Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Brott och straff

Notiser

Brott och straff Kriminalfall och dess konsekvenser.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#31) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-20, 10:14

Speciellt när barn mördats, känns det som om de som är föräldrar blir extra upprörda och börjar snacka om tortyrlikande avrättningar, av typen stegling.

Jag undrar om inte det är ett sätt att skjuta undan det som är väääldigt obehagligt att tänka på, och mentalt döda de som kan göra sådana saker.

Om vi tänker oss att straffet fanns, och Anders Eklund skulle dömas till offentlig avrättning på torget. Skulle landets samlade föräldrar åka dit och titta? Jag är tveksam.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#32) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-20, 10:21

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Speciellt när barn mördats, känns det som om de som är föräldrar blir extra upprörda och börjar snacka om tortyrlikande avrättningar, av typen stegling.

Jag undrar om inte det är ett sätt att skjuta undan det som är väääldigt obehagligt att tänka på, och mentalt döda de som kan göra sådana saker.

Om vi tänker oss att straffet fanns, och Anders Eklund skulle dömas till offentlig avrättning på torget. Skulle landets samlade föräldrar åka dit och titta? Jag är tveksam.
Det är ju det som är den stora skillnaden mellan de som har mördat och de som inte har mördat. Att passera gränsen. Snacka går och uppröras går men sen då?

Leif GW har tänkt högt i några fler krönikor. Bland annat tycker jag han tänker bra här, gällande galen eller inte och det dubbla i resonemanget kring fängelse vs. sluten psykvård. http://www.expressen.se/kronikorer/g...son-en-ond-man
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#33) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-20, 10:26

Ärligt om det varit min dotter så hade jag utan tvekan dödat honom. Finns säkert någon på stället han hamnar som för en rund summa gärna ställer upp. Och även plitar kan ibland råka glömma att låsa dörrar mellan någon avdelning.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#34) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-20, 10:49

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
Det är ju det som är den stora skillnaden mellan de som har mördat och de som inte har mördat. Att passera gränsen. Snacka går och uppröras går men sen då?

Leif GW har tänkt högt i några fler krönikor. Bland annat tycker jag han tänker bra här, gällande galen eller inte och det dubbla i resonemanget kring fängelse vs. sluten psykvård. http://www.expressen.se/kronikorer/gw/1.1238023/leif-gw-persson-en-ond-man
Ja, nog för att det är andra rutiner på rättspsyk och inte lika hård miljö.
Men...sitter du för att sådant brott som AE lär vistelsen på rättspsyk (med särskild utskrivningsrätt) bli väldigt lång. Det kan nog gå evigheter innan han ens får komma ut på permis med vårdare under 15 min. Varje liten föräldring när det gäller permis etc skall genomgå en slags "domstolsprövning", med läkarutlåtande, domare, åklagare, försvarare och nämndemän.

Missköter du dig det minsta får du sitta i en slags "skyddscell" och gå och bajsa med dörren öppen.

Iofs finns det väl några personer i Sverige som suttit i vanligt fängelse i över 25 år. Har för mig att jag läst om en sådan gubbe vars straff aldrig blir tidsbestämt.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#35) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-20, 10:52

Citat:
Ursprungligen postat av Torsten Visa inlägg
Ärligt om det varit min dotter så hade jag utan tvekan dödat honom. Finns säkert någon på stället han hamnar som för en rund summa gärna ställer upp. Och även plitar kan ibland råka glömma att låsa dörrar mellan någon avdelning.
Ja, men att göra det är också en sak. Om du t.ex. har andra barn och familj vill du då ställa dig i en situation där du också kan hamna i fängelse.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#36) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-20, 11:00

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Ja, men att göra det är också en sak. Om du t.ex. har andra barn och familj vill du då ställa dig i en situation där du också kan hamna i fängelse.
Så kan man också se det. Men jag gissar att många ändå inte skulle tveka särskilt om det vore enda barnet.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#37) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-20, 11:04

Citat:
Ursprungligen postat av Torsten Visa inlägg
Så kan man också se det. Men jag gissar att många ändå inte skulle tveka särskilt om det vore enda barnet.
För en betydande summa pengar går det nog att hitta en torped, om du har de rätta kontakterna. Problemet blir att utföra själva dådet, då personen verkar vara skyddad under rättegången och sedan förmodligen sätts på skyddad avdelning på kåken.
Till och med på rättspsyk har peddosarna en egen avdelning.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#38) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-20, 11:13

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
För en betydande summa pengar går det nog att hitta en torped, om du har de rätta kontakterna. Problemet blir att utföra själva dådet, då personen verkar vara skyddad under rättegången och sedan förmodligen sätts på skyddad avdelning på kåken.
Till och med på rättspsyk har peddosarna en egen avdelning.
Visst men som sveriges mest hatade man lär han t.om ha peddisarna som fiender.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#39) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-25, 08:38

Jag tycker det är lika pinsamt varje gång någon grov brottsling ställs inför rätta. Då dyker oftast någon med anknytning till offret upp och skall "läsa lusen" av brottslingen, en massa vet-hut-kommentarer osv, nu senast Pernillas syster. Fast det är kanske tidningarna som lägger såna ord i munnen på dem?

Senast redigerad av Kickan den 2008-07-25 klockan 08:47.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#40) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-25, 08:46

Beträffande tankar på hämnd, så tycker jag mig se en skillnad mellan de som är verkligt berörda, och de som bara läser om brottet och försöker sätta sig in i situationen. De närmast berörda dras in i, och ser tragedin i sin fulla vidd, en tragedi som de alla, offret, brottslingen och de själva, sitter i och liksom virvlar runt i. De som blir berörda på detta sätt har passerat hämndargumentation för länge sen, jag gissar att de förmår se precis det som det talas om, att den som begår brottet har begått brottet även mot den människa han en gång var, det finns ingen hämnd som kan straffa den människan ännu mer.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp