Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Övrigt

Notiser

Övrigt Jag hittade inget annat ställe att posta denna fundering.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
Halloween - 2008-10-10, 21:33

Firar ni det? Det börjar närma sig nu och jag som bott på ett ställe där det amerikanska communitet bestämde vad som gällde har börjat älska den högtiden.
Tänkte tälja pumpor och göra pumpasoppa samt bjuda hem folk, massor med godis ska vi ha också.
I Sverige är ju AllHelgona en rätt sorgsen hödtid egentligen, hur gör ni och är det fel att anamma den amerikanska Halloween eller är det kanske bra?


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2008-10-10, 21:38

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Firar ni det? Det börjar närma sig nu och jag som bott på ett ställe där det amerikanska communitet bestämde vad som gällde har börjat älska den högtiden.
Tänkte tälja pumpor och göra pumpasoppa samt bjuda hem folk, massor med godis ska vi ha också.
I Sverige är ju AllHelgona en rätt sorgsen hödtid egentligen, hur gör ni och är det fel att anamma den amerikanska Halloween eller är det kanske bra?
Fast egentligen är det ju två olika datum. Halloween är ju den 31 oktober medan Alla helgon infaller första helgen i november.

Jag firar inte, vare sig det ena eller det andra.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-10-10, 21:56

Citat:
Ursprungligen postat av Fortune Visa inlägg
Fast egentligen är det ju två olika datum. Halloween är ju den 31 oktober medan Alla helgon infaller första helgen i november.

Jag firar inte, vare sig det ena eller det andra.

Jo, jag vet men den "riktiga" allhelgona är den 1 november, i typ alla andra kristna länder utom Sverige då som rationaliserat högtiden till första helgen i november för att ta bort en röd dag ur almanackan.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Miriam
Den vilda paltkokerskan
 
Miriams avatar
 
Inlägg: 1 602
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Långt uppe i Norr.
2008-10-10, 22:03

Jag tycker att det känns lite löjligt att ta efter Halloween firandet från Usa med pumpor maskeradkläder trick or treat.

För mig känns det som en gigantisk komplott av köpmännen för att vi ska få ytterligare en helg att handla en massa skit på.

Ungefär som alla hjärtans dag som vi inte heller firade tidigare.

Men det är säkert en trevlig helg och jag som är en bitterfitta.

Jag är nämligen en storhelgshatare av stora mått.


I know what I know and that is all I know and I know it.
Miriam är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-10-10, 22:06

Min dotter älskar den helgen.
Jag är ingen älskare av helger med krav alls men just Halloween tycker jag är rätt kul.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-11, 07:02

Citat:
Ursprungligen postat av Miriam Visa inlägg
Jag tycker att det känns lite löjligt att ta efter Halloween firandet från Usa med pumpor maskeradkläder trick or treat.

För mig känns det som en gigantisk komplott av köpmännen för att vi ska få ytterligare en helg att handla en massa skit på.

Ungefär som alla hjärtans dag som vi inte heller firade tidigare.

Men det är säkert en trevlig helg och jag som är en bitterfitta.
Jag snor inlägget förutom sista raden. Stor-/långhelger är bra för då är jag långledig.

Ett år skrämde vi skiten ur grannarna genom att skaffa en stor pumpa och skära ut ett illa grinande fejs. Eftersom vi bor längst upp på vägen och det inte finns några lampor här (förutom vår egen stolpe som vi själva bestämmer om den ska vara av eller på) så var det ganska scarry. För att den skulle lysa länga använde jag gravljus. Muahahahahahaha


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Fortune
Söt och mycket naiv
 
Fortunes avatar
 
Inlägg: 1 513
Reg.datum: Aug 2008
2008-10-11, 07:36

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Jo, jag vet men den "riktiga" allhelgona är den 1 november, i typ alla andra kristna länder utom Sverige då som rationaliserat högtiden till första helgen i november för att ta bort en röd dag ur almanackan.

Ja, det är ju sant men det skiljer ju ändå en dag mellan alla helgon och halloween.
Fortune är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-11, 07:41

Det är två skilda helger. Alla helgons dag som är för att tänka på de döda, en lite eftertänksam helg och så Halloween som är ett rent kommersiellt påhitt. Inget fel att fira det ena eller andra men blanda inte ihop dem.

Tillägg: I grunden är det samma helg men de har utvecklats till två väsensskilda företeelser.


Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-10-11, 07:51

Barn och utvecklingsstörda har ju kul åt det i alla fall. Vi har ett gruppboende en bit bort och de brukar klä ut sig, i fjol var det en John Wayne med jättebröst som ringde på och tiggde godis
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp