Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#31) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-08-10, 21:31

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Ah... här vill jag bara kommentera:
Hela Nya Zeelands eget ekosystem är utslaget, skövlat, och ersatt av de invandrade europeernas enda påkomna sätt att använda dessa arealer... kolonisatörer dignar som bekant under bördan av all mark de måste hitta användning för,
deras sätt blev att göra betesmarker och låta ett antal miljoner får beta där.

Inte helt olikt det som nu sker i Amazonas faktiskt, för att klara vår nötköttskonsumtion, även om Amazonas väcker starkare känslor hos oss, troligen beroende på att vi gärna vill fortsätta andas in syret som produceras där.

Nu fattar jag inte riktigt, att hålla får var ju ett av de sätten fångarna där kunde överleva, det är en sedvänja som kommer långt ifrån. De enda djur man kunde föda upp med gott resultat var ju får.
Maorierna att kanske hade andra sätt att överleva men de fick ju inte bestämma över sånt.
Överlag är väl fårskötsel rätt miljövänligt? De går ju ute och äter gräs.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#32) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 21:34

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Nu fattar jag inte riktigt, att hålla får var ju ett av de sätten fångarna där kunde överleva, det är en sedvänja som kommer långt ifrån. De enda djur man kunde föda upp med gott resultat var ju får.
Maorierna att kanske hade andra sätt att överleva men de fick ju inte bestämma över sånt.
Överlag är väl fårskötsel rätt miljövänligt? De går ju ute och äter gräs.
Egentligen säger vi ju samma sak, med skillnaden att jag är kritiskt till det och du inte är det.

Men Amazonas så, om vi drar det vidare dit? Är omvandlingen av den biotopen ok tycker du, och skulle den vara mer ok om det var får som betade där i st för nötkreatur?
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#33) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-08-10, 21:55

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Egentligen säger vi ju samma sak, med skillnaden att jag är kritiskt till det och du inte är det.

Men Amazonas så, om vi drar det vidare dit? Är omvandlingen av den biotopen ok tycker du, och skulle den vara mer ok om det var får som betade där i st för nötkreatur?
Nej, men om det kunde få folk som bor där att tjäna pengar och på så sätt bli mätta skulle jag stödja det.
Jag har svårt för att folk i u-länder ska stå tillbaka för att vi ska få det vill ha. Vi har utnyttjat alla resurser som finns för att få det så bekvämt som möjligt men vi vill hindra dem från samma sak för då är det inte bra för miljön! Vems miljö? Vår!

De kanske också vill ha elektricitet, en nödvändighet för turism t.ex.
De kanske också vill äta sig mätta och har inte råd eller möjlighet att stå vid kyldisken och välja, som jag har.

För min personliga del har det ingen som helst betydelse vem som äter vad och vad som blir slaktat och mat i min mun, jag äter det som jag hittar i kyldisken och jag har inget som helst dåligt samvete.


Only the paranoid survive.

Senast redigerad av Ulvena den 2008-08-10 klockan 22:21.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#34) Gammal
LillaLasse
Storfiskaren
 
LillaLasses avatar
 
Inlägg: 429
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 22:02

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Ah... här vill jag bara kommentera:
Hela Nya Zeelands eget ekosystem är utslaget, skövlat, och ersatt av de invandrade europeernas enda påkomna sätt att använda dessa arealer... kolonisatörer dignar som bekant under bördan av all mark de måste hitta användning för,
deras sätt blev att göra betesmarker och låta ett antal miljoner får beta där.

Inte helt olikt det som nu sker i Amazonas faktiskt, för att klara vår nötköttskonsumtion, även om Amazonas väcker starkare känslor hos oss, troligen beroende på att vi gärna vill fortsätta andas in syret som produceras där.
Det här stämmer ju heller inte. Skulle NZ´s ekosystem vara utslaget?

Jag är faktiskt jätteintresserad av var du hämtar de "fakta" du svänger dig med här? Vad är det för olika arter som fått stå tillbaka och utrotats pga fårskötseln menar du?
LillaLasse är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#35) Gammal
LillaLasse
Storfiskaren
 
LillaLasses avatar
 
Inlägg: 429
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 22:09

Hörru Kickan. Lite källor skulle inte skada.

Om man säger så.
LillaLasse är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#36) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 22:09

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Att vi äter mer av vissa styckningsdelar, och inget alls av andra, och därför får importera stora mängder av vissa styckningsdelar?
Det står i alla dagstidningar då och då, när köttpolitik och prissättning och ursprungsmärkning/djurskydd debatteras.
Jag uppfattade det som att du menade att man bara petar ut vissa favoritdelar och kasserar det andra. Så är ju inte fallet.

Att svenskar sedan har en viss smak och favoriserar vissa detaljer är ju sant. Sedan är det ju iofs inte så att export är av ondo nödvändigtvis, det är mer energisnålt t.ex att frakta färdigförpackat kött från brasilien än vad det är att föda upp en ko i Sverige, pga vårt klimat som måste hålla djuren inne om vintrarna.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#37) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 22:16

Angående Amazonas så har det skrivits en hel del artiklar om hur myndigheterna i brasilien nu faktiskt tagit tag i problemet, man utfärdar numer dryga böter till boskapsuppfödare som utnyttjat före detta regnskog och har program för återutsättning av träd. Så det finns gott hopp i alla fall, och en politisk vilja.

Det finns inga enkla lösningar, det är inte så svart och vitt. Själv tror jag att det här med kornas pruttande är en jävla rövarhistoria, och en myt som kommer att perforeras big time.
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#38) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 22:54

skummis: Ja, själv tror jag faktiskt de styckningsdelarna kasseras. Eller förresten, det kanske blir hund- och kattmat. Och gainers till bodybuilders.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#39) Gammal
skumrask
Elev
 
skumrasks avatar
 
Inlägg: 2 166
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 23:17

Vovvarna och katterna skall väl också ha mat? Hursomhelst finns det nog goda skäl att belysa köttindustrin och visst förekommer det slöseri etc men att därför ställa om till en helt vegetabilisk livsmedelsförsörjning tror jag inte på, jag är inte ens moraliskt övertygad om att det är fel att äta djur, däremot bör man bli medveten om vad man sätter i sig och varför. Förstår inte varför just nötkött skall vara det primära källan till proteinintaget, vi kan ju äta gamla utjänta ridhästar om det är så. För de, de går nämligen på export, med långtradare till Danmark och ännu längre söderut till Frankrige där de säljs för dyra pengar för köttets skull. Men i Sverige, där äter man inte Pålle
skumrask är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#40) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-11, 03:32

Mycket nötkött går väl till dom stora hamburgerkedjorna antar jag. Att t.ex McDonald skryter med att använda endast utvalda styckbitar av A-kvalitet tror jag vad jag vill om. Resten blir väl typ pölsa korv och blandfärs gissar jag.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp