Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Livets väsentligheter Pics, pics, pics

Notiser

Pics, pics, pics Posta bilder på vad som helst.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#381) Gammal
Gullan
Miss Marple

Gullans avatar

Reg.datum: Jul 2008
2008-11-16, 11:23

Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen Visa inlägg
Mycket tjusigt! Jag hade inte blandat otryckt med tryckt virke, speciellt i en bärande del, men annars är det tummenupp. :P
Det fanns inget annat att tillgå... jag är inte glad åt det ska du veta, men tänker impregnera till våren. De ska ju ändå inte göras iordning ännu och jag tror att jag har ledsnat på lådorna långt innan de har ruttnat.

Bra att du dök upp förresten, vad ska jag ha som bottenplatta? Nåt om inte är alltför tungt, klarar fukt och hyfsad tyngd. Ska vara en decimeter lecakulor i botten och på det jord. Killen i byggaffären föreslog en tjock frigolit men jag tycker nästan att det tar för mycket djup. Tanken är ju att de ska fungera som rabatt och inte kräva så jäkla mycket skötsel = vattning och pyssel och sånt.

Väldigt många frågor är IQ-relaterade.
Gullan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#382) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat

sås på slipsens avatar

2008-11-16, 14:21

Citat:
Ursprungligen postat av Gullan Visa inlägg
Det fanns inget annat att tillgå... jag är inte glad åt det ska du veta, men tänker impregnera till våren. De ska ju ändå inte göras iordning ännu och jag tror att jag har ledsnat på lådorna långt innan de har ruttnat.

Bra att du dök upp förresten, vad ska jag ha som bottenplatta? Nåt om inte är alltför tungt, klarar fukt och hyfsad tyngd. Ska vara en decimeter lecakulor i botten och på det jord. Killen i byggaffären föreslog en tjock frigolit men jag tycker nästan att det tar för mycket djup. Tanken är ju att de ska fungera som rabatt och inte kräva så jäkla mycket skötsel = vattning och pyssel och sånt.
Bra fråga. Det ser ju ut som om skivan hamnar en bit upp, dvs att den får bära tyngden från innehållet i lådan vilket kan bli avsevärt.
Jag är benägen att hålla med, frigolit kan funka men den måste isåfall stagas underifrån. Lägga några stenar eller trädgårdsplattor under kanske?

Ett annat alternativ är ju en ribbad botten av trallvirke. Det är tillräckligt styvt för att vara självbärande om det är 28 mm, annars får du nog göra en kottling under. Att det är lite mellanrum mellan brädorna spelar ju ingen roll då du har leca, dessutom blir det väldränerat.

Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
sås på slipsen är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#383) Gammal
Gullan
Miss Marple

Gullans avatar

2008-11-16, 14:46

De ska stå på altanen är det tänkt och har små ben just för att komma upp lite (syns på den bortre lådan) så några stenar eller plattor under "magen" är inte att tänka på. Kanske några ribbor och halvtjock frigolit på dem? Helst skulle jag vilja ha en heltäckande botten som kan hålla det mesta av vattningsvattnet kvar i lådan och inte läcka ner på altangolvet. Kanske blir en plast i botten och upp på kanterna lika högt som lecakulorna? Vad tror du om det? Har tänkt 10 cm leca, dels för vikten men också för att hålla vatten.

Svara med citat
  (#384) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat

sås på slipsens avatar

2008-11-16, 16:48

Citat:
De ska stå på altanen är det tänkt och har små ben just för att komma upp lite (syns på den bortre lådan) så några stenar eller plattor under "magen" är inte att tänka på. Kanske några ribbor och halvtjock frigolit på dem? Helst skulle jag vilja ha en heltäckande botten som kan hålla det mesta av vattningsvattnet kvar i lådan och inte läcka ner på altangolvet. Kanske blir en plast i botten och upp på kanterna lika högt som lecakulorna? Vad tror du om det? Har tänkt 10 cm leca, dels för vikten men också för att hålla vatten.
Jag tror att det blir svårt att få den att hålla tätt. Det kommer att läcka ut genom sidorna om du inte plastar in hela inkråmet - det gör det på alla såna där lådor. Isåfall skulle du ha byggt lådan runt en plastbalja, typ en stor murarbalja.
Som sagt, det är nog bäst att plasta in hela lådan och häfta fast den precis under ovankanten.

Detta forum kräver att du väntar 10 sekunder mellan sökningar. Var vänlig och försök igen om 10 minuter.
Svara med citat
  (#385) Gammal
Gullan
Miss Marple

Gullans avatar

2008-11-16, 17:36

Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen Visa inlägg
Jag tror att det blir svårt att få den att hålla tätt. Det kommer att läcka ut genom sidorna om du inte plastar in hela inkråmet - det gör det på alla såna där lådor. Isåfall skulle du ha byggt lådan runt en plastbalja, typ en stor murarbalja.
Som sagt, det är nog bäst att plasta in hela lådan och häfta fast den precis under ovankanten.
Då blir det nog så. Jag tigger lite byggplats av grannen, tjockt och fin. Fick förresten två bitar golvfrigolit som blir toppen att bottna med. Han sa att alternativet är att ställa krukor och fylla på med snygga stenar eller bark eller nåt. Riktigt fusk med andra ord.

Nu är de utlyfta och står på altanen. Det blev alldeles för trångt och bökigt i garaget. Jag får återkomma i vår med bilder när de är iordningställda. Eller så får du kika själv om du har vägarna förbi.

Svara med citat
  (#386) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat

sås på slipsens avatar

2008-11-16, 17:48

Citat:
Då blir det nog så. Jag tigger lite byggplats av grannen, tjockt och fin. Fick förresten två bitar golvfrigolit som blir toppen att bottna med. Han sa att alternativet är att ställa krukor och fylla på med snygga stenar eller bark eller nåt. Riktigt fusk med andra ord.

Nu är de utlyfta och står på altanen. Det blev alldeles för trångt och bökigt i garaget. Jag får återkomma i vår med bilder när de är iordningställda. Eller så får du kika själv om du har vägarna förbi.
Byggplast är totalbra till det där. Vågade inte föreslå det dock, för det finns bara på skitdyra jätterullar.

Ser fram mot det!

Svara med citat
  (#387) Gammal
Gullan
Miss Marple

Gullans avatar

2008-11-21, 12:07

Hälsningar från vischan. Så här har jag det numera.

Spoiler:

Svara med citat
  (#388) Gammal
Mröff
Analfabet

Mröffs avatar

2008-11-21, 12:21

Det var orörd snö. Då kan du observera om det går några spöken där på nätterna. Håll utkik!

Om du har ett paraply i rumpan, var försiktig så du inte fäller ut det.

Mröff är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#389) Gammal
sås på slipsen
Kristdemokrat

sås på slipsens avatar

2008-11-21, 12:23

Citat:
Hälsningar från vischan. Så här har jag det numera.

Spoiler:

Svara med citat
  (#390) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

2008-12-27, 20:05

Den här bilen sprang jag på för ett par veckor sedan. Vad är det för missfoster?
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB code is
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av