Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Kultur Äta, dricka och träna

Notiser

Äta, dricka och träna För dig som vill prata om mat, dryck och hälsofrågor.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Torsten
med borsten
 
Torstens avatar
 
Inlägg: 1 207
Reg.datum: Jul 2008
Någon vegetarian/vegan på forumet? - 2008-08-08, 19:30

Om så är varför valde du den kosthållningen? Är det att äta lik när man tillagar kött på samma sätt som skett sedan urminnes tider? Är inte människan i grunden en allätare och varför rubba på ett naturligt kostintag? Så varför blev du vegeterin/vegan?
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#2) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-08, 19:46

Har människan någonsin varit vegetarian. Vi har väl försökt oss på att nedlägga ett djur då och då för att få i oss protein. Om vi var rena köttätare borde vi ha lite större tänder.

Däremot äter vi nog för mycket kött idag. Majoriteten av kosten för en människa borde vara nötter, rotfrukter, frukter, bär etc. Och lite kött då och då.

Det borde variera mycket över jorden också. Dvs folk som bor i kalla trakter ser inte så mycket bär och frukter som går att äta, därför är de mer anpassade att käka råa sälögon eller andra djur.

Jag har övergått till att vara köttoman till en människa som äter lite kött, men jag avstår inte från det. Blir bara inte att jag tillagar sådant speciellt ofta.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#3) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-08, 19:49

Citat:
Ursprungligen postat av Torsten Visa inlägg
Är inte människan i grunden en allätare och varför rubba på ett naturligt kostintag?
Vill bara inflika, att det inte finns ett "naturligt" kostintag för människan, det som kännetecknar oss som art är vår otroliga förmåga att överleva på vad som står till buds.

(med detta vill jag säga att det inte är "onaturligt" att vara vegetarian, lika lite som det är onaturligt att enbart äta kött)
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#4) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest
 
Ulvenas avatar
 
Inlägg: 3 850
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Hemma
2008-08-08, 20:04

Människan är ju allätare, vilket sannolikt gjort att vi klarat av att överleva.

Nej, jag är inte vegetarian eller vegan och har inte för avsikt att bli det heller. Jag tror på att äta allsidig kost, där ingår kött.


Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#5) Gammal
Kristen Etik och Moral
Går med Jesus
 
Kristen Etik och Morals avatar
 
Inlägg: 335
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-09, 12:36

Jag blev vegetarian av etiska skäl då jag var tonåring. Idag är jag en bra bit äldre men beslutet står fast, om man bortser ifrån att jag äter en och annan fisk mellan varven. Jag gillar inte djurhållningen i våra underliga samhällen.


En kristen etik och moral är den bästa huvudkudden.
Kristen Etik och Moral är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#6) Gammal
Kristen Etik och Moral
Går med Jesus
 
Kristen Etik och Morals avatar
 
Inlägg: 335
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 17:09

Okey, listen up r-tards!

Problemet nu för tiden är inte huruvida vi är snälla eller dumma mot de små stackars djuren, det handlar om resurser. För att producera den stek som någon dum jävla I-landsmänniska kräver på sin talrik så går det åt en helvetes massa mer resurser i alla led än vad det krävs för ett vegetariskt mål mat.
Dessutom skiter och fiser djuren sönder atmosfären.

Men för all del. Ät era hjärdöda jävla pannbiffar tillagade av fläÄÄäskfuääRrrsshflflf så att den goda goda såsen rinner nerför era mogoloida hakor. Kom inte och gäll hos mig bara, när ni står och grinar i knähögt vatten ute i villaträdgården.

Som de långsamt kokande grodor ni är så är det väl förstås för mycket begärt att be om en liten omläggning av kosthållningen? Åka bil kan ni ju göra också, på bränsle som odlas fram på fullgod mark för vetetabilisk föda.
Hej vad det går!


En kristen etik och moral är den bästa huvudkudden.
Kristen Etik och Moral är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#7) Gammal
Kickan
Glad satanist
 
Kickans avatar
 
Inlägg: 2 427
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 18:01

Men jag skäms ju, jag skäms! Hjälper inte det, måste jag sluta äta kött ändå?
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#8) Gammal
Gullan
Miss Marple
 
Gullans avatar
 
Inlägg: 3 877
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 18:09

Om vi inte äter djuren så skulle det så småningom bli en jävla massa djur som bara driver omkring och äter det spannmål som odlas. Hur många älgar skjuts inte av varje år men likväl ynglar de av sig så att det nästa höst måste skjutas en jäkla massa igen. Släpp kor och hästar fria? Jättebra.

Såna här trådar får mig alltid att börja drägla efter en stor fin entrecote, av närodlad kravkossa. Kanske en av gullekorna (Hereford) nere i byn. De har ett bra liv, går ute så länge det finns mat och fritt inne i stora hangarer när det är kallt och inget växer ute.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#9) Gammal
CodeMAN
Analfanatiker
 
CodeMANs avatar
 
Inlägg: 4 294
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Costa del Stockholm
2008-08-10, 18:18

Jag hade 3 st fläskkotletter till lunch. Marinerade i vitlök, paprika och oregano... Å vad gott det var...
CodeMAN är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#10) Gammal
Mröff
Analfabet
 
Mröffs avatar
 
Inlägg: 8 175
Reg.datum: Jul 2008
2008-08-10, 18:24

Människor fiser ganska mycket också, så det är kanske bra att det finns krig, naturkatastrofer och tortyr för att minska på utsläppen.



Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.



Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp