Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#11) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-15, 21:21

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Dumheter, de skall ju naturligtvis hängas och möras. Har du aldrig ätit anka? Det är ju samma sak och oftast är det vanlig sjöfågel som avses. Har en släktng som brukade skjuta skarv som han lade i mjölk för att ta bort transmak och annat. Delikatess enligt honom.

Har en gammal kyl i källaren som jag kan använda för hängmörningen.

Allt i naturen är till för att ätas.
Jag tror att "anka" avser en stillasittande tamanka och inte en gräsand med full flygförmåga.
(Ja, jag har ätit anka. På Stage eller vaddethette. Det där usla stället som Mannerström hade ihop med sin dekiskompanjon efter Johanna nångång. . Ett av mina värsta matminnen)

Men jag inser att enda sättet att komma till ett avgörande i detta, är att du tillagar din pippi.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#12) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-15, 21:21

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Om du inte vill döda en gräsand i smyg, finns det inte någon fin saluhall i krokarna?

Annars kanske det är bäst att fixa anden på en lite mer avsides belägen plats och inte i Parken.
Jag föredrar faktiskt principiellt att fånga anden själv istället för att överlåta dödandet, men eftersom jag inte förvarar skjutvapen här så tycker jag att det kunde fungera bra med håv. Jag kan dessutom tänka mig att försoffade parkänder är ett mer lättfångat byte än deras sluga och mer hårdföra kusiner på landet.

Jag kan leva med lite kvicksilver i mjälten.

Senast redigerad av skumrask den 2008-07-15 klockan 21:28.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#13) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-15, 21:26

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Jag tror att "anka" avser en stillasittande tamanka och inte en gräsand med full flygförmåga.
(Ja, jag har ätit anka. På Stage eller vaddethette. Det där usla stället som Mannerström hade ihop med sin dekiskompanjon efter Johanna nångång. . Ett av mina värsta matminnen)

Men jag inser att enda sättet att komma till ett avgörande i detta, är att du tillagar din pippi.
Alla ankor härstammar ju från gräsand, de är lite större kanske bara.

Stage eller vaddetnuhette var jag aldrig på, men vad konstigt att d inte kunde sno ihop en habil ankrätt i alla fall, med den bakgrunden.
Själv är jag ju ingen expert alls, men jag har ätit anka rätt många gånger och gillat det.

Jag var på Johanna när jag var jätteliten, jag fick en drinkpinne (till en alkoholfri drink, naturligtvis) som var formad som en cowboy i benfärgad plast, den finns fortfarande kvar någonstans.
Björn och Benny var där samtidigt, men tyvärr hade jag inte med digitalkameran.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#14) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-15, 21:32

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Jag föredrar faktiskt principiellt att fånga anden själv istället för att överlåta dödandet, men eftersom jag inte förvarar skjutvapen här så tycker jag att det kunde fungera bra med håv. Jag kan dessutom tänka mig att försoffade parkänder är ett mer lättfångat byte än deras sluga och mer hårdföra kusiner på landet.

Jag kan leva med lite kvicksilver i mjälten.
Jag håller koll på tidningarna om jag ser ngn rubrik "Man tjuvjagade gräsand i centrala ****"..



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#15) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-15, 21:35

Men är det ens olagligt då, att ta kål på en gräsand? Skjutvapen är ju illegalt i bebyggelse men här är det ju fråga om håv. Om jag hävdar att jag agerade i självförsvar? Anden dök mot mina ögon och jag reagerade instinktivt?
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#16) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-15, 21:38

Citat:
Ursprungligen postat av skumrask Visa inlägg
Men är det ens olagligt då, att ta kål på en gräsand? Skjutvapen är ju illegalt i bebyggelse men här är det ju fråga om håv. Om jag hävdar att jag agerade i självförsvar? Anden dök mot mina ögon och jag reagerade instinktivt?
Du beväpnade dig med en håv för den skull du skulle bli anfallen av en and? Preventivt liksom.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#17) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-15, 21:40

Går det inte att säga att du skulle fånga fjärilar..



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#18) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-15, 21:45

Nja, men väl att man är biologstuderande som vill undersöka bottenvegetationen i dammen. Fast mölndalsån är nog att föredra före slottskogen när jag tänker efter, massa änder men mindre bevakning och genomströmning.

De brukar ju sitta och sova där på land med huvudet under vingen i gräset vid stampens kyrkogård, bara att hugga någon. Piece of cake.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#19) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-15, 21:46

Citat:
Ursprungligen postat av mroeff Visa inlägg
Går det inte att säga att du skulle fånga fjärilar..
Mäh. Inte hjälpa till med ursäkter. Tänk vilken fin liten film det blir. Kickan filmar andjakten och får med när lagens långa arm undrar vilka skumraskaffärer som pågår.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#20) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-07-16, 08:45

Är det idag det skall ske?

Filma, filma, filma...



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp