Obsklassen - Forumet för dig som kräver lite extra stöd.  

Gå tillbaka   Obsklassen Allvarliga frågor Brott och straff

Notiser

Brott och straff Kriminalfall och dess konsekvenser.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
  (#21) Gammal
Vänlige Viktor
Elev

Reg.datum: Sep 2008
2009-04-09, 10:25

Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen Visa inlägg
Nej, det hoppas jag inte.

Men Annika och pojkvännens mord var riktiga fulmord, tycker jag. Med berått mod för egen vinning. Usch.
Om jag läser rapporten rätt och den är sann så sköts polismannen, med hustru och barn därhemma, i RYGGEN med berått mod.
Om allt detta är sant, vem fan vill ha en sådan människa ute på gator och torg?
Hur kan man skjuta en oskyldig människa i ryggen?
Vänlige Viktor är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#22) Gammal
Kickan
Glad satanist

Kickans avatar

Reg.datum: Jul 2008
2009-04-09, 10:47

Jag tror att den hårda rubriceringen på Annikas delaktighet i morden togs till eftersom pojkvännen hängde sig och s a s snek undan hämnden. Åklagaren kunde helt oemotsagd hävda att det var Annika som var drivande. Och Annikas enda sätt att undgå dödsstraff var att erkänna.
Kickan är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#23) Gammal
Torsten
med borsten

Torstens avatar

2009-04-09, 17:13

Något som retar många tror jag att hon hämtades med ett specialchartrat jetflygplan som en slags nationaljätte? Kostade skattebetalarna 650000kr. Kunde väl gått lika bra att få hem kärringen med vanligt reguljärflyg.
Torsten är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#24) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest

Ulvenas avatar

2009-04-09, 17:29

Fast det var väl för att hon var tvungen att eskorteras av poliser ut ur landet och för att hon inte ska vara ute bland allmänheten?

Så gör man ju i Sverige också när fångar ska ut härifrån så det är väl inte så underligt?

Only the paranoid survive.
Ulvena är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#25) Gammal
Torsten
med borsten

Torstens avatar

2009-04-09, 17:37

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Fast det var väl för att hon var tvungen att eskorteras av poliser ut ur landet och för att hon inte ska vara ute bland allmänheten?

Så gör man ju i Sverige också när fångar ska ut härifrån så det är väl inte så underligt?
Går lika bra med vanligt flyg och det är inget krav. Dessutom var väl risken att hon skulle bli våldsam eller motsätta sig resan minimal Var väl samma dyra historia med kubasvensken som flögs hem med regeringsplanet? Men det är ju andras pengar som slösas så varför knussla?
Svara med citat
  (#26) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest

Ulvenas avatar

2009-04-09, 18:41

Jag tycker inte heller att man ska slösa med allmänna pengar men det flygs ju ut och in folk rätt ofta från och till Sverige så varför inte hon?
Dessutom kanske USA hade krävt det, vad vet jag eller någon annan?

Sen vill jag påpeka att jag naturligtvis inte tycker hennes brott var "ingenting" men hon har suttit i fängelse i 28 år, hon är nu vad? 55 år? Risken att hon ska återfalla i brott förefaller rätt minimal och jag tycker fortfarande att det är rätt att hon får fortsätta sitt straff i Sverige eftersom hon är svensk medborgare.

Svara med citat
  (#27) Gammal
Vänlige Viktor
Elev

Reg.datum: Sep 2008
2009-04-09, 18:43

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan Visa inlägg
Jag tror att den hårda rubriceringen på Annikas delaktighet i morden togs till eftersom pojkvännen hängde sig och s a s snek undan hämnden. Åklagaren kunde helt oemotsagd hävda att det var Annika som var drivande. Och Annikas enda sätt att undgå dödsstraff var att erkänna.
Ok. Men man blir ju lite undrande vilken story som är den sanna?
Hur i helvete skall man kunna veta?
Vänlige Viktor är inte uppkopplad
Svara med citat
  (#28) Gammal
Ulvena
Test i bäst asbest

Ulvenas avatar

2009-04-09, 18:48

Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor Visa inlägg
Ok. Men man blir ju lite undrande vilken story som är den sanna?
Hur i helvete skall man kunna veta?
Det kan man inte veta eftersom pojkvännen är död, antingen tror man på det ena eller också det andra.
Att hon skulle vara helt oskyldig tror jag inte men jag kan mycket väl tänka mig att hon blev hårdare straffad då den som sköt hade "smitit" undan sitt straff genom att ta sitt liv.

Svara med citat
  (#29) Gammal
Torsten
med borsten

Torstens avatar

2009-04-09, 21:04

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvena Visa inlägg
Det kan man inte veta eftersom pojkvännen är död, antingen tror man på det ena eller också det andra.
Att hon skulle vara helt oskyldig tror jag inte men jag kan mycket väl tänka mig att hon blev hårdare straffad då den som sköt hade "smitit" undan sitt straff genom att ta sitt liv.
Nu är nog polismördare det värsta man kan vara i alla länder och kanske särskiklt i USA. Att hon slapp dödsstraff berodde väl på att hon erkände sin skuld och samarbetade med åklagaren. Att pojkvännen tog bakvägen gör väl knappast hennes medgivanden mindre trovärdiga. Och gjorde han det innan eller efter rättegången?

Senast redigerad av Torsten den 2009-04-09 klockan 21:20.
Svara med citat
  (#30) Gammal
Bandyklubba
Elev

Bandyklubbas avatar

Reg.datum: Nov 2008
2009-04-10, 00:35

minus 1
Bandyklubba är inte uppkopplad
Svara med citat
Svara