mycket men det känns bra att bidra även med små pengar.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-11-22, 23:55

Många gånger har jag funderat dock på att köpa hemlösas tidning "Situation". Men jag ville inte betala för en tidning enbart för att hjälpa till, och den är nog inget jag skulle läsa.

Vad skriver man om i "Situation"?


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Svimfärdig
Återanpassningsbar?
 
Svimfärdigs avatar
 
Inlägg: 2 476
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sluten avdelning på okänd ort.
2008-11-22, 23:57

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Well, det var 20:- för att köpa ett rosa band, jag bär det inte ens men bröstcancerforskningen går framåt.
Förr dog nästan alla som fick diagnosen nu överlever 4 av 5 bl.a. för att man har mammografi.
Det tycker jag är bra även om de bara fick 10 öre av mina pengar. Alla som kan bli friska av forskning som jag ger pengar till är av godo.
Jag ger till de jag tror på, kanske inte så mycket men det känns bra att bidra även med små pengar.
Ja köpa ett band är ok, det har jag med gjort...en gång iaf. Men att köpa alla Rosa produkter dom nasar ut bara för att rida på vågen är bajs.! BAJS SA JAG!

Är bitter och pissed på allt lurendrejeri som går ut över behövande av alla de slag, det är lite därför jag blir suuuuuuuuur över alla idiotiska sätt dom kommer på och folk, alltför många, tror att dom gjort en god gärning när den eg. består i att skicka en peng direkt till ett pg-nummer.

Det är bra att man ger bara man kollat upp vad man ger till och vilka pengarna hamnar hos. Precis som du gör så min harang om bajs är inget hackande på ditt givande.


"Bara för att jag inte bryr mig behöver det inte betyda att jag inte förstår."
Svimfärdig är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp