Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Livets väsentligheter Globetrotteri

Notiser

Globetrotteri Resor och andra kulturer.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
Hotell på/vid Arlanda - 2009-08-08, 09:53

Nästa gång det blir avresa från Arlanda är det i svinottan... då kom vi på det kluriga att sova över i närheten, t.ex. på något av de hotell som finns i direkt anslutning till flygplatsen och som erbjuder tidig frukost och skjutsar till och från flygplatsen. Jag surfade runt och kollade på olika alternativ. Finns Fly and sleep. Sängplats, gemensam dusch och frukost (kaffe och macka) i angränsande coffeshop. Jumbo hostel. Sova i flerbäddsrum, gemensam dusch och för tillägg flygfrukost i plast. Sen finns det naturligtvis vanliga hotell till mer eller mindre påkostade priser...

Jag blev faktiskt jäkligt förvånad över priserna, skithöga! Vi kommer sent, ska bara sova, duscha och äta frukost och sedan är vi borta. Jumbohostel kostade nästan 1000 pix för mig och Dagge och då är det som sagt delad dusch och frukost kostar extra! Antar att det inte heller ingår skjuts till flyget, kollade inte eftersom det alternativet gick fetbort.

Till slut hittade jag IBIS hotel. Om man ringde så gick det att boka för 735:- inkl frukost och transfer. Helt okej. Så när vi kommer till Arlanda med tåget ringer vi bara så kommer de och hämtar oss och på morgonen skjutsas vi till terminalen.

Är det verkligen så fullbokat att hotell etc kan snobba så med skyhöga priser? Finns det inte ett win-win-läge även i hotellbranschen där det är bättre att hyra ut än att stå med tomma rum? Och hur kan man välja att bo på Jumbohostel då det är flera hundra dyrare än att att bo på hotell?


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2009-08-08, 10:09

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
Finns det inte ett win-win-läge även i hotellbranschen där det är bättre att hyra ut än att stå med tomma rum?
När det gäller prissättning så är den vetenskap i sig.

Följande artikel beskriver hur man kan prissätta mjukvara, men principen är densamma, dvs. att man bör alltid försöka att få betalt så mycket som möjligt då det alltid finns kunder som har råd. Vid sidan om så kan man sälja varor billigare för att få cashflow, men då ska man inte göra det öppet, eftersom det kan irritera de kunder som betalar ett högre pris, utan under dolda former, t ex via sk "kampanjer".

Dessutom vill rika kunder inte bo på "billiga" ställen, det är därför de alltid reser "business class", även om det inte finns någon större skillnad mellan business och economy, eftersom det skulle vara pinsamt att bli upptäckt av bekanta när man reser "billigt".

http://www.joelonsoftware.com/articles/CamelsandRubberDuckies.html

Citat:
In the world of software, you can just make a version of your product called "Professional" and another version called "Home" with some inconsequential differences, and hope that the corporate purchasers (again, the people who are not spending their own money) will be too embarassed at the thought of using "Windows XP Home Edition" at work and they'll buy the Pro edition. Home Edition at work? Somehow that feels like coming to work in your pyjamas! Ick!
Som sagt, principen är densamma.


Spritney Bears rockar f1!
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Evert
Grillat är godast!
 
Everts avatar
 
Inlägg: 690
Reg.datum: Aug 2008
2009-08-08, 17:24

Men om de serverar bacon till frukosten på det hotellet är det nog värt priset
Evert är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-08-08, 20:29

Jag brukar bo på Arlanda hotell.

transfer till/från flpl. Frukost. Enkelt men billigt rum. (Måby, vid långtidsparkeringen)
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2009-08-08, 20:40

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Jag brukar bo på Arlanda hotell.

transfer till/från flpl. Frukost. Enkelt men billigt rum. (Måby, vid långtidsparkeringen)
Jag kollade på det också. Pris för billigaste dubbelrummet är 945:-. Ibis skulle ha 735:- och där ingår också frukostbuffé och transfer.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2009-08-08, 20:50

Då blir det Ibis nästa gång för mig!
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp